M maria01 skrev:
förstår inte riktigt vitsen med att gå till svensk domstol då
Vad är det du inte förstår i det hela?
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vad är det du inte förstår i det hela?
att du är tillbaka på ruta ett
 
M maria01 skrev:
att du är tillbaka på ruta ett
Okej, jag förstår inte helt meningen med dit inlägg eller vad du menar.
Ska försöka förklara så som vi själv resonerat.

För det första är det inte vi som valde att gå till rättegång - Final Touch Sweden AB stämde OSS och drog oss inför rätta. Vi har försökt förlika under hela resans gång, redan innan de stämde oss - men det har mottagits med kalla handen.
När vi började förlikning med tingsrätten så la vi vårt bud på 40 k och stryka våra skadestånd, (minns inte nu om det var med eller utan fönster men det spelar mindre roll.) Det mottogs igen med kalla handen från Final Touch Sweden AB.
Sen har vi gått och förberett oss och haft möten med vår advokat inför huvudförhandlingen som var idag och på fredag. Först idag (för att göra en lång historia kort) så gick de med på att förlika nere på vår nivå till slut.
Dvs - visst, vi får betala en slant till dom, ca 35 k, våra skadestånd stryks och advokatkostnader på det, ca 15-20 k kanske, vi får se - MEN vi får ett avslut på detta, vi slipper riskera att förlora i tingsrätten och behöva överklaga (dra på oss mer kostnader) och vi slipper att eventuellt förlora delvis (och därmed antagligen få punga ut med en större summa än den vi ska betala idag).
Så dagens deal är nog bland den billigaste vi kunde komma undan med.
Sen vet vi ju inte om de hade kunnat gå ännu lägre men nu hade vi ju ett bud på bordet sen tidigare och det brukar man inte dra tillbaka sa advokaten.

Även om vi hade ett starkt case så vet man aldrig hur domaren hade dömt. Hade det gått vidare hade det tagit ca 2 år till minst, sa domaren, för det finns så mycket att göra i domstolen. Det hade ökat våra omkostnader med advokaten också. Nästa instans hade kanske dömt till vår nackdel, eller samma - man vet inte. Då hade vi stått där och fått betala både vårt och deras + en stor summa av fakturan eller hela.. Eftersom vi har en begränsad ekonomi så måste vi väga för/nackdelar och sinnets ro, detta har tagit mycket tid och energi från oss, tid vi hellre velat lägga på våra barn och annat roligt.
Hade vi skitt pengar så hade vi ju lugnt kunnat gå vidare, men tyvärr är vi inte miljonärer. Jag hade väldigt gärna velat se utfallet av en prövning av vårt fall, men nu valde vi en säker utväg.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
förstår inte riktigt vitsen med att gå till svensk domstol då
Nu får ts rätta mig om jag har fel men det var Final Touch som tog det till rätten.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Jag har försökt läsa och förstå tråden men blir inte riktigt klok på utfallet av förlikningen. Hur kan det bli så att ni får betala till dem samt lämna tillbaka fönstrena?

Borde det inte vara ni som får ersättning av bolaget för alla problem de ställt till med? Ex, ni får pengar men lämna tillbaka fönster?
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
D
Användaren maria01 är inget att lägga för mycket vikt vid, mest provokativa inlägg och inlägg med sketna värderingar. Bl.a. skrivit om att svensk barnuppfostran är dålig för att vi (typiskt) inte agar barnen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
H Hemmakatten_1 skrev:
Jag har försökt läsa och förstå tråden men blir inte riktigt klok på utfallet av förlikningen. Hur kan det bli så att ni får betala till dem samt lämna tillbaka fönstrena?

