En helt oviktig grej egentligen, apropå poängen:
Det skulle kunna vara kul att se i sin profil hur många dagar i rad man postat. Som det är idag ser man det bara om man ligger på topplistan.

Anna_H Anna_H skrev:
En helt oviktig grej egentligen, apropå poängen:
Det skulle kunna vara kul att se i sin profil hur många dagar i rad man postat. Som det är idag ser man det bara om man ligger på topplistan.
Om du klickar på din poäng i profilen får du upp rutan med ”nivå” , antal poäng till nästa nivå, samt tabellen med poängberäkningen.
Där finns ”postat 10 dagar i rad” vilket ger 10p. Delsumman visas. 😀

blackarrow blackarrow skrev:
Om du klickar på din poäng i profilen får du upp rutan med ”nivå” , antal poäng till nästa nivå, samt tabellen med poängberäkningen.
Men det är poäng för varje ”10-dagar-i-rad” bara?
Om man gjort det 5 ggr så får man 50 poäng?

Det går inte att lista ut hur många dagar man faktiskt postat i sträck ”just nu”? 🤔 (om man inte ligger på topplistan då)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men det är poäng för varje ”10-dagar-i-rad” bara?
Om man gjort det 5 ggr så får man 50 poäng?

Det går inte att lista ut hur många dagar man faktiskt postat i sträck ”just nu”? 🤔 (om man inte ligger på topplistan då)
Jag hade en period jag jagade poäng, men det gick över… 😜
Det blir ju lite omständigt att själv räkna hur många 10p man fått och om man fått dem vid rätt tillfälle. 🤯

Tja, synd att det inte finns någon ”se en sida till” eller se sin egen rankning på topplistorna.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Jag hade en period jag jagade poäng, men det gick över… 😜
Det blir ju lite omständigt att själv räkna hur många 10p man fått och om man fått dem vid rätt tillfälle. 🤯

Tja, synd att det inte finns någon ”se en sida till” eller se sin egen rankning på topplistorna.
Jag ville ha en p på varje rad i början haha, fyll i profilen.. första bilden osv. Efter det kollar jag inte längre, jag skriver det jag känner för.. lägger upp de bilder jag vill.. och poängen sköter sig självt!

För premium.. kan jag anstränga mig extra dock om det behövs 😊 men tack och lov är jag så ”pladdrig” att den delen sköter sig själv också.. 😜

Jag kom på en funktion jag önskar mig (som kanske redan finns, men som jag i såna fall har missat): Jag skulle vilja kunna filtrera fram bara TS inlägg i en tråd. I långa trådar med mycket sidodiskussioner så skulle det vara trevligt att kunna se bara TS svar/inlägg och på så sätt följa grundfrågan och slippa mycket av det som kanske inte hör till grundfrågeställningen.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Jag kom på en funktion jag önskar mig (som kanske redan finns, men som jag i såna fall har missat): Jag skulle vilja kunna filtrera fram bara TS inlägg i en tråd. I långa trådar med mycket sidodiskussioner så skulle det vara trevligt att kunna se bara TS svar/inlägg och på så sätt följa grundfrågan och slippa mycket av det som kanske inte hör till grundfrågeställningen.
Now we're talking - det skulle vara en mycket intressant funktion!

Jag får ofta "pikar" om att jag inte läst alla inlägg på 200 sidor (där det är 28 sidospår) när jag svara på TS fråga (bland de där sidorna/inläggen kan jag då ibland ha missat ett svar som TS gett någon annan.. som ev kunde svara på något jag frågade om i mitt svar till TS..).

Har insett att vi är lite olika på den punkten på forumet. "De" tycker jag är ohyfsad som inte läser allas inlägg innan jag säger något och jag tycker "de" är ohyfsade som tycker att jag ska läsa flera sidor med inlägg som oftast inte har med TS grundfråga att göra.. bara för att jag vill svara på TS grundfråga.

När jag replyar på frågan TS gett (första inlägget då oftast) så är det ju den jag svarar på och min kommunikation är ju med TS direkt - och visst ibland kanske 20 andra sagt samma sak.. men det är deras kommunikation med TS.. inte min!

