S Sernando skrev:
Sex års varsel för att flytta jordvärmen, är mer än rimligt, iom att det är avtal uppsagt.
Läs om och läs rätt. Servitutet är inte uppsagt. Arrendet är.
 
  • Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
pdov
Poppel suger väldigt mycket vatten så som jag förstått det. Man kan fråga sig om ändrat vattenflöde i form av minskad vattenmängd i marken kan ge sämre energiuttag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Värmeslingorna ligger väl i rör eller, dräneringsslang sätts ju igen men värmeslingor kan väl inte vara ihåliga?
Slingorna består vanligtvis av PEM fylld med brinevätska.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Har 400m slang hemma i trädgården en gigantisk alm som efter trettio år inte lyckats ödelägga jordvärme slingorna. Däremot har rötterna växt in i avloppet. Så nej jag skulle inte vara det minsta orolig för slangen. Däremot lär väl träden hindra solinstrålning och uppvärmning av marken.
Så det är väl ett större problem än eventuella rötter. För det är lagrad solvärme man som förser värmepumpen med energi och kan inte solen lysa på marken så blir det väl permafrost med tiden 😂
 
  • Gilla
  • Haha
OleB och 7 till
  • Laddar…
Energiskog som är tänkt att flisas är väl normalt av släktet Salix som inte har samma aggressiva rotsystem som poppel. Sluten PEM- slang skulle jag inte vara orolig över att få rotgenomträngning på och vindfälle som skadar slangen skulle jag se som otroligt osannolikt. Rötter växer inte gärna i permafrost och normalt inte så djupt. Tror att träden kommer att ge bättre förutsättningar för slingan. Risken är kanske att det dikas eller pålas i slingan om det glöms bort den är där.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Poppel suger väldigt mycket vatten så som jag förstått det. Man kan fråga sig om ändrat vattenflöde i form av minskad vattenmängd i marken kan ge sämre energiuttag?
Dom suger upp vatten men minskar samtidigt avdunstningen, så det tar väl ut varann, att ta ta bort värmeslingorna ska väl inte behövas!
 
GoC GoC skrev:
Har 400m slang hemma i trädgården en gigantisk alm som efter trettio år inte lyckats ödelägga jordvärme slingorna. Däremot har rötterna växt in i avloppet. Så nej jag skulle inte vara det minsta orolig för slangen. Däremot lär väl träden hindra solinstrålning och uppvärmning av marken.
Så det är väl ett större problem än eventuella rötter. För det är lagrad solvärme man som förser värmepumpen med energi och kan inte solen lysa på marken så blir det väl permafrost med tiden 😂
Är slangen grävd eller nerplöjd. Nergrävd är djupare o säkrare.
 
R Robban1234 skrev:
Är slangen grävd eller nerplöjd. Nergrävd är djupare o säkrare.
Den är grävd till 1 m djup
 
C Chentin skrev:
Vi bor i en avstyckad gård.

Person 1 köpte gården 2014.
Denne styckade av en tomt med huset på och avsåg att behålla skog och betesmark själv.

Person 2 köpte huset 2014.
Värmeslingorna till husets jordvärmepump är dragna under intilliggande väg (samfällighet) och ut på (under) en åker bredvid. Det rör sig om 2 slingor, vilka en rörmokare vi nu varit i kontakt med uppskattar till upp till 800m sammanlagt.
När person 2 köpte huset skrevs ett servitut på slingan.
Det står bara att den ligger där, att priset är 0:- och sen en egenritad karta som bilaga.
Detta är underskrivet av person 1 samt person 2.

Vi köpte huset av "2" år 2017.
Då arrenderade en granne - Person 3 - betesmarken till sina djur.
Något år senare beslöt sig person 1 för att säga upp arrendet för att plantera energiskog på marken.
Detta var inget vi blev informerade om utan det hörde vi ryktesvägen.
Tiden gick utan att vi hörde något. Så en dag stod det en minigrävare ute på åkern, som förberedde någon form av plantering.
Jag kontaktade "1" för att höra mig för och jo, nu skulle det planteras energiskog.
Jag frågade om jag fick köpa marken (den del som ligger runt vårt hus) istället men det var inte aktuellt.
Jag sa att jag funderade på hur detta skulle påverka våra värmeslingor men fick till svar att rötterna inte gick så djupt.
Naivt kanske att tro på detta, men det gjorde jag.

Så här om dagen hade jag en rörmokare hemma i annat ärende och kom att prata om värmesystemet och att slingorna ligger där dom ligger.
Han sa att det absolut inte var bra och att jag omgående var tvungen att försöka få markägaren att förstå allvaret och ta bort träden innan rötterna tar sig för djupt.

Så frågan är...
Kan vi göra något?
Vad är ett servitut värt när det inte är inskrivet hos inskrivningsmyndigheten utan bara finns på papper?
Jag har pratat med kommunen som hävdar att markägaren inte får göra något som skadar servitutet och att man troligtvis behöver anlita jurist som tar sig an fallet och driver detta i ett civilmål (?). Problemet är bara att vi isf. är uppe not någon som är ekonomiskt oberoende.

Vad säger panelen?
Lägga pengar på att kriga eller bita i det sura äpplet och spara dessa till en bergvärne-borrning om det kommer behövas om några år?
Eller kan vi ha sån "tur" att fallet är solklart och går snabbt (billigt) att lösa.