Borde det inte vara ni som får ersättning av bolaget för alla problem de ställt till med? Ex, ni får pengar men lämna tillbaka fönster?
Jag förstår ditt resonemang och jag tror de flesta tycker det borde vara så.
Men rättsmaskinen funkar inte alltid så, trots att man tycker att man har ett klart case - så vet man aldrig utgången av det hela.
Vår advokat tyckte vi hade ett starkt case, enda som eventuellt skulle kunna förlora på var fönsterstorleken, och för att göra en lång historia kort så skulle vi nog fått pyntat lite mer pengar än bara 35 k då.
Han sa även att sådana här fall brukar sluta med förlikning och ingen part blir riktigt nöjd, men då har båda parter ett avslut, man slipper mer kostnader osv.
Drar man det hela vägen och kör rättegång och det blir en dom så är det en risk man måste vara beredd att ta (och eventuellt betala för).
Att vi skulle få vårt avtal hävt som vi egentligen skulle velat och att de tog sina fönster och drog, skulle nog bli svårt sa vår advokat. Den frågan får vi tyvärr aldrig svar på nu.
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Jag förstår ditt resonemang och jag tror de flesta tycker det borde vara så.
Men rättsmaskinen funkar inte alltid så, trots att man tycker att man har ett klart case - så vet man aldrig utgången av det hela.
Vår advokat tyckte vi hade ett starkt case, enda som eventuellt skulle kunna förlora på var fönsterstorleken, och för att göra en lång historia kort så skulle vi nog fått pyntat lite mer pengar än bara 35 k då.
Han sa även att sådana här fall brukar sluta med förlikning och ingen part blir riktigt nöjd, men då har båda parter ett avslut, man slipper mer kostnader osv.
Drar man det hela vägen och kör rättegång och det blir en dom så är det en risk man måste vara beredd att ta (och eventuellt betala för).
Att vi skulle få vårt avtal hävt som vi egentligen skulle velat och att de tog sina fönster och drog, skulle nog bli svårt sa vår advokat. Den frågan får vi tyvärr aldrig svar på nu.
Tack för att du tog dig tid att förklara. Tråkigt för er med allt ni gått genom, har själv små barn hemma så vet hur lite tid det finns till övers för annat - i synnerhet problem.

I sammanhanget så är det skönt att ni kan gå vidare och få hjälp som förhoppningsvis blir ett resultat som ni är nöjda med.

Lycka till med allt i framtiden!
 
  • Älska
Hildor
  • Laddar…
Man blir så j*a trött på att det är idioterna som ändå slipper undan! Det är så det är, inget annat.

Hade det varit bättre att gå via ARN? 🤔
 
  • Älska
Hildor
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Man blir så j*a trött på att det är idioterna som ändå slipper undan! Det är så det är, inget annat.

Hade det varit bättre att gå via ARN? 🤔
Ja jag håller med dig, vi tog feglinan ur och jag har blandade känslor kring det. Advokaten såg det på mig och sa skämtsamt att jag var en pitbull 😅 Det är synd o skam att bolag ska kunna komma undan med sånt här fruktansvärt jobb, oftast kommer de undan mer eller mindre.
Å andra sidan är det skönt för oss och få ett avslut, vi har en prislapp på vårt misstag, tyvärr får vi aldrig reda på om vi skulle kommit undan billigare eller dyrare och det grämer mig också.

ARN försökte vi med först men det blev struket så fort Final Touch Sweden AB stämde oss. Det enda som kunnat hända där är att de skrivit en rekommendation (låt oss ponera att de dömt allt till vår fördel) då är det ändå bara en rekommendation, firman kan skita i det o hamna på deras svarta lista. Men de blir aldrig kravlagda på ett sätt som en dom ger. Nu väljer de flesta företag att följa ARN's rekommendationer men jag har svårt att tro att firman skulle följa det :p
 
Jag förstår precis. Man orkar inte ta alla fajter, och vissa pengar är läropengar.

Men det är tråkigt att det lönar sig att vara en idiot. 😒
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Okej, jag förstår inte helt meningen med dit inlägg eller vad du menar.
Ska försöka förklara så som vi själv resonerat.

