40 244 läst · 115 svar
40k läst
115 svar
Fast bredband via mobilnätet, hur bra är det
Just precis det är det som Open Internet attackerar och just precis det är det som man försöker gå runt med "fast mobilt internet".D Daniel 109 skrev:
Edit: Hade mobilnäten haft 100/100 så hade det varit OK att begränsa hastigheten vid 100/100. Utan övre gräns så får man inte kasta en användares trafik före en annan användares trafik (enligt min tolkning av EUs reglemente).
Vad är skillnaden i kostnad med ett obegränsat mobil resp fast mobil abonnemang? Löpande alltså. Även förstås intressant vad utrustningen kostar i de två alternativen, ingår installation av antenn mm i fast mobilt bredband?
Fick erbjudande idag om fast bredband via mobilnätet och blev förstås lite intresserad.
Har ADSL men börjar bli lite less på den låga uppströmskapaciteten (1-2 mb/s...). Nedströms har vi inga problem med de 20-30 mbs som vi oftast uppmäter. Svindyrt har det blivit också.
Men funderar även förstås på fiber men är rätt säker att de inte drog huvudkabeln förbi vårt hus när de grävde en gång i i tiden, utan att den slutar ett par hus bort.
Fråga på det är hur stor chans det är att operatören gräver och förlänger ute längs gatan om vi som enskilda fastighetsägare vill beställa fiber nu?
Är också lite skeptisk till fiber. Känns väldigt år 2000 med sladdar i backen som man inte vet hur länge de håller.
Har ADSL men börjar bli lite less på den låga uppströmskapaciteten (1-2 mb/s...). Nedströms har vi inga problem med de 20-30 mbs som vi oftast uppmäter. Svindyrt har det blivit också.
Men funderar även förstås på fiber men är rätt säker att de inte drog huvudkabeln förbi vårt hus när de grävde en gång i i tiden, utan att den slutar ett par hus bort.
Fråga på det är hur stor chans det är att operatören gräver och förlänger ute längs gatan om vi som enskilda fastighetsägare vill beställa fiber nu?
Är också lite skeptisk till fiber. Känns väldigt år 2000 med sladdar i backen som man inte vet hur länge de håller.
Fiber är det som matar mobilmasterna...T T68 skrev:Fick erbjudande idag om fast bredband via mobilnätet och blev förstås lite intresserad.
Fast anslutning kommer aldrig att bli "ute". Huvudorsaken till att trådlöst blir snabbare är att masterna står tätare, luften är nämligen rätt då full redan och man måste gå högre upp i frekvens hela tiden, vilket leder till tätare mellan masterna.
Sedan så skall det betonas att fiberns bortre livslängd är inte känd, de har en extremt lång livslängd och när den är nådd då byter man fibern i slangen, vilket är mycket enkelt och snabbt att göra. Inte så att fiber kommer att finnas för alltid, men den tekniska livslängden på denna installation är väldigt lång.
Om det inte är förberett till er fastighet så spelar det inte så stor roll om det går fiber förbi er i gatan. Det finns ingen "huvudfiber" som kan kan koppla in sig på utan din dedikerade fiber måste dras till hela vägen till utrustningen i andra änden. Men kolla med de som är operatörer i ditt område för det är inte ovanligt att det är förberett.T T68 skrev:Fick erbjudande idag om fast bredband via mobilnätet och blev förstås lite intresserad.
Angående att fiber skulle vara en teknik på väg ut eller vad du nu tror så kunde det inte vara mer fel. Det finns en mängd trådar här på forumet och det kan sammanfattas att de som är insatta i detta (även de som jobbar med att utveckla trådlös kommunikation) är överens om att fiber är framtidssäkert och ett solklart val framför mobilt bredband.
De som tycker motsatt brukar vara grävmaskinister, rörläggare och andra som helt enkelt "antar" att trådlöst "måste vara framtiden".
Hållbarheten på fiber rent fysiskt är lång så det behöver du inte oroa dig för.
Verkar svårt med fiber till vårt hus...