När jag också lockas iväg på sidospår.. så citerar jag ju dem det berör (oftast inte TS), eller ingen alls..(mumlar för mig själv typ)

Men en kompromiss skulle vara att jag kan läsa TS alla svar till andra.. :)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jumos Jumos skrev:
I alla fall om man är premiummedlem går det att filtrera fram TS och ens egna inlägg.
Webbforumssida, rubrik om feedback, navigationsknappar, inläggsnummer, anonym användare, diskussionstråd i svenskspråkig miljö.
Ikonen som är efter kugghjulet är en liten meny där man kan välja bland några filtreringar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Ja, funktionen finns redan men är så bra att man måste betala för att kunna använda den.

• Haha
Jumos och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall om man är premiummedlem går det att filtrera fram TS och ens egna inlägg.
[bild]
Ikonen som är efter kugghjulet är en liten meny där man kan välja bland några filtreringar.
Måste jag kolla in 👍 😃

Tillägg: (hittade och funkade bra!)
Skärmdump av internetforumprofil, filtren för sökning i tråd, flikar och knappar.

Resultatet:

Gränssnitt för onlinforum med bevaknings-, svar-, trådsökfunktioner och filtreringsalternativ för inlägg.

Snigla Snigla skrev:
När jag replyar på frågan TS gett (första inlägget då oftast) så är det ju den jag svarar på och min kommunikation är ju med TS direkt - och visst ibland kanske 20 andra sagt samma sak.. men det är deras kommunikation med TS.. inte min!
Nja, det är ett forum, det man skriver där är inte riktigt en diskussion mellan enstaka individer.
Vill du har en enskild kommunikation med någon användare så finns funktionen med direktmeddelanden för detta.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det vet jag, Men jag vet inte hur många dagar i rad jag postat just nu. Det står att jag har 27 sådana, dvs 270 poäng. Men jag står inte i listan med 27 dagar, det gör "jonaserik". Alltså har jag INTE postat 27 dagar i sträck just nu.

Personligen jagar jag reaktioner 😉

• Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, det är ett forum, det man skriver där är inte riktigt en diskussion mellan enstaka individer.
Vill du har en enskild kommunikation med någon användare så finns funktionen med direktmeddelanden för detta.
Det kan det vara. Tilltalar jag en person IRL eller på ett forum med namn - så är det den personen jag pratar med specefikt :) (och när någon har en åsikt om min kommentar, så citerar de mig.. och då skapas en kommunikation mellan mig och den personen..och den kan både vara av intresse för TS att läsa, likväl som den är totalt ointressant.. handlar om något helt annat)

Om andra sitter och diskuterar annat med varandra eller med TS i tråden .. så har ju inte det med mitt svar på dennes specifika fråga att göra.

Jag har inget att säga om "pannkakor" när frågan handlade om en "blodig biff"... MEN om jag nu ville vara med i dessa andra diskussioner .. ja då citerar jag någon som sagt nått kul/intressant/dumt om "pannkakorna".. eller så låter jag bli att citera någon alls.. bara kläcker ur mig att "pannkakor" är jättegott mitt i alltihop..

Den kommentaren är ju inget TS har någon nytta av i sin tråd egentligen. Den svarar inte direkt på dennes fråga.. (så jag förutsätter att TS inte ens läser den kommentaren).

Man lyssnar inte alltid på oväsentligheter.
Varken IRL eller online..

.. och det där med pm..

Det där är inte så lätt som du ville få det att låta som alla gånger.. (vissa forum har iof uppdaterats med åren..). Men andra tillåter inte att man skickar bilder via PM tex.. för att de vill att alla ska kunna ta del av bilderna (och infon)... vilket är forumets "grej"

Poängen är ju att informationsutbytet sker öppet - så att alla andra kan läsa och inspireras/lära sig av "andras" svar.. även efter det att en tråd "somnat".

