Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, just det ja, media som alltid alltid skriver sanningen, och aldrig aldrig aldrig vinklar.
Är det inte bättre att lyssna och lita på en som faktiskt har elbil, du vet ute i verkliga livet?
Här kommer länkar från flera källor som säger något annat än vad sägs här. En enkel googling bort. Man får vara väldigt konspiratoriskt lagd om man tror att alla de är manipulerade.

https://carup.se/elbilsagare-varnar-for-kaos-pa-laddstationer-koat-25-timmar/

https://www.aftonbladet.se/bil/a/JQ729b/elbil-till-fjallen-har-ar-det-ko-till-laddstationerna

https://www.vibilagare.se/nyheter/branschen-om-langa-laddkoer-och-kranglig-betalning

Planeringsråd:
https://rechargeinfra.com/sv/undvik-laddkoer-vid-tat-trafik/

Men du kan välja att tro på en elbilsägare som säger att dessa problemen inte finns och att alla källorna ovan har fel. Jag väljer att tro på källorna i detta fallet.

Längre än så kommer nog inte du och jag i detta ämnet. :)
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ursäkta OT men man kan lätt kan få flera dagars standby-tid även på en modern smartphone. Sätt jag t ex min Samsung i energisparläge nu får jag tre dagars och 6 tim batteritid med 51% batteri kvar.

Precis som batteriet på en elbil kan räcka mycket längre med lite anpassning av körstilen.

/Krille
Nu börjar tonen bli lite väl negativ här.
Börjar kalla folk för taskiga saker.
Den här gången är jag oskyldig.


Det är ingen hemlighet att ladd infrastrukturen inte är den bästa.
Visst förekommer det säkerligen köer ibland.Det blir lätt långe väntetid.
Bensinstationer finns det många längs med motorvägen. Inte lika många laddstolpar. En modern bensin eller dieselbil låter dig köra 40-50min på en tank. Dessutom så tar det 5min att tanka.
Ladda elbilen tar längre tid.
Det är ingen hemlighet.

Men infrastrukturen för laddning blir bättre och räckvidden bättre.
 
Nissens Nissens skrev:
Här kommer länkar från flera källor som säger något annat än vad sägs här. En enkel googling bort. Man får vara väldigt konspiratoriskt lagd om man tror att alla de är manipulerade.

[länk]

[länk]

[länk]

Planeringsråd:
[länk]

Men du kan välja att tro på en elbilsägare som säger att dessa problemen inte finns och att alla källorna ovan har fel. Jag väljer att tro på källorna i detta fallet.

Längre än så kommer nog inte du och jag i detta ämnet. :)
Nä, du väljer att anklaga skribenter för lögn. Det känns rätt magstarkt. Men, i din lilla värld är alla dina påståenden rätta.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den tidigare generationen verkar tyvärr inte ha lärt sig tänka speciellt mycket själva utan simmar ofta som en sill i mängden samtidigt som de har en oförmåga att ta till sig ny teknik och nytänkande. Det är inte ingen idé att försöka lära/informera om framtiden….
Tror inte det är en generationsfråga.
Lika lite som det är en generationsfråga att förneka de problem som faktiskt finns med infrastrukturen kring laddstationer för elbilar. Det är nog mer personbundet. (Gissar jag)
Om några år när infrastrukturen är utbyggd och tekniken kommit längre för batterier/laddning/körsträcka så är rena elbilar ett väldigt bra val. I dag har det bevisligen begränsningar, och för min del väljer jag bort att utsätta mig för dem. Om tre år när det är dags att byta bil igen kanske jag väljer annorlunda.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, du väljer att anklaga skribenter för lögn. Det känns rätt magstarkt. Men, i din lilla värld är alla dina påståenden rätta.
Det är ditt påhitt.
Jag har inte anklagat någon för något.
Jag säger att jag tror på de källorna jag listade. Och du kan förstås tro vad du vill. :)
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ditt påhitt.
Jag har inte anklagat någon för något.
Jag säger att jag tror på de källorna jag listade. Och du kan förstås tro vad du vill. :)
Ok, så inlägg #404 har kanske någon spökskrivare skrivit....
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, så inlägg #404 har kanske någon spökskrivare skrivit....
Nejdå, jag har inte kallat någon för någonting.

Jag tror på källorna jag listade stämmer, och då kan inte något som säger motsatsen vara sant, eller hur?
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, jag har inte kallat någon för någonting.

Jag tror på källorna jag listade stämmer, och då kan inte något som säger motsatsen vara sant, eller hur?
Nissens Nissens skrev:
N
Ok, Nicke Nyfiken skriver att de inte har stått i laddkö under sportlovet. Du hävdat att 'jo,det har ni visst, för det skriver media'
Men det är är klart, du har rätt, de har visst stått i kö,för det påstår Nissens
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu börjar tonen bli lite väl negativ här.
Börjar kalla folk för taskiga saker.
Den här gången är jag oskyldig.


