Alt att du placerar spisen mittemot där du ställt kylen nu?
 
tittibitti skrev:
Alt att du placerar spisen mittemot där du ställt kylen nu?
Håller med. Det ser konstigt ut med spishällen i ett ingenmansland mellan arbetskök och matplats.

Granitskivor på arbetsytor och ek för avställning vid "matrummet".
 
Efter ha velat fram och tillbaka är vi tillbaka på lösningen med hällen mot murstocken- tillbaka är även en liten ho bredvid efter råd härifrån.

Alla högskåp med ugn/micro och kyl/frys är längst uppe i hörnet- med följd av att det blir lite längre och matplatsen kommer kännas mindre men efter vägt för och nackdelar (ifrån vårt sätt att leva och vara i köket) kändes det bäst.

Som sagt, den mest praktiska lösningen kände vi hade varit att satt alla högskåp mot murstocken istället men det hade blivit en massiv klump mitt i rummet och inte alls blivit mysigt.

Angående bänkskivor så hade jag fått önska så hade jag valt klassiska marmorskivor trots alla nackdelar med det materialet men det får bli sen när vi vunnit på lotto 😃 nu är det billig slitstark laminat som gäller runt om 😉

Funderar fram och tillbaka med överskåp nu men framför allt valet mellan IKEA, Epoq och HTH- några råd från er i det valet?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som att det kanske räcker med att använda öppna hyllplan(billigt) till att börja med och om behov finns sätta upp väggskåp. Detta är nog en bra helhetslösning, synd att murstocken är i vägen bara, hade blivit ett helt annat rum utan den :( Lycka till!
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ritat om köket helt från dess nuvarande plan. Att behöva sicksacka igenom köket för att komma till matbordet ser inte ut att vara någon bra ide. Kanske har du bäst utsikt från det fönstret, annars förstår jag inte varför du har delat upp köket på det viset. Jag hade placerat matplatsen närmast dörren, vid fönstret som sitter där. Arbetsytor hade jag satt på väggen längst in. Jag säger som surfarn; gå till någon som jobbar med sånt här, så att du har bästa möjliga utgångspunkt för ditt nya kök.

Lycka till
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Så tänker jag med- man får bo in sig i köket och kolla vart överskåp skulle kunna funka och i vilka storlekar. När vi flyttade in och fram tills vi fick de första offerterna på murstocken var vi helt inne på att den skulle ner men billigaste offerten var på 85 000 för att ta ner den och jag är så vansinnigt trött på köket som vi har idag så att vänta längre och spara ihop gick bort 😊

Däremot så visade det sig- råkade ta bort lite gips att det är precis sånt tegel som jag hoppades under så jag hoppas det blir bra i slutänden 😊

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anledningen till att vi har matplatsen "bakom" murstocken är att vi inte fått någon ritning som funkat i verkligheten med köket på den sidan.

Köket idag är på den sidan tillsammans med en bänk och skafferi mot den väggen som vi ska ta ner- stora öppningen-och det är otroligt opraktiskt.

Vi har bara bett om ritningar från HTH och Epoq och då gillar jag den jag själv gjort bättre. Vi har Kvänum i stan men det känns så oschysst att be dem rita upp ett kök när vi tyvärr inte har möjligheten att köpa köket därifrån.
 
En kanske dum och sen fråga ang murstocken, är offerterna baserade på att riva allt upp till ovan yttertak eller bara upp till innertak och sedan bära av tyngden med stål eller träbalk?
 
Då den är så pass stor funkade det inte att sätta en limträbalk vid taket och låta skorstenen stå kvar så offerterna är baserade på rivning upp till tak och återställning.
 
Två saker som ingen verkar ha tagit upp:

1. Att ha murstocken precis bakom spisen går, men se till att behandla den på något sätt så den inte blir impregnerad av det ni steker.

