Möjligheten att anpassa textstorleken verkar ha försvunnit i editorn, i alla fall i iphone-appen. Lite synd tycker jag.

• Ledsen
granis70
  • Laddar…
Verkar ha försvunnit generellt i editorn. Finns inte i websidan heller.

• Ledsen
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Alla editorinställningar, fetstil och sådant också har försvunnit.

Nej. Gömmer sig under det understrukna A:et nere till vänster.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Nyss satt jag och försökte göra ett något lite mer komplicerat inlägg på mobilen, där jag tänkte både infoga länk, bild från kameran och bild som länk.

Otroligt trassligt.
Svårt att veta vad de olika symbolerna betyder (kanske en inlärningsperiod) knappen för att infoga bildlänk hittade jag öht inte.

Trångt och bökigt på det lilla mobilfönstret (och lite så är det ju alltid, därför använder jag nog datorn mest, men nu kändes det värre än förut, inbillar jag mig i alla fall) och sen var det olika fält eller vad man nu ska kalla det som ibland krånglade osv.

Nej, jag fick en rätt negativ upplevelse ikväll.
Men nu ska vi inte skriva fan på väggen riktigt än, låt mig få testa lite till, vänja mig lite mer, det kanske reder ut sig så småningom.
Men nu när jag skrivit detta så kanske någon känner igen sig i något, och kan tillföra lite mer.

Ett testinlägg

Mikael_L Mikael_L skrev:
inlägg på mobilen
Hej.
Skriver alla mina inlägg på mobilen då det är den enda enhet jag har som fungerar som jag vill... eller fungerade. Har inte vant mig vid uppdateringen ännu.

Det är mycket trängre för textredigering. De bilder jag vill ha med ligger kvar i nedre delen av skärmen mellan det virtuella tangentbordet och redigeringsfältet.
Skärmdump av mobiltelefon, textinmatning, webbsida, svenskspråkig, tangentbord, två bilder för infogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del saker överlappar. Bilder som tar upp plats ger mig bara några rader att redigera.

Positivt.
Bilderna är större innan jag lägger in dem i texten. Därmed är det lättare för mig att se vad jag lägger in.

Ang emojis.
Den uppdaterade versionen ger tydligen tillgång till universums alla smilisar. Dock i en egen browser som kanske med tiden lägger de jag kan tänkas använda på första sidan.
Skulle kännas enklare om jag istället kunde lägga in emojis via knappen på det virtuella tangentbordet. Där ligger redan de jag använder längs upp. Kanske det redan är så.
Testar👍
Får se om det fungerar.
Mvh Findus

PS.Test framgångsrikt. I så fall toppen. DS

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ang emojis.
Den uppdaterade versionen ger tydligen tillgång till universums alla smilisar. Dock i en egen browser som kanske med tiden lägger de jag kan tänkas använda på första sidan.
Antar att du avser favoriter med de smilisar man använder mest.
Kollade nu och det var en hel del piktogram (eller heter det känsloikon), jag vet inte ens vad mycket är eller betyder.
Då jag sitter vid en dator så hoppades jag på att det skulle dyka upp vad det var om jag höll muspekaren över men det fungerade inte.
Just nu upplever jag de mest som olika rebusar jag inte har lösningen till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den nya citatfunktionen känns sådär. Jag föredrar taggar framför WSIWYG

• Gilla
j.f.s och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man långklickar på "Gilla" så får man ju upp några alternativa emojis. Men om man ångrar sig så går det inte att få bort dom. Tidigare kunde man klicka på något "dött" ställe på skärmen, men nu är enda sättet att klicka på någon av emojina.

[bild]

Det är till och med så att om jag går vidare och svarar i tråden så fortsätter emojina att ligga kvar i förgrunden.
[bild]
Reaktionsknapparnas beteende när man långklickar ska fungera bättre nu. Nu går de att stänga som man vill.
pacman42 pacman42 skrev:
En liten petitess, men irriterande. På Android så är notifikationerna i OSet felaktiga grammatiskt. Det står "xyz Gilla ditt inlägg" istället för "xyz gillade ditt inlägg" som det gör inne i appen.
De felaktigt översatta fraserna i androidappen ska vara korrekta nu.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag upptäckt att det är skillnad på om jag klickar på rubriken eller på den första delen av brödtexten, det som förhandsvisas.
Klick på rubriken skickar mig till första olästa (som jag vill)'
Klick mitt på (dvs förhandsgranskningen) skickar mig till början av tråden.

Detta är nog inte samma beteende som förut, men går att leva med, bara jag vet.

Jag läste nu att 13th Marine också hade upptäckt exakt samma, och skrev om det i denna tråd.
Vi har fixat buggen som gjorde att man ibland kom fel när man klickade i trådlistor.
Keiller Keiller skrev:
Har inte märkt så mycket av det nya, förutom att storleken på bokstäverna i inläggen blivit mindre och därmed lite svårläst i mobilen.

Allt annat, rubriker, knappar och sidorna i övrigt har samma storlek som före senaste uppdateringen.
Fler än du har rapporterat detta. Vi tror att textstorleksuppsättningen funkade annorlunda i gamla forumprogramvaran än i den nya men vi är inte helt säkra på vad som är felet. Funktionen Större textstorlek i appen fungerar iallafall nu igen.
MultiMan MultiMan skrev:
@Per Eskilsson Jag vet att du alltid brukar försöka göra allt du kan för att fixa till olika saker, så mina ord var onödigt irriterade. Jag ber om ursäkt för det.

