Men om man skattat för ett hus i Sverige men bor i norge och skattat där så blir det ju dubbelt om man ska betala på bägge ställena.

Jag fick reda på att man betalar skatt som vanligt på tillgångar utomlands inkl hus när jag var på skattemyndigheten i norge. Jag blir dock osäker nu på om den avgiften även tas ut i Sverige. Har inte egen erfarenhet av alla delar eftersom jag bor i Sverige och jobbar i norge så jag kan ha fel för all del. :surprised:
 
Skatteavtalen förhindrar dubbelbeskattning av vissa skatter, inte alla. I bland blir det även så att vissa inkomster blir helt skattefria.

Grundregeln är:

Lagarna i respektive länder skall följas om skatteavtalet inte säger något annat. Eftersom svensk lag säger att det skall betalas fastighetsskatt i Sverige, och det Nordiska Skatteavtalet är tyst på denna punkt så är det Svensk lag som gäller. Om sedan även Norge tar ut skatt så får man betala där också.

Sedan finns det vanligen avräkningsregler för utländsk skatt. I Sverige finns Avräkningslagen som ger möjlighet att få tillbaka skatt som tagits ut i utlandet i strid med svenska regler. Helt säkert finns det liknande möjligheter i Norge.
 
Ja, du har troligen rätt.
 
Ludwig skrev:
Bor norrmännen i norge och äger en fastighet i sverige skattar de för den i norge på sin norska deklaration. Samma sak gäller svenskar bosatta och skrivna i norge dvs fullständigt skattskyldiga där.

Att det inte skattas för samma sak i bägge länder regleras genom avtal länderna emellan. Sedan kan jag hålla med om att det är synd att pengarna inte kommer in till sveriges kommuner.

ALLA privatpersoner som äger fastighet i Sverige betalar fastighetsskatt i Sverige.
Att inte skattemyndigheten har koll på alla utlandssvenskar eller utlännningar som äger fastighet i Sverige är ju en annan femma. du är ändå skattskyldig.
Jag har i alla år fått förtryckt blankett med alla uppgifter som det bara är att signa elektroniskt.
Trots att jag har ett svenskt personnummer så används INTE detta för utlandssvenskar utan det är nåt helt annat nummer på deklarationsblanketten.
Sen räknas den svenska fastigheten in i den norska förmögenhetsskatteberäkningen såvisst skattas fastigheten både i Norge och Sverige

Hurvida jag skulle betalat fastighetsskatt i Norge OCKSÅ, om min kommun haft en sådan skatt, låter jag vara osagt. Fastighetsskatten är en kommunal angelägenhet i Norge...
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ursäkta min okunskap, men läs inlägget ovan ditt så ser du mitt svar till den mer kunnige på området. :)

Är förresten inte fastighetsskatten borta till förmån för fastighetsavgiften? ;-)
 
Uppdatering: jag har loggat på skattemyndigheternas hemsida, bett om en blankett(deklaration) för att betala min fastighetsskatt. Detta var för 3 månader sedan. Det kommer ingen blankett.
Det betyder att jag som inte betalar skatt i Sverige heller inte får/behöver betala kommunal fastighetsskatt.
Det är ingen samkörning mellan registrena. Om jag inte jobbar/bor i Sverige och deklarerar där, så behöver jag heller inte betala kommunal fastighetsskatt.
 
Jo.
 
Och om det är någon som undrar: svenska myndigheterna har min adress i Norge. Jag har fått valblanketter och skickade in min röst på fredagen. Så detta har ingenting att göra med att svenska myndigheter inte kan få tag i mig.
 
RING Skatteupplysningen och fråga. Att en e-tjänst inte klarar det du vill göra är inte kvitto på att du har rätt.
 
mycke_nu skrev:
RING Skatteupplysningen och fråga. Att en e-tjänst inte klarar det du vill göra är inte kvitto på att du har rätt.
Har ringt flera gånger och bett om att få en deklarationsblankett hemskickad. Det kommer aldrig någon. E-tjänsten var ett försök på att få den utan manuell inblandning.

Det går visst inte heller.
Skattemyndigheterna vet att jag är skriven i Norge och att jag inte arbetar i Sverige. Enligt deras uppgifter ska jag då inte deklarera i Sverige. Min gissning är att dom därför inte skickar någon blankett.
 
Läs sidan 3 , stycket "Ägare som inte skall skatta för inkomst"

https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baeff4c/1398347201821/29622+(23.4).pdf

Jag har till och från arbetat utomlands sedan tidigt 90 tal och alltid blivit ombedd att skriva ut mig av arbetsgivaren i samband med längre kontrakt , vilket aldrig gått då jag ägt fastighet i Sverige = Obegränsat skattskyldig i Sverige ( Det var iofs när Fastighetsskatten gällde, men samma regler gäller fortfarande)
 
jonpalm skrev:
Har ringt flera gånger och bett om att få en deklarationsblankett hemskickad. Det kommer aldrig någon. E-tjänsten var ett försök på att få den utan manuell inblandning.

Det går visst inte heller.
Skattemyndigheterna vet att jag är skriven i Norge och att jag inte arbetar i Sverige. Enligt deras uppgifter ska jag då inte deklarera i Sverige. Min gissning är att dom därför inte skickar någon blankett.
Du ska INTE ringa och be om en blankett, du ska ringa och fråga vilka regler som gäller. Vet inte den som svarar så tar dom reda på det.

Sedan vet du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.