Det är så jag menar. Kommunen skrev i sitt brev att de vet att det är en byggarbetsplats men att det för tillfället när de var ute såg ut som ett upplag. Jag vet inte riktigt vad de menar med upplag. Jag är inte den byggkunnige i det hela.

Jag vet bara att vi har bygglov i ytterligare 2 år och trots min okunskap vet jag exakt vad sakerna vi har är till. ( Det enda jag själv påpekat till sambon är släpvagnarna för de är onöddiga men de syns inte ens från vägen för de är bakom huset. Bakom huset är det inga saker för vi vill inte förstöra skogen där. Man vill ju kunna få det lite fint.

Och vad det gäller veden som ligger vet jag i alla fall inget förbud om att ha ved liggandes. Det ligger till på köpet på min mammas mark och det är en jord och skogsbruksfastighet. Det finns väl ingen som tycker en vedhög är snygg inte innan den är kapad och staplad. Visst är det saker men de är uppställda så de inte ska ströa eller hindra någon exakt som det strå i lagen. Och vi städar hela tiden så att inget farligt material ligger och skräpar. Så jag funderar som någon annan skrev om det är någon som har ett ont öga till något annat. ?

941395_10151588707934763_1494374911_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 40 trän har sågats ner innan vi ens började gräva för källaren och plattan. Detta är vad det resulterade i. Prima fint virke till fasaden och det är hemsågat och varenda gren och icke användbar kubb har sparats så vi kan elda upp det istället. Är det fel? Det kallar jag ekonomiskt för varför köpa flera kubik ved när vi fått det gratis och varför köpa virke när man har skog.? Så tänker jag .
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ser ut att bli jättefint! :)
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Tack :)
 
Tycker du har helt fel inställning till detta, sådant tar en massa onödig energi som borde lagts på annat.
Du kan inte göra något ogjort eller ändra på något som har hänt.
Ni har ett stort projekt, och i det här fallet har ni stött på ett LITET problem, lös det med minsta möjliga energi och gå vidare till nästa problem.
Varken du dina barn eller din sambo mår bra av att älta sådant.

Ser i övrigt ut att bli ett fantastiskt hus med den tomten. Lite sekelskiftes influenser?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Kasta i papperskorgen. Skulle sen kommunen mot förmodan fatta något beslut till er nackdel är det bara att skicka in en överklagan.
Blir fint hus.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tyvärr finns det en del människor som alltid måste klaga på något. För att vara en byggarbetsplats så ser din tomt exemplarisk ut, du har inget att oroa dig för.

Skriv ett sakligt brev tillbaka till kommunen där du vänligt men bestämt beskriver att ni bygger och om er byggprocess, att ni är noga med hur arbetet utförs och att det är ordning och reda på byggplatsen.

Ni kan också, lite försiktigt, i första brevet (dumt att göra sig ovän med tjänstemännen) notera att ni inte blivit informerade om anmälan i första skedet, fråga vem som gjort anmälan samt begära ut samtliga handlingar i ärendet, ni har rätt att få dessa och om ni ber om dem måste kommunen skicka dem till er.

Gör vad ni kan för att vara vän med kommunens tjänstemän, det har ni igen senare, men var också sakliga och stå för era rättigheter. I övrigt, försök glömma detta mellan varven, utgå från att ni gör rätt och har gjort rätt från början och fortsätt med ert bygge "som om det regnar."

Vi hade en granne som anmälde oss i ett annat med liknande ärende. Kommunen skötte det snyggt utfrån vad jag kunde avgöra men jag blev lite irriterad vid ett tillfälle när de inte gjort något de borde, men jag förstod ganska snart att det berodde på att de ville ha minimal kontakt med anmälaren. De som anmäler sånt här är ofta den typen av personer som kommunen helst inte vill ha något alls att göra med, ty, de är nästan mer pain in the ass för kommunen än för er. Beakta att denna person inte sagt ett enda ord till er utan gjorde en anmälan som allra första åtgärd. Vilka grannar börjar inte att prata med sina egna grannar först, liksom. Så, bli vän med kommunen och det är ni två mot anmälaren ;)

"Vårat" ärende tog nog ca två år innan det avskrevs av kommunen helt utan åtgärd, då hade de hunnit med flera oanmälad inspektioner och en anmäld hos mig. De hade inget att anmärka på vid något tillfälle.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Ni har nog rätt. Sekelskiftes hus är korrekt. Gjutjärns spis i köket och gammeldags kök. :)
 
mariatherese skrev:
Jag måste säga att jag tycker tvärt om mot vad Pumba och DIY_freak tycker.
Nu när vi har bilder på det hela så vet vi ju vad det handlar om och att det inte ser värre ut en något annat bygge.