För det första är det inte vi som valde att gå till rättegång - Final Touch Sweden AB stämde OSS och drog oss inför rätta. Vi har försökt förlika under hela resans gång, redan innan de stämde oss - men det har mottagits med kalla handen.
När vi började förlikning med tingsrätten så la vi vårt bud på 40 k och stryka våra skadestånd, (minns inte nu om det var med eller utan fönster men det spelar mindre roll.) Det mottogs igen med kalla handen från Final Touch Sweden AB.
Sen har vi gått och förberett oss och haft möten med vår advokat inför huvudförhandlingen som var idag och på fredag. Först idag (för att göra en lång historia kort) så gick de med på att förlika nere på vår nivå till slut.
Dvs - visst, vi får betala en slant till dom, ca 35 k, våra skadestånd stryks och advokatkostnader på det, ca 15-20 k kanske, vi får se - MEN vi får ett avslut på detta, vi slipper riskera att förlora i tingsrätten och behöva överklaga (dra på oss mer kostnader) och vi slipper att eventuellt förlora delvis (och därmed antagligen få punga ut med en större summa än den vi ska betala idag).
Så dagens deal är nog bland den billigaste vi kunde komma undan med.
Sen vet vi ju inte om de hade kunnat gå ännu lägre men nu hade vi ju ett bud på bordet sen tidigare och det brukar man inte dra tillbaka sa advokaten.

Även om vi hade ett starkt case så vet man aldrig hur domaren hade dömt. Hade det gått vidare hade det tagit ca 2 år till minst, sa domaren, för det finns så mycket att göra i domstolen. Det hade ökat våra omkostnader med advokaten också. Nästa instans hade kanske dömt till vår nackdel, eller samma - man vet inte. Då hade vi stått där och fått betala både vårt och deras + en stor summa av fakturan eller hela.. Eftersom vi har en begränsad ekonomi så måste vi väga för/nackdelar och sinnets ro, detta har tagit mycket tid och energi från oss, tid vi hellre velat lägga på våra barn och annat roligt.
Hade vi skitt pengar så hade vi ju lugnt kunnat gå vidare, men tyvärr är vi inte miljonärer. Jag hade väldigt gärna velat se utfallet av en prövning av vårt fall, men nu valde vi en säker utväg.
jag fick för mig att det var ni som stämde dom i början av tråden men jag hade fel sorry så ni hade ingen motfordran
 
Nu har de fått en enstjärnig recension på Google av någon, hoppas det blir några fler... ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
förstår jag det rätt att ni ska lämna tillbaka fönsterna plus betala 35 tusen ?
H Hildor skrev:
Jag förstår ditt resonemang och jag tror de flesta tycker det borde vara så.
Men rättsmaskinen funkar inte alltid så, trots att man tycker att man har ett klart case - så vet man aldrig utgången av det hela.
Vår advokat tyckte vi hade ett starkt case, enda som eventuellt skulle kunna förlora på var fönsterstorleken, och för att göra en lång historia kort så skulle vi nog fått pyntat lite mer pengar än bara 35 k då.
Han sa även att sådana här fall brukar sluta med förlikning och ingen part blir riktigt nöjd, men då har båda parter ett avslut, man slipper mer kostnader osv.
Drar man det hela vägen och kör rättegång och det blir en dom så är det en risk man måste vara beredd att ta (och eventuellt betala för).
Att vi skulle få vårt avtal hävt som vi egentligen skulle velat och att de tog sina fönster och drog, skulle nog bli svårt sa vår advokat. Den frågan får vi tyvärr aldrig svar på nu.
Storstilat av er att släppa prestigen och få ett avslut på en långdragen konflikt.
Ibland är "själva livet" värt mer än att få högsta möjliga ekonomiska vinning och att alltid försöka få rätt.
 
  • Älska
Hildor
  • Laddar…
K
Tycker inte ni tog en fegväg, var nog rätt beslut att ta den dealen för att få avslut.

Men en fråga jag skulle vilja ställt i tinget och höra domarens resonemang på, är vad ni har fått för era 35k? En tjänst som till fullo måste göras om av riktiga hantverkare..?
 
  • Älska
Hildor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.