Nimajneb skrev:
Kommunen som har sett tomten till skillnad dig har sett tomten har tydligen en annan uppfattning, rätt eller fel är svårt att bedöma utan bilder.
Sant, en bild hade varit bra så kan vi sluta spekulera!
 
Rent praktiskt har man väl ingen tomt innan det står en fastighet på den???
 
mariatherese skrev:
Rent praktiskt har man väl ingen tomt innan det står en fastighet på den???
??

En tomt är en fastighet som kan innehålla ett fastighetstillbehör som tex ett hus...

eller har jag missförstått allt?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Rent praktiskt har man väl ingen tomt innan det står en fastighet på den???
Du kan nog byta ut ordet "tomt" mot "fastighet". För de flesta här är det nog samma sak.
 
Nyfniken skrev:
Du kan nog byta ut ordet "tomt" mot "fastighet". För de flesta här är det nog samma sak.
Du har förmodligen helt rätt. Dock står det att man skall sköta sin fastighet så att inte betydande olägenhet för omgivningen eller trafik uppkommer. För att det skall bli olägenhet för omgivningen så måste det nog vara rätt extremt.

Denna paragraf finns i PBL (vad som är skäligt för en byggarbetsplats tycker jag borde skilja sig från vad som är skäligt för en bebyggd tomt):
16 § Det som gäller i fråga om vård och skötsel av en tomt enligt 15 § ska i skälig utsträckning också tillämpas på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader.

 
Redigerat:
Som många sagt, var saklig och kör inte med känsloargument. Sedan hade jag försökt reducera problemet. Parkerade anläggningsmaskiner är inte nedskräpning. Man har nämligen rätt att parkera fordon på sin tomt. Byggmateriel är inte heller skräp, man har nämligen rätt att ha materielupplag på tomten för byggets genomförande. Ring upp tjänstemannen och prata, och försök som sagt reducera problemets omfattning. Begär att få definierat vad som egentligen är skräp och begär förklaring på varför vissa saker räknas som skräp.
 
Min bror har fått ett otal anmälningar mot sig om nedskräpning, och det är I sig synnerligen befogat för det ser verkligen illa ut.

Men, han har under tiden som gått (det är nu mer än 10 år sedan 1:a anmälan och det ser värre ut nu än någonsin tidigare) lyckats slingra sig undan flera vitesförelägganden och sånt genom att faktiskt ha rätt!
Ifrågasätta, överklaga osv.

"Skräpet" ligger i staplar, sorterat I högar, det finns ett system och han har ett påstått behov av det (någon gang I framtiden).

Det finns en text från en dom (jag tror det var I hovrätten) som säger:

"Om det är föremål som samlats ihop i upplag eller har en ändamålsenlig funktion kan det inte anses vara nedskräpning ens om det är klart missprydande."

Den texten kan du lugnt luta dig mot om du bara har lite ordning (det behöver inte vara perfekt på något sätt)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Har försökt få fram bilder men internet segar idag.Så idag kan jag bara beskriva med ord.

Tomten är ju bara 2000 kvadrat stor. Helt fyrkantig med huset placerat i mitten. Just nu finns det lite material framför och på sidorna men inget bakom. Jo två släpvagnar. Som kommun nissen tagit foto på och en båtvagn som ska bort denna vecka. Framför huset är det endast en smal bit mark sen kommer en väg som är privtat ägaren ( min mamma) men det hör inte hit. Det finns en grushög framför en liten röd lekstuga, våran vattentank som vi ska gräva ner till dagvattnet och en stapel ytterpanel som ska målas och sättas upp på huset innan vintern. Står man framför huset så finns det på högersidan 3 bodar. 2 förådsbodar och en manskapsvagn. Vi har ju hantverkare då och då så det har varit uppskattat att ha den där de kan äta och värma sin mat. Det är vad som finns där. På baksida finns två släpvagnar som vi kör spillbitar i de kommer inte heller finnas där när bygget är klart. Då har vi en sida kvar vänster där finns några pallar med överblivna leka block som vi ska ha till garaget och så 2 cementringar till brunnen vi ska göra. Sen är det på angränsande mar ytterligare en virkes stabbe med panelvirke och så 2 högar med eldnigsved..