Poängen är ju inte att alla måste svara på allt, hela tiden (det blir helt omöjligt om det är många i tråden)

Man kan faktisk ha en "privat/enskild" diskussion med en person, som inte är hemlig... :) Där kan folk "tjuvlyssna" och lära sig både det ena och det andra.. eller få sig ett gott skratt om de vill.

Den där hemliga diskussionen som man inte vill att alla ska veta om.. DEN tar man via pm! Men det är sällan svar på en fråga som ställts i ett forum..

Vi bara ser på saken lite olika 🍺 gör inget - gillar dig ändå 🙂

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det kan det vara. Tilltalar jag en person IRL eller på ett forum med namn - så är det den personen jag pratar med specefikt :) (och när någon har en åsikt om min kommentar, så citerar de mig.. och då skapas en kommunikation mellan mig och den personen..och den kan både vara av intresse för TS att läsa, likväl som den är totalt ointressant.. handlar om något helt annat)

Om andra sitter och diskuterar annat med varandra eller med TS i tråden .. så har ju inte det med mitt svar på dennes specifika fråga att göra.

Jag har inget att säga om "pannkakor" när frågan handlade om en "blodig biff"... MEN om jag nu ville vara med i dessa andra diskussioner .. ja då citerar jag någon som sagt nått kul/intressant/dumt om "pannkakorna".. eller så låter jag bli att citera någon alls.. bara kläcker ur mig att "pannkakor" är jättegott mitt i alltihop..

Den kommentaren är ju inget TS har någon nytta av i sin tråd egentligen. Den svarar inte direkt på dennes fråga.. (så jag förutsätter att TS inte ens läser den kommentaren).

Man lyssnar inte alltid på oväsentligheter.
Varken IRL eller online..

.. och det där med pm..

Det där är inte så lätt som du ville få det att låta som alla gånger.. (vissa forum har iof uppdaterats med åren..). Men andra tillåter inte att man skickar bilder via PM tex.. för att de vill att alla ska kunna ta del av bilderna (och infon)... vilket är forumets "grej"

Poängen är ju att informationsutbytet sker öppet - så att alla andra kan läsa och inspireras/lära sig av "andras" svar.. även efter det att en tråd "somnat".

Poängen är ju inte att alla måste svara på allt, hela tiden (det blir helt omöjligt om det är många i tråden)

Man kan faktisk ha en "privat/enskild" diskussion med en person, som inte är hemlig... :) Där kan folk "tjuvlyssna" och lära sig både det ena och det andra.. eller få sig ett gott skratt om de vill.

Den där hemliga diskussionen som man inte vill att alla ska veta om.. DEN tar man via pm! Men det är sällan svar på en fråga som ställts i ett forum..

Vi bara ser på saken lite olika 🍺 gör inget - gillar dig ändå 🙂
Absolut att du kan rikta sig till TS specifikt, men att säga att det är en direkt kommunikation er emellan tycker jag är lite miss. Forumet är ju mest att likna vid ett stort konferensrum där en, och endast en, får tala åt gången. Att då säga att man har en kommunikation som inte alla andra i rummet är med i blir lite knas i min bok.
Därav också att det blir lite lätt tjatigt när någon för trettioelfte gången kommer med samma kommentar (och någon annan svarar ”läs hela tråden innan du svarar” för trettiotionde gången).
+att det hör till god forumetikett att göra så.

(Att man har gjort det betyder ju dock inte att saker inte upprepar sig ändå. Har man läst femtioelva sidor med inlägg kommer man knappast ihåg alla, så det kan lätt bli upprepningar ändå.)

Att man taggar någon är ju mer att lika vid att i nämnda konferensrum börja sitt anförande med ”X lyssnar du nu?!”.
Och att citera någon som att säga ”För att bygga vidare på det X sa…” eller ”För att svara på det X skrev…”.
Men inte heller det skulle jag vilja säga är direkt kommunikation er emellan. Resten av forumet är ju liksom också med.

Men som sagt, man får tycka olika.. =P

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
det blir lite lätt tjatigt när någon för trettioelfte gången kommer med samma kommentar (och någon annan svarar ”läs hela tråden innan du svarar” för trettiotionde gången).
+1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.