Har du någon idé varför att beteende inte är konsekvent, utan när jag klickade igenom "Bevakningar" så hoppade det som sagt mellan första inlägget i tråden och senast lästa, till synes slumpvis.

Edit: Testade första 5 trådarna igen. Nu hoppade alla trådrubriksklick till senast lästa och alla senaste inlägg hoppade till första inlägg i tråden. Jag tycker det hade varit mer logiskt tvärtom.

Hur är det tänkt att vara egentligen?
Kolla om det känns bättre nu.
Mugmaz Mugmaz skrev:
Dark mode?
Det kommer så småningom men vi måste fixa lite annat först som preview till exempel.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag håller med dig. Det buggar för mycket och det blir fel för ofta. Ett lösningsförslag är att skippa WYSIWYG för inlinade citat och bilder och istället skriva ut [taggar] för citat och bilder.

Vi har inte hittat någon annan som har lyckats lösa infogade citat och bilder på ett smidigt sätt.
yoloboi skrev:
Nu är jag teknikfientlig, men... animeringar gör det slött bara, tex när en redigerar ett inlägg - går det att stänga av? :)
Vi har nu tagit bort animeringarna när man klickar på Redigera och öppnar istället upp redigeringsformuläret i en större editor så att man får lite mer utrymme.

Även iPads har fått större svarsformulär (om man har infinite sroll).

Vi har även flyttat upp Skicka-knappen så att den ligger på samma rad som Ladda upp bild så att man inte behöver klicka och scrolla för att komma åt skicka-knappen.

Glad midsommar!! 🏄‍♀️♥️🍺🙋‍♂️

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hej.
Skriver alla mina inlägg på mobilen då det är den enda enhet jag har som fungerar som jag vill... eller fungerade. Har inte vant mig vid uppdateringen ännu.

Det är mycket trängre för textredigering. De bilder jag vill ha med ligger kvar i nedre delen av skärmen mellan det virtuella tangentbordet och redigeringsfältet.
[bild]
En del saker överlappar. Bilder som tar upp plats ger mig bara några rader att redigera.

Positivt.
Bilderna är större innan jag lägger in dem i texten. Därmed är det lättare för mig att se vad jag lägger in.

Ang emojis.
Skulle kännas enklare om jag istället kunde lägga in emojis via knappen på det virtuella tangentbordet. Där ligger redan de jag använder längs upp. Kanske det redan är så.
Testar👍
Får se om det fungerar.
Mvh Findus

PS.Test framgångsrikt. I så fall toppen. DS
Använd emoji-knappen på tangentbordet istället för emoji-knappen i knappraden.

Knappen i tangentbordet har fyra fördelar:

1. Där finns redan dina Ofta använda.
2. Där kan du söka emoji på svenska, i popupen kan du bara söka på engelska, vi håller på att översätter emojisarna för hand nu.
3. Där kan du klicka på en kategori som exempel fotbollen för Aktivitet.
4. Där kan du välja hudfärg för vissa emojis 🖖🏽

När vi lanserade nya sajten i måndags så visade vi ej upp emoji-knappen i knappraden eftersom den inte är riktigt lika bra som den som är inbyggd i ditt operativsystem.

Men eftersom vi upplevde att folk efterfrågade den och kanske inte förstod att vi numera har stöd för alla emojisar så valde vi att visa upp den så att den blir mer synlig. Tyvärr så går det ej att trigga tangentbordets emojifunktion från vårt formulär.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag håller med dig. Det buggar för mycket och det blir fel för ofta. Ett lösningsförslag är att skippa WYSIWYG för inlinade citat och bilder och istället skriva ut [taggar] för citat och bilder.
Jag tror att ni båda är för teknikfokuserade och duktiga på att göra rätt för att först hur mycket bättre det här har blivit.

Jag tror att det är mycket lättare för många att göra rätt nu. Och vill man (som jag ville nu när jag klistrade in Anders inlägg ovanför Pers) gå in och peta på ett sätt som kräver att man visar ut taggarna, så är de ju bara en knapptryckning bort.

Jag tycker i alla fall att det blivit mycket bättre och enklare. För egen del är det suveränt när jag vill bryta upp ett citat i flera delar, men jag misstänker att många uppskattar att slippa se kod över huvud taget.

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Jag vet att jag klagat på namnförslagen när man använder @-funktionen tidigare, men nu ser man i princip inga förslag alls på mobilen längre om man skrivit ett antal rader.

När editorn är fullskriven och man är nere på sista raden före tangentbordet så göms hela listan bakom tangentbordet. Att då behöva klicka på klar eller hugga tag i texten för att scrolla känns sådär bra @Per Eskilsson.

Nu är det iofs. väldigt lätt att scrolla i det inlägg man skriver, men att sagda ruta visas uppåt istället för nedåt när man är långt ner på sidan vore smutt. För ibland behöver minnet lite hjälp med vad folks användarnamn faktiskt är, och då är nedanstående exempel inget roligt.
Skärmavbild av en textredigerare från en mobil enhet med öppet tangentbord och diskussionsinlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
A
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har nu tagit bort animeringarna när man klickar på Redigera och öppnar istället upp redigeringsformuläret i en större editor så att man får lite mer utrymme.

Glad midsommar!! 🏄‍♀️♥️🍺🙋‍♂️
Men wow!!! Snyggt jobbat. :D

Och glad midsommar tillbaka, om än en dag för sent.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
hsd
Midsommardagen i dag 😄, å i morrn' e de väl annandag missommar 😁

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.