Sen har vi som jag sa 2 traktorer och en grävmaskin och en gammal lastbil med en kran på som har förtjänat sitt syfte. Samtliga maskiner har vart och är till användning. Eftersom det inte är mycket plats kvar av tomten efter uppförandet av huset är det inte lätt att få plats med det material och maskiner som vi måste ha för att det ska kunn fortsätta. Så det ska bli intressant att höra vad kommunen anser att vi inte får ha där. För inte ett dugg av det jag just nämde kommer finns kvar om 2 år. Måhända grävmaskinen och traktorn men det finns det fasiken inget förbud mot.
 
Jag kan nog tycka det låter som ni har lite många maskiner/bodar och vagnar.

Går det inte att flytta över lite till tex din mammas gård?
Hur står sakerna uppställda nu?
Prydligt parkerade på samma ställe eller står de där man slutade jobba sist?

Mycket saker gör ju att det blir viktigare hur man ställer det.
Ett gäng maskiner prydligt uppradade på en grusplätt upplevs ju som mer organiserat än att samma maskiner står utspridda över hela tomten.

Jag tror inte det hela handlar om vad ni får ha och inte ha utan snarare hur ni organiserat det hela.
 
D
Tycker du lite grann använder fel försvar. Du talar om en massa saker som skall bort snart... och några saker som kommer bort när huset är klart... när huset är klart skall väl så gott som allt förutom huset bort för övrigt.

Det är ju inte det som är grejen. Frågan är väl närmast hur det verkligen såg ut när anmälningen skedde. Tycker nog som en del andra att din tomt verkar tämligen belamrad och har det sett ut på liknande sätt i 3 år så har väl någon sett det som mer än tillfälligt stök som man lätt har överseende med.

Men som sagt, det är svårt att bedöma det utan att se en bild på hur det ser ut och vet hur länge det sett ut på liknande sätt.
 
Jag måste säga att jag tycker tvärt om mot vad Pumba och DIY_freak tycker.

Behövs det när man bygger eller man ämnar använda det senare så är det ju inte skräp! Då får det vara precis exakt hur belamrat som helst! Ett bygge får normalt ta upp till fem år...

För övrigt undrar jag vem det orsakar betydande olägenhet med tanke på hur din tomt är belägen? Folk är bannemig inte kloka som kan tänka sig att anmäla en sån här sak. En sak är om man i ett tätbebyggt område låter sin tomt bli ett skrotupplag men i övrigt tycker jag faktiskt inte att man behöver lägga sig i vad andra gör på sin fastighet.
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
Det där lät väl inte som nånting märkvärdigt. Det är inte mitt inne i stan vi pratar om, utan ute på landet? I så fall så har jag sett betydligt värre uppställningar med utrangerade maskiner och material.
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Låter som vilken bondgård som helst
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det är mitt ute på landet och vi har inga synbara grannar. Bara en tennisbana. Översiktskortet på framsidan är sen förra sommaren huset ser ut som på andra bilden för tillfället men det är inte huset de klagat på utan det material vi har liggandes allt för byggets tillämpning. Mycket är bortplockat och använt dock ska jaga mer foton.
På baksidan är det som jag skrev rent förutom 2 släpkärror som står där. Inget konstigt alls grannen har en båt och en släpkärra hm? .

Och allt står inte huller om buller. Det skulle inte gå att jobba då. Men bygg och miljönämnden tycker att det mer ser ut som ett upplag än en byggarbetsplats. Och visst det står maskiner och det finns bodar men det är inget litet hus vi bygger. Vi bygger en stor villa med källare. Och tomten är på endast 2000 kvadrat tror jag det att det ser stökigt ut när man inte har mer plats att röra sig på

Carros kamera bilder 272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våran infart som sagt inte en synbar granne :)


. Ditläggning av grus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobilkranen vi använt oss av vid olika moment har stått till och från på tomten eller på min mammas mark
vid inspektion stod den inte där.

DSCN2431.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg huset ut i våras. Nu är det förberett för att sätta panel.

. DSCN2405.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
D
mariatherese skrev:
Jag måste säga att jag tycker tvärt om mot vad Pumba och DIY_freak tycker.
Av fotot ovan så tycker jag inte det ser speciellt stökigt ut. Tyckte det lät betydligt mer på beskrivningen. Det jag främst hade att invända emot var hur TS ideligen skrev att sakerna skulle bort snart och andra saker skulle bort när det var klart. Antar att det inte vat det som var grejen från anmälarens/kommunens sida utan mer om hur det såg ut NU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.