Tomture61 Tomture61 skrev:
En annan sak som TS troligtvis kommer att råka ut för , vingligt i framkant på carport .
En av många [länk]
Varför tror du det?
 
Tomture61
E erikjakan skrev:
Varför tror du det?
Ser inga stöd / förstärkningar för sidkrafter .
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser inga stöd / förstärkningar för sidkrafter .
Det är inte färdigt ännu. Vidare behöver man inte alltid snedstag för att få stabilitet.
 
Tomture61
A AG A skrev:
Det är inte färdigt ännu. Vidare behöver man inte alltid snedstag för att få stabilitet.
Om de främre stolparna gjuts fast i betong (vilket man inte ska göra) så behövs det nog inga snedstöttor vid taket + på takstolar .
Men nu ser det inte ut så .
Takstolen längst fram linjerar tex ej med stolpen längst fram .
Hur är tanken att det ej ska blåsa omkull !
Man kan fundera över vad det är för stolpskott som funderat ut detta bygge 🙄
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om de främre stolparna gjuts fast i betong (vilket man inte ska göra) så behövs det nog inga snedstöttor vid taket + på takstolar .
Men nu ser det inte ut så .
Takstolen längst fram linjerar tex ej med stolpen längst fram .
Hur är tanken att det ej ska blåsa omkull !
Man kan fundera över vad det är för stolpskott som funderat ut detta bygge 🙄
Vad jobbar du med? Hur kommer det sig att du begriper dig på sådant. Hur komner det sig att nästan inga carportar blåser omkull, trots att de flesta är byggda likt denna?
 
Tomture61
A AG A skrev:
Vad jobbar du med? Hur kommer det sig att du begriper dig på sådant. Hur komner det sig att nästan inga carportar blåser omkull, trots att de flesta är byggda likt denna?
Varmkorvsräknare + räknar spik på spikfabriken 😂

En granne körde samma modell med "gångjärn" i änden närmast marken + inga snedstag mellan stolpe / takstol .
Sned / lutande carport .
Läst ett gäng inlägg ang sneda carportar .

Själv då , vad jobbar du med .
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vad skulle fördelen vara att göra som de gjort?
För att senare sätta dit en regel eller kloss ytterligare?

Ser mer ut som att de gjort en miss när de mätt. Fått skon för långt till vänster vid gjutning, sen försökt kompensera med att sätta stolpen så mycket som möjligt åt högerkanten. Men ändå saknar de en bit för att komma rakt under och fått göra såhär.
 
Ska sidan vara täckt?
Det skulle väl kanske vara en anledning att de inte vill bygga på ytterligare och komma utanför taket.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varmkorvsräknare + räknar spik på spikfabriken 😂

En granne körde samma modell med "gångjärn" i änden närmast marken + inga snedstag mellan stolpe / takstol .
Sned / lutande carport .
Läst ett gäng inlägg ang sneda carportar .

Själv då , vad jobbar du med .
Jag utbildade mig faktiskt till spikräknare, men klarade tyvärr inte av studierna😄. Så jag började läsa till byggnadsingenjör istället. Jobbade därefter som byggnadskonstruktör, några år. För att sedan starta egen byggnadsfirma. Pga nyss upptäckt muskelsjukdom, samt förstörd rygg tvingades jag dessvärre ta sjukpension för något år sedan.
 
Jag tycker det räcker med att se plintgjutningen. Där någon stans skulle jag avbryta arbetet.
 
A AG A skrev:
Bara de tre skruvar som sitter nu håller för mer än ett ton. Sätter du en kloss under, som sitter i ytterligare 3-4 skruv så håller det alltså för oerhört mycket.
...t.
Håller verkligen tre träskruvar för ett ton i skjuvbelastning? För det är så kraften ligger på dem nu.

/M
 
R Rejäl skrev:
Ja spikplåt funkar eller så slår man på tex. 28x145 på var sin sida av stolpen som förgård till överkant limträet..

Att så många föreslår urjackning visar kanske nivån på deras kunskaper om konstruktioner😢
Så är det gjort hos mig. Tre plankor som tillsammans blir en stolpe.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Men då det väl dem mittersta, eller alla 3 som har stöd mot plinten?
 
Jag uppskattar verkligen all feedback jag fått! 🙌 Skönt när man själv inte besitter stora kunskaper. Jag gav dom två val. Antingen skruva en hel regel som sitter under balken, eller flytta stolpe/balk så att den sitter rakt under. Stolparna sitter nu helt under balken genom att dom gjorde om plintarna. Slutet gott, allting gott.... hoppas jag :)
 
M mgranbom skrev:
Håller verkligen tre träskruvar för ett ton i skjuvbelastning? För det är så kraften ligger på dem nu.

/M
Tror du inte träet spricker innan skruvarna går av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.