Som flera sa tidigare, bilder på det hela är ju otroligt viktigt för tråden om man ska kunna ge rätt tips.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P
Jag ser inte en enda bild där jag skulle kunna klaga på något när det byggs ett hus. Sen är det ju på landet vilket gör det ännu mer förvånande.. Jag skulle kunna ta en bild hos mig där det ser klart stökigare ut.

Det är helt ok att bygga långsamt. Har du 2 år till på dig så fortsätt. Då ni har byggt under 3 år så undrar jag om inte anmälaren tror att ni är sådana som aldrig blir klara. Det finns dom som påbörjar och sen händer det inget. Då kan man kanske tycka att man kan klaga men ni håller ju på + har pågående bygglov. Konstigt att kommunen ens skrev något. Kanske för att dom måste göra något i huvud taget när en anmälan kommer in.
Som andra säger lägg inte ner för mycket tid i det hela. Det du kan göra är att ringa kommunen och be dom komma ut när du är där så dom kan förklara sig vad dom menar. Tänk dock på att inte gå in i försvarsställning direkt med en massa förklaringar utan lyssna och tänk och sen förklara sakligt.
Kommer dom med detta att det ligger saker på grannens tomt så fråga om dom vet om grannen har klagat och vem som är grannen, innan du berättar att det är din mamma.

Till sist så tycker jag att du måste skapa byggtråd!
Hus med källare byggs inte så ofta idag och sen en byggnadsställning av trä..
Vill se mer :)
 
Jo, men även om byggmaterialet låg huller om buller så står jag fast vid min ståndpunkt. Skall vi verkligen uppmuntra/acceptera att grannar gör dylika anmälningar mot varandra - på en tomt som ligger mitt i obyggden? Jag kan liksom inte förstå hur det kan orsaka stor olägenhet för tredje man.

Jag förstår att det inte var din tanke/perspektiv - men det var min. :)
 
Goda grannar är ju verkligen superviktigt. Bjud över på fika o gjut olja på vågorna tycker jag. Brukar vara bäst att stävja osämja innan det går överstyr.
 
Men...
Jag har både sett och arbetat på byggen som varit betydligt värre!

Jag kan inte begripa vad problemet är om jag ska vara ärlig.

Trodde det skulle se mycket värre ut!!!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nej jag tycker inte heller det är ok. Och om det nu är grannen som i detta fall skulle förvåna mig ytterst ?? Då vi pratar med våra grannar. Om det sedan visar sig vara någon person som överhuudtaget inte bor här året runt eller ens känner oss och aldrig pratat med oss tycker jag det är mycket värre. Det uppmanas nästan idag att anmäla hit och anmäla dit är inte min melodi riktigt.

Får starta en egen tråd :) Vi som bygger arkitektritat lösvirkeshus med källare .



DSCN2428.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
farbrordane och 1 till
  • Laddar…
Av bilderna att döma samt vetskapen om att det är OK att använda granntomten, att maskinerna används och att vedhögen är omhändertagen så verkar det ju helt OK.
MEN detta vet ju inte kommunen och inte heller anmälaren (som kan vara anonym).
Jag kan mycket väl förstå kommunen som har sett gamla maskiner som inte används och är potentiella dieselläckage källor samt att det ser ut som ni olovligen nyttjar annan mark.
Så sätt er ner och besvara kommunens brev och ta BARA upp sådant som dom har anmärkningar på, inget snyftsvammel om barn, tennisbanor och vintrar.
 
Nej, som sagt, det där var inte värre än hur det kan se ut på byggarbetsplatser. Eller en normal bondgård. Så jag vidhåller att det ligger någonting annat bakom än själva "skräpigheten". En gammal släktfejd? Nåt gammalt groll om en jakträtt? Oenighet om andelstalet i vägsamfälligheten?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.