OK,Kommunal fastighetsavgift eller fastighetsskatt på fastighet i Sverige
När du har ett fritidshus i Sverige ska du lämna en svensk inkomstdeklaration. Du ska i normalfallet betala kommunal fastighetsavgift eller i vissa fall fastighetsskatt i Sverige. I din inkomstdeklaration kommer det att finnas förtryckta uppgifter om fastighetens taxeringsvärde. För med information se broschyren Fastighetsavgift och fastighetsskatt (SKV 296).
MEN om du aldrig kan få en imkostdeklaration eftersom du aldrig har inkomst i Sverige... I rest my case !

Menade naturligtvis inkomstdeklaration...

Jag förstår vad du menar:

Kommunal fastighetsavgift eller fastighetsskatt på fastighet i Sverige
När du har ett fritidshus i Sverige ska du lämna en svensk inkomstdeklaration. Du ska i normalfallet betala kommunal fastighetsavgift eller i vissa fall fastighetsskatt i Sverige. I din inkomstdeklaration kommer det att finnas förtryckta uppgifter om fastighetens taxeringsvärde. För med information se broschyren Fastighetsavgift och fastighetsskatt (SKV 296).

Men, som utlandsvensk så får man inte en inkomstdeklaration, och eftersom man som vanligtvis i hela EU bara betalar skatt i ett land så fungerar detta inte. Det är väl därför jonpalm skrev inlägget från första början?

Du får troligen ingen förtryckt inkomstdeklaration men det är bara att ringa skatteverket så skickar de ut en tom till dig som du fyller i och skickar in.

Men nu är ju inte Norge med i EU, bara EES ;)

Och beskattningen, reglerna för socialförsäkringen och till viss del pensionen är ett j-kla gytter av motstridigheter och överenkommelser om lättnader och regelverk som ska likställa för utlandsboende. Än värre är det för äkta gränspendlare, värst är det för sk. oäkta gränspendlare.

Trust me, been there, done that, was in court for it....

Redigerat:
Jag är oäkta gränspendlare dvs ej grensegångare.. jobbar i Norge men bor inte i en gränskommun. Pendlar hem varje dag. Jag betalar inkomstskatt i norge och sociala avgifter där.

Den svenska deklarationen blir angående lantbruksfastigheten och andra vanliga saker. Då jag inte vistas i Norge mer än 183 dygn per år är jag bara begränsat skattskyldig i Norge. Jag kan dra av reseersättning i norge och annat jobbrelaterat.

Kan inte se hur detta kan vara svårt? Jag var inne på skattemyndigheten i Halden och fick allt noga förklarat och hjälp med att fylla i blanketten. Lätt som en plätt och bra service till slut.

Då har jag beställt en deklarationsblankett på Skatteverket.se, så får vi se hur det går. Fick fylla i mitt svenska personnummer. Då ska blanketten skickas till adressen man är folkbokförd på. Eftersom jag inte är folkbokförd i Sverige så vet jag inte vart dom sänder den.
En utlänning har inte ett svenskt personnummer så dom kan inte beställa en deklarationsblankett.
Jag är också osäker på om någon utan svenskt personnummer kan lämna in en deklaration.

En tanke som slår mig: Skatteverket har inga rutiner på hur dom ska få in fastighetsavgiften från utlänningar eftersom den tas in via deklarationen.
Detta borde hanteras av fastighetsregistret(eller vad det nu heter). Nu är det helt upp till samvetet till dom utländska fastighetsägarna om dom frivilligt ringer till Skatteverket och ber dom om att skicka en deklarationsblankett.

Jag misstänker att det är väldigt få utländska fastighetsägare som betalar fastighetsavgiften.

Redigerat:
Den skickas väl antagligen till senast kända adress utomlands, den du uppgav när du flyttade antagligen om du inte ändrat den. Har du flyttat runt sedan dess så kommer du inte få den, då bör du anmäla din nya utlandsadress till skatteverket på blankett SKV 7842, https://www.skatteverket.se/privat/...info/7842.4.19b9f599116a9e8ef36800024543.html

Eller också ringer du helt enkelt till skatteverket, så skickar de till den adress du uppger.

Anta att jag har fått en deklaration i brevlådan i Norge eller något annat land. Hur skall en utlänning fylla i en svensk deklaration utan ett svenskt personnummer? I Sverige använder vi personnummer som "master key" dvs du får ju inte gjort något i Sverige utan svenskt personnummer, men det är inte nödvändigt för att köpa en egendom.