Fastighetsägaren är ännu inte kontaktad, men jag gissar att han inte kommer säga: Absolut! Vi tar bort det direkt!
Därav vill jag veta på ett ungefär vilka rättigheter/möjligheter jag har, innan kontakt etableras.
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Släpp det!
 
  • Gilla
Johan236 och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vad dom har för inverkan på markslingan så skulle jag nog börja sätta av pengar för ev energibrunn.
Tror inte träden kommer ta sönder slangen, snarare skördningen.
Sikta på att lägga ut för borrning i samma veva som värmepumpen byts ut och blir det tidigare så har ni börjat spara för det iallafall.
 
  • Gilla
OleB
  • Laddar…
En annan vinkel. Hur går det med energiskogen OM det blir läckage på slingorna och det hela behöver grävas upp för att lagas/bytas ut? Med ettåriga grödor är det rimligtvis något man kan göra utan allt för stora nackdelar för det som växer åtminstone en gång om året, med något som ska stå där ~fem år blir det lite jobbigare om man måste sätta den dieseldrivna spaden i marken efter två eller tre.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Lite rörigt det här. Jag är rädd att det du har inte är ett servitut utan ett avtal mellan två tidigare ägare. Ring lantmäteriet och fråga. Har de inte detta registrerat som ett riktigt servitut gäller ett sådant avtal INTE om det är skrivet mellan två tidigare ägare och den ena sålt. Det är vad som är hela poängen med ett servitut, annars skulle det inte existera som ett koncept utan endast vara ett avtal.

Jag vet att andra påstått annat i tråden men detta är information jag fått per telefon av tjänsteman på lantmäteriet när jag ringde och frågade. Ring och fråga, man kan få reda på mycket intressant helt gratis. (Om detta mot förmodan är inom detaljplanerat område kan du passa på att fråga om skogen är planenlig.)
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Vi bor i en avstyckad gård.

Person 1 köpte gården 2014.
Denne styckade av en tomt med huset på och avsåg att behålla skog och betesmark själv.

Person 2 köpte huset 2014.
Värmeslingorna till husets jordvärmepump är dragna under intilliggande väg (samfällighet) och ut på (under) en åker bredvid. Det rör sig om 2 slingor, vilka en rörmokare vi nu varit i kontakt med uppskattar till upp till 800m sammanlagt.
När person 2 köpte huset skrevs ett servitut på slingan.
Det står bara att den ligger där, att priset är 0:- och sen en egenritad karta som bilaga.
Detta är underskrivet av person 1 samt person 2.

Vi köpte huset av "2" år 2017.
Då arrenderade en granne - Person 3 - betesmarken till sina djur.
Något år senare beslöt sig person 1 för att säga upp arrendet för att plantera energiskog på marken.
Detta var inget vi blev informerade om utan det hörde vi ryktesvägen.
Tiden gick utan att vi hörde något. Så en dag stod det en minigrävare ute på åkern, som förberedde någon form av plantering.
Jag kontaktade "1" för att höra mig för och jo, nu skulle det planteras energiskog.
Jag frågade om jag fick köpa marken (den del som ligger runt vårt hus) istället men det var inte aktuellt.
Jag sa att jag funderade på hur detta skulle påverka våra värmeslingor men fick till svar att rötterna inte gick så djupt.
Naivt kanske att tro på detta, men det gjorde jag.

Så här om dagen hade jag en rörmokare hemma i annat ärende och kom att prata om värmesystemet och att slingorna ligger där dom ligger.
Han sa att det absolut inte var bra och att jag omgående var tvungen att försöka få markägaren att förstå allvaret och ta bort träden innan rötterna tar sig för djupt.

Så frågan är...
Kan vi göra något?
Vad är ett servitut värt när det inte är inskrivet hos inskrivningsmyndigheten utan bara finns på papper?
Jag har pratat med kommunen som hävdar att markägaren inte får göra något som skadar servitutet och att man troligtvis behöver anlita jurist som tar sig an fallet och driver detta i ett civilmål (?). Problemet är bara att vi isf. är uppe not någon som är ekonomiskt oberoende.

Vad säger panelen?
Lägga pengar på att kriga eller bita i det sura äpplet och spara dessa till en bergvärne-borrning om det kommer behövas om några år?
Eller kan vi ha sån "tur" att fallet är solklart och går snabbt (billigt) att lösa.

Fastighetsägaren är ännu inte kontaktad, men jag gissar att han inte kommer säga: Absolut! Vi tar bort det direkt!
Därav vill jag veta på ett ungefär vilka rättigheter/möjligheter jag har, innan kontakt etableras.
Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?
Nu bor vi i Sverige och det finns reglwr för allt. Det låter som att det är jordbruksmark, vi pratar om? Och man får inte bara ändra markanvändningen hur som helst. Du kan ju kolla om det behövs och om markägaren isåfall har anmält det till länsstyrelsen.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Många bra och tänkvärda svar.
Lite spridda skurar dock.

Jag pratade med lantmäteriet idag, men blev i stort sett bara hänvisad till jordabalken kap 7 och 14.
Har lite att läsa på semestern mao.
 
Claes Sörmland
Mina fem cent är att rötterna inte kommer att komma nära ledningarna eftersom de fryser jorden. Rötter tål frysning dåligt och dör. De är mycket mindre köldhärdiga än ovanjordiska delar.
 
  • Gilla
  • Wow
InsidersUnited och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.