Det är ingen hemlighet att ladd infrastrukturen inte är den bästa.
Visst förekommer det säkerligen köer ibland.Det blir lätt långe väntetid.
Bensinstationer finns det många längs med motorvägen. Inte lika många laddstolpar. En modern bensin eller dieselbil låter dig köra 40-50min på en tank. Dessutom så tar det 5min att tanka.
Ladda elbilen tar längre tid.
Det är ingen hemlighet.

Men infrastrukturen för laddning blir bättre och räckvidden bättre.
Varför citerar du mig? Finns inget otrevligt eller taskigt i mitt inlägg?

/Krille
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
du kan välja att tro på en elbilsägare som säger att dessa problemen inte finns och att alla källorna ovan har fel. Jag väljer att tro på källorna i detta fallet.
Du skarvar och/eller förstår inte.

Ingen påstår att man inte kan hamna i situationer som de beskrivna, vi säger att de oftast relativt lätt går att undvika och att vi själva inte råkat ut för dem. Men har du citat från elbilsägare som säger att problemet inte finns så citera gärna dessa ordagrant så kan vi diskutera utifrån det.

Jag (och kanske flera med mig) menar därtill att journalistiken ifråga är vilseledande slaskjournalistik. Den återger inte sanningen på ett meningsfullt sätt utan för att driva trafik till tidningen kring ett för många obekant och oroväckande fenomen.

Den är alltså skriven för dig som vill förfasa dig, snarare än mig som kör elbil och skulle kunna ha nytta av råd om hur jag ska tänka om jag en enstaka gång ska ta bilen till fjällen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, Nicke Nyfiken skriver att de inte har stått i laddkö under sportlovet. Du hävdat att 'jo,det har ni visst, för det skriver media'
Men det är är klart, du har rätt, de har visst stått i kö,för det påstår Nissens
Vänligen läs informationen från källorna, det är de som påstår hur det var på sportlovet.
Det jag säger att när så många källor säger i stort sett samma sak så känns det trovärdigt.

Att någon då påstår motsatsen får ju stå för hen.

Och du fortsätter av någon anledning att vantolka det mesta. Men du tror alltså att infrastrukturen för laddstationer är utbyggd och att köproblemet är hittepå?

Du kan tro på det, men jag håller absolut inte med. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Vänligen läs informationen från källorna, det är de som påstår hur det var på sportlovet.
Det jag säger att när så många källor säger i stort sett samma sak så känns det trovärdigt.

Att någon då påstår motsatsen får ju stå för hen.

Och du fortsätter av någon anledning att vantolka det mesta. Men du tror alltså att infrastrukturen för laddstationer är utbyggd och att köproblemet är hittepå?

Du kan tro på det, men jag håller absolut inte med. :)
Ok, vi kan väl börja med att du visar var jag påstår att köproblemet är hittepå.
Sedan kan vi väl fortsätta med att skribenten skriver att denne inte har haft några köproblem.
Menar du att bara för att det står i media att det finns köproblem så står alla i dessa köer?
Det vore klädsamt om du inte även i denna tråd hittar på saker, det blir en gnutta tröttsamt faktiskt ....
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Men vet du vad @Nissens, vi släpper det här nu, det blir bara en massa ' men du sa si men du sa så' som knappast leder någon vart.
 
K Krille4 skrev:
Varför citerar du mig? Finns inget otrevligt eller taskigt i mitt inlägg?

/Krille
Där vart det helt galet av mig!
Jag ber om ursäkt.
Ditt inlägg var ett rent tekniskt konstaterande. Inget som enligt mig inte är taskigt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, vi kan väl börja med att du visar var jag påstår att köproblemet är hittepå.
Sedan kan vi väl fortsätta med att skribenten skriver att denne inte har haft några köproblem.
Menar du att bara för att det står i media att det finns köproblem så står alla i dessa köer?
Det vore klädsamt om du inte även i denna tråd hittar på saker, det blir en gnutta tröttsamt faktiskt ....
Tja, jag säger att jag tror att infrastrukturen för laddstationer till elbilar inte är rätt dimensionerad och därmed uppstår köer vid semestrar som sportlov etc.
Och det är väl självklart för de flesta att en elbil behöver laddas, just sportlov gissar jag är extra kritiskt för elbilar eftersom batterierna har sämre kapacitet när de är kalla. Så är det på min laddhybrid i alla fall. Om det är köer till laddstationerna vid tex ett sportlov så lär de flesta få köa antlingen ena vägen eller båda vägarna till/från fjällen.

Och jag undrar fortfarande hur någon kan komma före i kön i de lägena, för det är ju enda sättet. Gissar att man riskerar lynchning om man tränger sig i en sådan kö. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.