C Chentin skrev:
Vi bor i en avstyckad gård.

Person 1 köpte gården 2014.
Denne styckade av en tomt med huset på och avsåg att behålla skog och betesmark själv.

Person 2 köpte huset 2014.
Värmeslingorna till husets jordvärmepump är dragna under intilliggande väg (samfällighet) och ut på (under) en åker bredvid. Det rör sig om 2 slingor, vilka en rörmokare vi nu varit i kontakt med uppskattar till upp till 800m sammanlagt.
När person 2 köpte huset skrevs ett servitut på slingan.
Det står bara att den ligger där, att priset är 0:- och sen en egenritad karta som bilaga.
Detta är underskrivet av person 1 samt person 2.

Vi köpte huset av "2" år 2017.
Då arrenderade en granne - Person 3 - betesmarken till sina djur.
Något år senare beslöt sig person 1 för att säga upp arrendet för att plantera energiskog på marken.
Detta var inget vi blev informerade om utan det hörde vi ryktesvägen.
Tiden gick utan att vi hörde något. Så en dag stod det en minigrävare ute på åkern, som förberedde någon form av plantering.
Jag kontaktade "1" för att höra mig för och jo, nu skulle det planteras energiskog.
Jag frågade om jag fick köpa marken (den del som ligger runt vårt hus) istället men det var inte aktuellt.
Jag sa att jag funderade på hur detta skulle påverka våra värmeslingor men fick till svar att rötterna inte gick så djupt.
Naivt kanske att tro på detta, men det gjorde jag.

Så här om dagen hade jag en rörmokare hemma i annat ärende och kom att prata om värmesystemet och att slingorna ligger där dom ligger.
Han sa att det absolut inte var bra och att jag omgående var tvungen att försöka få markägaren att förstå allvaret och ta bort träden innan rötterna tar sig för djupt.

Så frågan är...
Kan vi göra något?
Vad är ett servitut värt när det inte är inskrivet hos inskrivningsmyndigheten utan bara finns på papper?
Jag har pratat med kommunen som hävdar att markägaren inte får göra något som skadar servitutet och att man troligtvis behöver anlita jurist som tar sig an fallet och driver detta i ett civilmål (?). Problemet är bara att vi isf. är uppe not någon som är ekonomiskt oberoende.

Vad säger panelen?
Lägga pengar på att kriga eller bita i det sura äpplet och spara dessa till en bergvärne-borrning om det kommer behövas om några år?
Eller kan vi ha sån "tur" att fallet är solklart och går snabbt (billigt) att lösa.

Fastighetsägaren är ännu inte kontaktad, men jag gissar att han inte kommer säga: Absolut! Vi tar bort det direkt!
Därav vill jag veta på ett ungefär vilka rättigheter/möjligheter jag har, innan kontakt etableras.
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Det är alltid lite oroande när man är "utlämnad" till grannens förehavande ovanpå slangarna.. även om de nu inte har för avsikt att förstöra för en!

De var ju snälla som lät en ha slangarna där från början.. istället för att man måste gräva upp hela sin egna trädgård (med allt vad det innebär... inkl återställande!)

Vi har också våra slangar utanför tomten.. och varje gång de kommer och i början satt hjärtat i halsgropen varje gång de plöjde utanför hehe.. men ja.. tack och lov la sig den hiskligheten iaf! Men man vill ju helt klart veta när de gör större "förändringar" i närheten av ens slangar.. skulle också tycka det kändes "olustigt" att de planterade just "träd" ovan dem.. oavsett om rötterna normalt kanske inte var så långt ner och "härjade"..

Men samtidigt har jag insett att.. ja.. jag ska inte måla fan på väggen.. och föreställa mig de värsta problemen direkt.. utan jag får helt enkelt vänta tills det faktiskt går sönder något! SEN får jag oroa mig och såklart lösa problemet.. på ett eller annat sätt (med el utan grannen..).

Det jag kan göra.. är väl att säga till/fråga om något är konstigt (eller jag undrar över något).. och spara till nytt värmesystem/källa som vanligt (det får man ju alltid ha i sparartankar.. oavsett vad man har för värmesystem.. de har ju begränsad livstid.. ÄVEN om nu slangarna kan överleva det maskinella inne..när det kommer till jord/bergvärme..)

Jag skulle nog dra mig för att sätta igång nått rättegångslikt.. men jag hade kunna tänka mig att höra mig för med någon jurist om hur det ligger till med ev lagning av skador på slangarna i marken.. om träden/rötterna orsakar skador på dem och markägaren medvetet planterat sådant på slangarna.. (i normala fall får .. iaf vi.. stå för alla lagningar själva på slangarna) men om de planterade nått "skumt" uppepå eller skulle göra nått konstigt.. hade jag kanske försökt få till något juridiskt dokument.. som reglerade just lagningen om "det som de gjort/planterat" orsakar skadorna..