2. Jag avskyr hörn av den typ du har i din sista ritning till höger om den stora hon. Vi har iofs ett mindre kök, så det var för oss kritiskt att arbetsytorna optimerades. Men om man instället gör hörnet snedskuret blir all bänk användbar. Det finns tvenne problem med detta. Dels finns det inga sådana skåp på Ikea. Det löste jag genom att ta ett överskåp och modda till ett underskåp (sidor från underskåp, top och botten från hörnöverskåp, byggde egna hyllor). Dels så kan det bli krångligt att få till laminatet, då det inte är en av ikea sanktionerad lösning. Det enklaste är nog att inte köpa det från Ikea, utan att istället beställa laminatskivorna från något annat ställe.

Jag bifogar en bild från vårat kök. Ursäkta bildkvalitén. Där syns också för övrigt våra av pickyliving.se beställda luckor. Det gjorde att vi kunde få lådor som var 15-30-35 för maximal förvaring. Enligt mig är 10-lådor för grunda och 20-lådor för djupa. horn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
himw
  • Laddar…
PS. Bänkskivan i vårt fall är Corian, så det är väl inte direkt budget. Men då kommer man runt det stora problemet med denna lösning, nämligen att man får två skarvar istället för en. Inte relevant för TS dock.
 
himw skrev:
Alla högskåp med ugn/micro och kyl/frys är längst uppe i hörnet- med följd av att det blir lite längre och matplatsen kommer kännas mindre men efter vägt för och nackdelar (ifrån vårt sätt att leva och vara i köket) kändes det bäst.
Det blir nog bra. Bara ni vet vad ni gillar och hur ni är vana att använda ert kök. Jag tror att ganska många gör avsteg från den klassiska 2-2-2 meters triangeln idag pga större kök.
 
Jonmo, riktigt smart, blir ju ett mycket bättre hörn och jag håller med dig om lådorna och deras storlek.

Däremot längtar jag efter hörnkarusellen som man kan ha i hörnskåpet- mina föräldrar har ett från IKEA och så mycket som det sväljer och hur lätt det att plocka fram det man ska ha uppväger ett opraktiskt hörn 😊

Däremot med behandling av murstocken är jag fundersam. Vi har inte frågat någon om hur man ska behandla teglet än men det jag hittat på nätet är mest om syror. Vi ska ju inte använda kanalerna och jag gillar utseendet med gammalt slitet murbruk då jag hade helst bara velat få en yta så det inte ramlar ut bruk om man går emot den.

Att lacka den så den blir blank går bort få jag vill ha kvar den "ruffa" känslan. Vi har tänkt att ha glas eller plexiglas vid hällen så det blir lätt att rengöra när det stänker upp.

Någon som har några tips på behandling av teglet?
 
Jag kan ju säga att min erfarenhet från min brors kök är att micron över en hög ugn är riktigt dåligt. Deras barn måste för att poppa popcorn eller ta sig en Billypizza dra fram en pall och det känns ärligt talat inte speciellt tryggt i ett kök. Ramlar man så tar man tag i ugnsluckan i fallet....

Det är också det de själva tycker är sämst.

Själv har jag en tanke för framtiden om att ha både ugn och diskmaskin något upphöjda med en låda under, och en bänkskiva över, denna bänkskiva är då utmärkt att ha kaffebryggaren, vattenkokaren och en massa andra apparater på, kanske med en jalusi som man kan dra ner? Tänker mig att denna bänk blir ca 120-130 cm hög, vilket ger utmärkt arbetshöjd för ugn och diskmaskin.
 
Höjden på micron har jag inte tänkt på- bra tips! Ska fundera på om man kan placera den på något annat ställe- vill inte ha den stående på bänken men skulle kunna tänka mig att ha den i något skåp istället på bättre höjd.

Upphöjd diskmaskin hade jag på min önskelista men vi vill gärna ha diskhon vid fönstret så då försvann den punkten tyvärr. Kan tänka mig att det är toppen att ha den i arbetshöjd 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.