77 847 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Åter igen brister läsförståelsen.Nissens skrev:Det du påstår är inte sant helt enkelt. Det har varit köer vid laddstolpar på många ställen i semestertider.
Jag har redan förklarat hur det fungerar med en hybridbil, så då vet du att laddtiden är helt irrelevant. Man laddar när man råkar ha tillfälle.
Som sagt så kör jag 90% på el utan att behöva planera någon laddning över huvud taget.
Det låter jobbigt att var 30:e mil behöva leta upp en ledig laddstation och sedan även om det inte är kö behöva vänta mer än 30 minuter på att kunna köra vidare…
Köer på 2,5 timmar vid laddstationerna är inte kul…
Eftersom du inte känner till kaoset vid elbilladdarna, så får du här en länk så att du kan läsa in dig på det:
[länk]
Jag har inte påstått att det aldrig varit kö.
Jag säger att JAG har aldrig behövt köa en enda gång under alla de semesterreserna vi gjort under de 8 åren vi haft elbil. Vad andra har upplevt påverkar inte mig.
Det är lika dumt som att jag skulle säga till dig att laddhybrid kan du inte ha eftersom huset brinner ner om man laddar den hemma.
Kör du mer än 60 mil på ett bräde så ofta att det är problematiskt med mer än en paus på 30 minuter, så är inte elbil något för dig.
Använder man det bara som argument mot elbilar så handlar det om något annat.
Men ju fler som tror på myterna om att det är SÅÅÅ dåligt med elbil, desto bättre för oss som redan har elbil. Så kämpa på du.
Hur långt kommer du på el när du laddat i 3,5 timmar?
Redigerat:
Så du har alltså egen laddbox med dig i bilen när du är ute o semestrar med bilen. Det är lite udda.Nicke Nyfiken skrev:Åter igen brister läsförståelsen.
Jag har inte påstått att det aldrig varit kö.
Jag säger att JAG har aldrig behövt köa en enda gång under alla de semesterreserna vi gjort under de 8 åren vi haft elbil. Vad andra har upplevt påverkar inte mig.
Det är lika dumt som att jag skulle säga till dig att laddhybrid kan du inte ha eftersom huset brinner ner om man laddar den hemma.
Kör du mer än 60 mil på ett bräde så ofta att det är problematiskt med mer än en paus på 30 minuter, så är inte elbil något för dig.
Använder man det bara som argument mot elbilar så handlar det om något annat.
Men ju fler som tror på myterna om att det är SÅÅÅ dåligt med elbil, desto bättre för oss som redan har elbil. Så kämpa på du.
Hur långt kommer du på el när du laddat i 3,5 timmar?
Känner att du inte diskuterar detta seriöst, jag har koll på vad det innebär att ha elbil eftersom jag nyss tog ställning till om jag ville ha en.
För min del blir det laddhybrid ett antal år till. Att köra ca 90% på el utan att behöva stå i köer eller planera för att ladda bilen passar mig utmärkt.
Möjligen skulle det fungera att ha en elbil som andrabil, men numera har vi bara en bil.
Tänk så olika man ser på saker. I min värld är en laddhybrid det sämsta av två världar, minimal räckvidd på el och fortfarande förbränningsmotorns nackdelar. Mer vikt att släpa på, dålig awd och högre pris. Den enda uppsidan är väl den (oförtjänt) låga fordonsskatten. Nu gick jag på diesel igen vid senaste bilbytet men troligen blir det el vid nästa byte som ligger ett par år bort.Nissens skrev:
Jag tänkte lite som du tidigare också, men om man som jag till vardags sällan kör längre än 50km per dag så räcker eldriften till i stort sett all körning. Och när man kör längre går fossildriften in så att man slipper nackdelen att vara beroende av att ladda.M Myckling skrev:Tänk så olika man ser på saker. I min värld är en laddhybrid det sämsta av två världar, minimal räckvidd på el och fortfarande förbränningsmotorns nackdelar. Mer vikt att släpa på, dålig awd och högre pris. Den enda uppsidan är väl den (oförtjänt) låga fordonsskatten. Nu gick jag på diesel igen vid senaste bilbytet men troligen blir det el vid nästa byte som ligger ett par år bort.