Men har skickat in en förfrågan till kommunens nätbolag också (de kunde inte visa något snabbresultat på vår adress).
Enbart mobilt bredband erbjuds av Telia
Ip Only:
Men har skickat in en förfrågan till kommunens nätbolag också (de kunde inte visa något snabbresultat på vår adress).
Enbart mobilt bredband erbjuds av Telia

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ip Only:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste prata direkt med bolaget som dina grannar har fiber hos, webbinterfacen löser inte indragning i eventuell slang i marken...T T68 skrev:
hehe, nja jag försökte bara förstärka din "nypa salt" kommentar genom att citera den, resten är en generell uppmaning till alla som läser den här tråden att inte ge Telia pengar för installation.R RoAd skrev:
Japp, har gjort en intresseförfrågan nu hos kommunens nätoperatör som är den som har fibern om jag förstått rätt och får se vad de svarar. Men både IpOnly, Telia och någon till operatör till ok:ar fiberbredband hos grannhuset. Vore surt om det bara är grävt så långt...pacman42 skrev:
Finns det fiber så kan de flesta bolag (om de har ett avtal med fiberoperatören) leverera. Jag som har byggt fibernät vet att de flesta förbereder för alla fastigheter, men man gräver inte en meter extra för att nå dem. Det innebär troligen att det finns en tom tubslang vid grannens tomtgräns just där den går in på grannens tomt. Det är därifrån det troligen behöver grävas.T T68 skrev:
ok, men har det ens någon betydelse i hastighet då om man har Telias utrustning monterad på fastigheten (fast bredband via mobilnätet) jämfört med att ha en router i fönstret (mobilt bredband)?R RoAd skrev:Nja, det där skulle jag ta med en stor nypa salt. Är förhållandena dåliga (exempelvis ett berg i vägen) så fungerar det inte med en extern antenn heller.
Det finns inga garantier när det handlar om mobilt bredband.
Men jag tolkade ditt första inlägg som att det fungerade bra när ni sitter nära er router (accesspunkten). I.s.f. är det inte det mobila bredbandet som är orsaken till problemen.
Som sagt, i det fallet så är det trafikprioriteringen på "fast mobilt bredband" som kan göra att du får bättre hastighet än andra. D.v.s. om mobilmasten du är ansluten till är överbelastad så får din trafik högre prioritet än de med vanligt mobilt bredband.
Och som jag skrev tidigare så är denna med stor sannolikhet olaglig, vilket gör att det är stor risk för att den prioriteringen måste tas bort när det kommer ett domslut.R RoAd skrev:
Och för att krångla till det ytterligare, det är inte ens säkert att prioriteringen kan göras om du har för dålig mottagning och det finns andra i närområdet som har samma typ av abonnemang.
Jag skulle inte vilja binda upp mig på ett sådant avtal, men om det fungerar utan bindningstid så är det ju bra.
Det svåra med mobil kommunikation är inte att få den att fungera helt OK, det svåra är att få den att fungera riktigt riktigt bra. Det finns så mycket som kan gå fel...
Nope, det spelar ingen roll vem som levererar utrustningen. Däremot så spelar kvalité på antennen och hur noga man riktar in stor roll. Router i fönstret _kan_ funka bra, men om det är svåra förhållanden (dvs ej fri sikt) så rekommenderas en riktigt riktantenn på husväggen och en separat router/modem inne.L Lilla Yk skrev:
Det Telia monterar är en kombinerad antenn/modem som drivs power of Ethernet, dvs man behöver bara en sladd mellan router och antenn, ganska fiffig lösning men just den modellen som de använder (nokia fast mile 4g05-b) är inte direkt imponerande.
Trodde jag, ja. Inget tak på datamängd stämmer, men jag blir tvungen att betala en installationsavgift på 3490 kr.P pmd skrev:
Enligt Teliadamen jag beställde av är det dyrare för den som inte snart blir av med sin kopparsladd.
Installation på måndag, så jag kanske kan berätta om hur bra/dåligt det fungerar de närmaste veckorna.