De vet ju att rören ligger där.. så allt "konstigt" de gör.. är ju medvetna handlingar.. (med ev resultat)

För oss här .. är det mer olyckshändelser.. om nått skulle hända..
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J jimmyv skrev:
Oavsett vad dom har för inverkan på markslingan så skulle jag nog börja sätta av pengar för ev energibrunn.
Tror inte träden kommer ta sönder slangen, snarare skördningen.
Sikta på att lägga ut för borrning i samma veva som värmepumpen byts ut och blir det tidigare så har ni börjat spara för det iallafall.
Varför skulle skördningen påverka?
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Han tänkte dels på eventuella vindfällen. Att dels kunde rötterna isf. dra med sig/förstöra slangen, eller "bara" dra med sig och förstöra slangen när de växer och blir grövre.

Jag är dåligt insatt i poppelns rotsystem. Hur djupt dessa går och hur långa de blir.
Det är lite här ni kommer in i bilden 😎
Dom skall ju ligga 1meter under jord så det påverkar inte om det blir en vindfälle så djupt går inte rötterna.
 
I INTP skrev:
En annan vinkel. Hur går det med energiskogen OM det blir läckage på slingorna och det hela behöver grävas upp för att lagas/bytas ut? Med ettåriga grödor är det rimligtvis något man kan göra utan allt för stora nackdelar för det som växer åtminstone en gång om året, med något som ska stå där ~fem år blir det lite jobbigare om man måste sätta den dieseldrivna spaden i marken efter två eller tre.
Servitutet kanske bara nämner rätten att lägga jordvärme, inte att lägga ny jordvärme om den gamla går sönder.
 
När man skördar energiskog använder man maskiner med ganska lågt marktryck, lägger upp en hög med flis som lastas med hjullastare (viss rist för skador) på lastbil som väger upp till 74 ton.

Förvissa dig att inte högen, lastning eller tillfällig väg (oftast bara frusen åker) placeras där slangen går så klarar du dig nog.


Mvh
Flisbilschaufför
 
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Det egentliga problemet kanske är att ni kommer ha en tråkig energiskog in på knuten, inte en fin hage?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Det egentliga problemet kanske är att ni kommer ha en tråkig energiskog in på knuten, inte en fin hage?
Jo. Det är verkligen jättesynd, men på den punkten var det dock bara att köpa läget.
Man får försöka tänka positivt. Hellre energiskog än solcellspark eller vindkraftverk.
Det här är iaf grönska.

Men det var synd att vi inte fick stycka av och köpa den biten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Åter igen.
Många bra och tänkvärda tips i tråden.
Det lutar åt att vi tar det piano och tar tag i problemet den dagen det dyker upp - om det ens gör det.
Kanske ökar på hus-sparandet några procent. 😉
 
  • Gilla
Nissens och 8 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jo. Det är verkligen jättesynd, men på den punkten var det dock bara att köpa läget.
Man får försöka tänka positivt. Hellre energiskog än solcellspark eller vindkraftverk.
Det här är iaf grönska.

Men det var synd att vi inte fick stycka av och köpa den biten.
Då tycker jag att ni har gjort allt rätt, gör inget och njut av grönskan. Ta saken om rören om det blir problem, när det är ett problem.

Glad midsommar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C Chentin skrev:
Jo. Det är verkligen jättesynd, men på den punkten var det dock bara att köpa läget.
Man får försöka tänka positivt. Hellre energiskog än solcellspark eller vindkraftverk.
Det här är iaf grönska.

Men det var synd att vi inte fick stycka av och köpa den biten.
Det hade nog blivit billigare att fixa en energibrunn.
Det är ju bättre att marken producerar energiskog än att någon köper den utan att använda den till något. Och du sparar pengar på att fixa en energibrunn istället. 😊
 
D Dr.Mugg skrev:
Nu bor vi i Sverige och det finns reglwr för allt. Det låter som att det är jordbruksmark, vi pratar om? Och man får inte bara ändra markanvändningen hur som helst. Du kan ju kolla om det behövs och om markägaren isåfall har anmält det till länsstyrelsen.
Energiskog ÄR jordbruksmark! räknas som så!
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
G
Den största risken är nog att plantering/avverkning eller något annat de får för sig skadar slangen än själva träden i sig.
 
G Grannens Häck skrev:
Den största risken är nog att plantering/avverkning eller något annat de får för sig skadar slangen än själva träden i sig.
När man avverkar har man ansvar för att inte skada anläggningar, se till att dom är utmärkta!
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
När man avverkar har man ansvar för att inte skada anläggningar, se till att dom är utmärkta!
Eller en karta!
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
G
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
När man avverkar har man ansvar för att inte skada anläggningar, se till att dom är utmärkta!
Ja det är såklart sant men nu tror jag tråden handlar om motsatsen, vad som kan gå fel och att inte ta ansvar.
 
  • Gilla
Bo Lundqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.