Sedan fungerar regenereringen av el oväntat bra, så även när batteriet är slut så laddas det vid ”motorbromsning” och vanlig bromsning, det drar ner på bränsleförbrukningen mer än man kan tro.
Det är min erfarenhet av att ha använt laddhybrid under några år.
Så jag kör som sagt ca 90% på el utan att behöva planera för laddning, kopplar bilen till laddboxen hemmavid regelmässigt bara. En fossiltankning räcker flera månader.
Den låga fordonsskatten är som grädde på moset.
Att AWD: skulle vara dålig håller jag inte med om, åtminstone har jag inte upplevt det, den har klarat sig bra vid tester också vet jag. Så utveckla gärna varför du tycker att den är dålig.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 092 inlägg
Du får tänka på att Nissens har alltid rätt, även när han har felNicke Nyfiken skrev:Åter igen brister läsförståelsen.
Jag har inte påstått att det aldrig varit kö.
Jag säger att JAG har aldrig behövt köa en enda gång under alla de semesterreserna vi gjort under de 8 åren vi haft elbil. Vad andra har upplevt påverkar inte mig.
Det är lika dumt som att jag skulle säga till dig att laddhybrid kan du inte ha eftersom huset brinner ner om man laddar den hemma.
Kör du mer än 60 mil på ett bräde så ofta att det är problematiskt med mer än en paus på 30 minuter, så är inte elbil något för dig.
Använder man det bara som argument mot elbilar så handlar det om något annat.
Men ju fler som tror på myterna om att det är SÅÅÅ dåligt med elbil, desto bättre för oss som redan har elbil. Så kämpa på du.
Hur långt kommer du på el när du laddat i 3,5 timmar?
Självklart har jag med mig en laddbox i form av en reseladdare när jag är och semestrar med bilen. Den följde med bilen som standard, så inget udda alls. Ganska udda att ge sig ut på bilsemester utan skulle jag säga.Nissens skrev:
Men det har ingenting med saken att göra eftersom man inte använder en laddbox utan en snabbladdare när man kör så långt att man behöver ladda längs vägen.
Du kan ju inbilla dig, men du har ingen koll alls på vad det innebär att ha elbil. Du vet inte så grundläggande saker som:Nissens skrev:
Skillnaden på en laddbox och en snabbladdare.
Du tror det tar mer än 3,5 timmar att ladda från 0-100 % när man laddar längs vägen.
Du tror man laddar till 100 % varje gång man laddar en elbil.
Du tror man får vänta i kö i flera timmar varje gång man ska snabbladda.
Du har verkligen inte gjort din hemläxa om du baserat ditt beslut om vilken bil du ska ha på så felaktiga grunder.
Om du trivs med din kompromiss så grattis till dig. Jag skulle inte vilja ha en laddhybrid om jag så fick den gratis. Jo jag vet hur det är att köra laddhybrid eftersom vi har det på jobbet när vi kör i tjänsten. I mina ögon ganska värdelöst med tanke på det körmönster vi har. Samma sak för mig privat.
Hur långt kommer du på el när du laddat den bästa kompromissen i 3,5 timmar?
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Eftersom det bevisligen är 2,5 timmars köer vid tex sportlov vid snabbladdarna så lär det lätt ta 3,5 timmar för dig att ladda ja.Nicke Nyfiken skrev:Självklart har jag med mig en laddbox i form av en reseladdare när jag är och semestrar med bilen. Den följde med bilen som standard, så inget udda alls. Ganska udda att ge sig ut på bilsemester utan skulle jag säga.
Men det har ingenting med saken att göra eftersom man inte använder en laddbox utan en snabbladdare när man kör så långt att man behöver ladda längs vägen.
Du kan ju inbilla dig, men du har ingen koll alls på vad det innebär att ha elbil. Du vet inte så grundläggande saker som:
Skillnaden på en laddbox och en snabbladdare.
Du tror det tar mer än 3,5 timmar att ladda från 0-100 % när man laddar längs vägen.
Du tror man laddar till 100 % varje gång man laddar en elbil.
Du tror man får vänta i kö i flera timmar varje gång man ska snabbladda.
Du har verkligen inte gjort din hemläxa om du baserat ditt beslut om vilken bil du ska ha på så felaktiga grunder.