Redigerat:
Mexitegel: Nu pratar vi bara om svenskar som har flyttat utomlands och som har ett svenskt personnummer och en adress hos folkbokföringen. Dom flesta som äger en fastighet i Sverige och samtidigt inte bor i Sverige är inte "gamla svenskar".

Jag har nu förstått att det svenska systemet har stora brister. Det är inte samkörning mellan fastighetsregistret och skatteregistret.

Det gör att vi som skattar utanför Sverige och äger fastighet i Sverige inte behöver betala fastighetsavgift :).

Redigerat:
jonpalm skrev:
Jag har nu förstått att det svenska systemet har stora brister. Det är inte samkörning mellan fastighetsregistret och skatteregistret.

Det gör att vi som skattar utanför Sverige och äger fastighet i Sverige inte behöver betala fastighetsavgift :).
Vad är din definition på "behöver"? Det är fortfarande lag på att du ska betala den, som jag uppfattat det. Däremot kan det mycket väl vara så att sannolikheten är ganska liten att du skulle "åka fast". Men om du säljer fastigheten ökar det ju förstås risken för att skatteverket ska nosa lite i alla papper och upptäcka "Hmm, vi kan inte se att det betalats in någon fastighetsavgift för den här fastigheten sen 2001. Det måste vi kolla närmare på"...

Så om du vill slippa framtida bekymmer så kan jag inte riktigt förstå hur ditt resonemang kan komma fram till att du inte skulle behöva betala fastighetsavgiften, med tanke på de uppgifter du fått här i tråden.

Vad är det du vill veta egentligen? Om du lagligen är skyldig att betala eller ej? Om du "borde" betala? Eller om det finns en chans att du kan smita undan utan att åka fast?

Jag är antagligen ´lagligt´skyldig att betala både fastighetsavgiften och försäljningsskatt.

Men, eftersom fastighetsregistret och skatteverket inte samkör sina register så behöver jag inte/ kan jag inte betala. Jag behöver inte tycka att det är riktigt, men det är ett stort hål i systemet som man bör vara klar över.

I t ex Strömstads kommun är mer än 50% av fastigheterna ägda av norrmän som då inte betalar fastighetsavgift. Kommunerna förlorar en stor inkomst. Man kan inte klaga på norrmännen. Det är systemet i Sverige som inte hanterar att fastigheterna ägs av utlänningar som inte deklarerar i Sverige.

Det jag egentligen vill veta är om detta är OK? Svenska kommuner går miste om en massa inkomster.

Redigerat:
jonpalm skrev:
Men, eftersom fastighetsregistret och skatteverket inte samkör sina register så behöver jag inte/ kan jag inte betala. Jag behöver inte tycka att det är riktigt, men det är ett stort hål i systemet som man bör vara klar över.
Det är klart att dom gör, Skatteverket sköter ju fastighetstaxeringen.

Att det sedan inte skickas ut deklarationsblanketter när man inte skriven i Sverige är en helt annan sak.

Ladda ner blankett INK1, fyll i siffrorna och skicka in den.

Samtidigt kan det vara lämpligt att skicka in en självrättelse för åren 2008-2012, annars riskerar man ett skattetillägg på 40%. Dock blir man inte åtalad eftersom dubbelbestraffningen är förbjuden.

Som lite extra motivation så kommer lagen dock att ändras den 1 juli, och efter den tidpunkten blir det domstolarna som dömmer ut skattetillägg, dvs man blir åtalad, bötfälld OCH får betala skattetillägg som ett och samma straff.

Bor norrmännen i norge och äger en fastighet i sverige skattar de för den i norge på sin norska deklaration. Samma sak gäller svenskar bosatta och skrivna i norge dvs fullständigt skattskyldiga där.

Att det inte skattas för samma sak i bägge länder regleras genom avtal länderna emellan. Sedan kan jag hålla med om att det är synd att pengarna inte kommer in till sveriges kommuner.

Är du säker på det? Det Nordiska Skatteavtalet säger ingenting om fastighetsskatt, den finns inte bland de skatter som uppräknas i Artikel 2.

Därmed gäller Svensk Lag, dvs Svensk fastighetsskatt betalas i Sverige. Eventuellt även i Norge, men det är en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.