Jag har bott med både upphöjd ugn och DM, och jag skulle ta det senare alla dagar i veckan. I vårt nuvarande kök fanns tyvärr bara plats för det ena...

Kul att du gillade hörnlösningen, återkoppla gärna om hur det går, är speciellt intresserad av hur en laminatskiva funkar i ett sådant hörn.

Kul hur olika man tänker/prioriterar. Jag är jättenyfiken på varför ni vill ha diskhon framför fönstret? Vi har precis byggt om köket och på alla ritningar vi tog in hade designern placerat hon där trots att ett av våra ingångsvärden var att INTE ha den framför fönstret. Förklaringen verkade handla mkt om att det "ska vara" så just nu och att man kan se ut på barnen när man diskar. Vi diskar mest i DM och ogillade tanken på stänk på fönstret och att siktlinjen skulle brytas av blandaren :). Hur har ni resonerat?

Precis som ni valde vi mellan ikea och hth. Vänner har just monterat ett kvik-kök som känns rätt skrangligt så det gick bort. Vi valde till slut HTH och en blandning mellan gör det själv-konceptet och Forum. Med IKEA hade vi fått mer förvaring i samma mängd lådor, men inte fått den lucka och de specialmoduler vi ville ha. Hade vi gjort om det hade vi nog övervägt IKEA-stommar och inredning och luckor från pickyliving, det blev lite strul med kombinationen gör-det-själv/forum/måttbeställt. Bortsett från det är vi jättenöjda med slutresultatet.

De gamla byggnormerna hade en del goda poänger som flera andra påpekat. Tycker t.ex. det ser ut som mindre avställningsyta bredvid hällen än rekommenderat.

Om marmor varit ett alternativ kanske du kan tänka dig kalksten? Vi tog in pris på gotländsk kalksten vilket hamnade 10 tkr under offerten på carrara.

Redigerat:
Jag har inte tänkt så mycket på det innan men köket vi har i dag är på sidan mittemot vad ritningen är samt så går väggen ända ut och att stå och kolla in i en vägg när man skalar potatis är så himla tråkigt så det var en prio när vi började skissa på vad vi ville ha.

Sen kan jag tänka mig att om två år när man putsar fönstren för 789 gången kanske man ångrar sig 😊 men just nu känns det trevligt att kunna titta ut och ha lite koll på trädgården, får vi barn sen tror jag att det kan vara skönt att hålla lite koll på vad de gör.

Just nu är jag inne på en laminatskiva med mönstret Virrvarr- vi har den på en del av köket idag och den känns klassiskt snygg- speciellt med träkanten utåt.

Avställningsytorna har vi provat i vårt nuvarande kök och vi tycker det funkar- eller snarare vi prioterar bort det bekväma med att ha en lång arbetsbänk och sätta hällen på höger sidan för att kunna placera hällen mot murstocken istället.

Pickyliving ska jag kolla på- tack för tipset! 😊

Visst är virrvarrskivan snygg, särskilt med träkant. Tåligt material dessutom. Tror det blir toppen. Föräldrarnas åkte ut för några månader sen. I utmärkt skick och från 1968.

Hon ja. Vi har samma tanke men olika lösningar. Jag skalar/putsar/knådar/blandar osv betydligt mer än jag jobbar vid diskhon så där ni har ritat hon har vi beredningsyta. Hon sitter istället till höger om 90-gradershörnet (hörnskåpet är ett specialskåp där insatsen kan dras ut helt och hållet, grymt praktiskt). Jag ser dessutom ut om jag bara vrider lite på huvudet från diskhon :).

Läser ju att ni redan bestämt er vad gäller hällens placering så jag säger inget om den, ska se om jag hittar den gamla byggnormen lite senare istället. Dyker den upp lägger jag in rekommenderade mått för avstånd/arbetsytor mm. Tycker själv att kök som är byggda enligt den normen är härligt lättarbetade. Till slut handlar det ju ändå om prioriteringar precis som du skriver. Vi kunde t.ex. ha fått in ett vinklat hörn istället för 90-gradarn men valde att prioritera avställningsyta bredvid kyl/frys.

När min man skalar färskpotatis får man alltid tvätta av kaklet. Bara en liten not.

Jesca skrev:
Kul hur olika man tänker/prioriterar. Jag är jättenyfiken på varför ni vill ha diskhon framför fönstret? Vi har precis byggt om köket och på alla ritningar vi tog in hade designern placerat hon där trots att ett av våra ingångsvärden var att INTE ha den framför fönstret. Förklaringen verkade handla mkt om att det "ska vara" så just nu och att man kan se ut på barnen när man diskar. Vi diskar mest i DM och ogillade tanken på stänk på fönstret och att siktlinjen skulle brytas av blandaren :). Hur har ni resonerat?
Det vore roligt att veta hur trenden med diskbänk framför fönstret uppstått. De flesta diskar inte en fylld ho för hand idag utan använder diskmaskin. Handdisk inskränker sig till enstaka artiklar. Argumentet att kunna titta ut under diskningen faller därmed. Jag skulle mycket hellre ha beredningsytan framför fönstret. Där tillbringar jag mer tid.

peroande skrev:
Det vore roligt att veta hur trenden med diskbänk framför fönstret uppstått. De flesta diskar inte en fylld ho för hand idag utan använder diskmaskin. Handdisk inskränker sig till enstaka artiklar. Argumentet att kunna titta ut under diskningen faller därmed. Jag skulle mycket hellre ha beredningsytan framför fönstret. Där tillbringar jag mer tid.
Är det inte för att man ofta använder diskhon, snarare än att man använder den så länge varje gång? Jag tycker det är trevligt med en snabb blick ut över en fin utsikt varje gång jag tvättar händerna eller sköljer en stekpanna.

Tänkte passa på att tacka för alla som svarade- vi tog med oss en hel del av era tips och har ett nästan färdigt kök nu- lister och annat småpill har ju en tendens att vara kvar på att göra listan. Vi har använt köket ett par månader och är supernöjda med allt utom kylskåpet som blev för stort- men himla skönt att ha en frys i köket :)

Allra mest nöjd är jag över alla arbetsytor, vitrinskåpen och sektionen med hällen. Våra lösningar passar nog inte alla men som vi lever i köket är det perfekt och än så länge har vi inte kommit på något vi glömt att planera- men det kommer säkert :)

Så stort tack för all feedback!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.