Om du trivs med din kompromiss så grattis till dig. Jag skulle inte vilja ha en laddhybrid om jag så fick den gratis. Jo jag vet hur det är att köra laddhybrid eftersom vi har det på jobbet när vi kör i tjänsten. I mina ögon ganska värdelöst med tanke på det körmönster vi har. Samma sak för mig privat.
Hur långt kommer du på el när du laddat den bästa kompromissen i 3,5 timmar?
Skickar länken igen eftersom du inte verkar ha läst den:
https://carup.se/elbilsagare-varnar-for-kaos-pa-laddstationer-koat-25-timmar/
Om du nu lever på samma planet som oss andra så lär ju du drabbas av köerna också, eller hur?
De väntar sig dessutom att situationen kommer att bli värre.
Som jag sagt innan räcker 45-50km sträcka på en laddning på en hybridbil för mig eftersom nästan alla mins körningar inte är längre än så per dag. Det är nog tredje gången jag skriver det.
Så, jag har hellre extravikt i form av en förbränningsmotor än batterier när de inte har längre räckvidd än idag. Om några år är de sannolikt bättre.
Jag orkar inte diskutera med dig om vad som är laddboxar/snabbladdare/laddstationer - det har inget med problematiken att göra.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 092 inlägg
Så du tror/vet att det är konstant 2,5 timmers kö vid laddstationerna?Nissens skrev:Eftersom det bevisligen är 2,5 timmars köer vid tex sportlov vid snabbladdarna så lär det lätt ta 3,5 timmar för dig att ladda ja.
Skickar länken igen eftersom du inte verkar ha läst den:
[länk]
Om du nu lever på samma planet som oss andra så lär ju du drabbas av köerna också, eller hur?
De väntar sig dessutom att situationen kommer att bli värre.
Här är ett exempel man kan göra för att undvika laddköer:
Man kan sätta bilen på laddning vid andra tider än många andra gör det.
Man kan stanna och sträcka på benen å ladda första gången när laddningen är nere på säg 50% istället för nere på säg 15% som många andra gör, å på så sätt undviker köerna längs vägen.
Omöjligt, kräv inte för mycket av de som har det svårt i livet.Demmpa skrev:Så du tror/vet att det är konstant 2,5 timmers kö vid laddstationerna?
Här är ett exempel man kan göra för att undvika laddköer:
Man kan sätta bilen på laddning vid andra tider än många andra gör det.
Man kan stanna och sträcka på benen å ladda första gången när laddningen är nere på säg 50% istället för nere på säg 15% som många andra gör, å på så sätt undviker köerna längs vägen.
Nicke Nyfiken skrev:
Minns att jag läste köerna till laddstationer i dalarna förra sommaren. Där är största fråga om vem som skall stå för utbyggnaden, men vi får inte heller glömma hypen över att resa inomlands som rådde då. Naturstigar osv som tog skada..Nissens skrev:Eftersom det bevisligen är 2,5 timmars köer vid tex sportlov vid snabbladdarna så lär det lätt ta 3,5 timmar för dig att ladda ja.
Skickar länken igen eftersom du inte verkar ha läst den:
[länk]
Om du nu lever på samma planet som oss andra så lär ju du drabbas av köerna också, eller hur?
De väntar sig dessutom att situationen kommer att bli värre.
Som jag sagt innan räcker 45-50km sträcka på en laddning på en hybridbil för mig eftersom nästan alla mins körningar inte är längre än så per dag. Det är nog tredje gången jag skriver det.
Så, jag har hellre extravikt i form av en förbränningsmotor än batterier när de inte har längre räckvidd än idag. Om några år är de sannolikt bättre.
Jag orkar inte diskutera med dig om vad som är laddboxar/snabbladdare/laddstationer - det har inget med problematiken att göra.
Jag var i dalarna på hoj för två år sedan och minns hur det var att tanka på en mack som jag åkte förbi på min väg till Särna. Jag kom från Mora och tänkte att närmsta tankstation för bensin inte kunde vara så långt bort och körde glad i hågen vidare från mora. Men fyfan vad länge det kändes innan närmsta station kom.... När jag väl kom till stationen på min väg till Särna var den överfylld med bilar som ville ha bensin och diesel. Jag hade inte velat haft en elbil då... Fyfan vad köer det var till pumpen.