P
I ivp skrev:
Jag rekomenderar att du lägger pengarna på att köpa en bra riktantenn+modem och riktar in mot närmaste mast med fri sikt istället. Man kan åka runt till masterna och titta, de är alltid en skylt på det lilla huser brevid om vilken/vilka operatörer som är på den masten.
Man kan fråga PTS också. Då får man även veta vilken teknik operatörerna använder på en viss mast.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan fråga PTS också. Då får man även veta vilken teknik operatörerna använder på en viss mast.
Åh fan, intressant.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P
T T68 skrev:
Ip Only:
Jag beklagar.

Vi beställde fiberanslutning av IP-Only för fyra och ett halvt år sen. Ungefär ett halvår senare grävde de ner en fiberslang på vår tomt (och lyckades mirakulöst undvika att kapa elledningar och avloppsledningar) samt installerade en mediaomvandlare ("fiberbox") i huset. Vi väntar fortfarande på att bli anslutna.
 
  • Wow
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
P
T T68 skrev:
Fråga på det är hur stor chans det är att operatören gräver och förlänger ute längs gatan om vi som enskilda fastighetsägare vill beställa fiber nu?
Det är väl bara att fråga fiberägaren? Förmodligen gräver de hem till dig om du betalar bra.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Tack för all input. Verkar vara ytterst marginella fördelar med detta jämfört med vanligt mobilt bredband. I mitt erbjudande är själva installationen ”kostnadsfri” medan jag får betala några tusenlappar för utrustningen (den kostnaden redovisas med ytterst litet och svårläst teckensnitt i det finstilta).

Får satsa på fiber, om det går till en rimlig kostnad. Nästan hela kvarteret har hakat på, inklusive mina två grannar intill mig. Det borde väl gå att ansluta till deras kabel? När de anslöt detta grävde de hål i asfalten intill min tomtgräns, ca tio meter från fastigheten, så kabeln lär vara placerad där.
 
Det är inte some en lång kabel som man kan grena av.
Men har de grävt fram till tomgräns så kan det vara förberret där, kolla med leverantören.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det är inte some en lång kabel som man kan grena av.
Men har de grävt fram till tomgräns så kan det vara förberret där, kolla med leverantören.
Har man tur, mycket tur, och operatören godkänner kan man ta en fastighetsduct som ännu inte anslutits och sätta en FOS och blåsa en 12-fiber dit. Men det görs nästan bara när ett område fortsätter bebyggas och för långt till närmaste befintlig FOS. Går att göra det även befintlig fastighetsanslutning.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har man tur, mycket tur, och operatören godkänner kan man ta en fastighetsduct som ännu inte anslutits och sätta en FOS och blåsa en 12-fiber dit. Men det görs nästan bara när ett område fortsätter bebyggas och för långt till närmaste befintlig FOS. Går att göra det även befintlig fastighetsanslutning.
Det gjorde vi flera gånger i vårt nät när det kom nya hus, blåste ur en fiber till ett hus, satte ett skåp och blåste 12-fiber till denna.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har man tur, mycket tur, och operatören godkänner kan man ta en fastighetsduct som ännu inte anslutits och sätta en FOS och blåsa en 12-fiber dit. Men det görs nästan bara när ett område fortsätter bebyggas och för långt till närmaste befintlig FOS. Går att göra det även befintlig fastighetsanslutning.
tack för tipset. Nu lär det inte byggas här närmaste framtiden, men bra ändå att känna till.
 
P pmd skrev:
Trodde jag, ja. Inget tak på datamängd stämmer, men jag blir tvungen att betala en installationsavgift på 3490 kr.
Enligt Teliadamen jag beställde av är det dyrare för den som inte snart blir av med sin kopparsladd.

Installation på måndag, så jag kanske kan berätta om hur bra/dåligt det fungerar de närmaste veckorna.
P pmd skrev:
Trodde jag, ja. Inget tak på datamängd stämmer, men jag blir tvungen att betala en installationsavgift på 3490 kr.
Enligt Teliadamen jag beställde av är det dyrare för den som inte snart blir av med sin kopparsladd.

Installation på måndag, så jag kanske kan berätta om hur bra/dåligt det fungerar de närmaste veckorna.
P pmd skrev:
Trodde jag, ja. Inget tak på datamängd stämmer, men jag blir tvungen att betala en installationsavgift på 3490 kr.
Enligt Teliadamen jag beställde av är det dyrare för den som inte snart blir av med sin kopparsladd.

Installation på måndag, så jag kanske kan berätta om hur bra/dåligt det fungerar de närmaste veckorna.

Ser fram emot uppdateringen, har fått ett erbjudande från Teilia och funderar lite över installationen och genomföringen av ethernetkabeln från antennen och dylikt
 
P
Jag skrev om installationen och lite om prestandan i en annan tråd. Se här: #200. Resten av den tråden (så här långt) handlar om min installation.

Antennen får ström via ethernetkabeln så det räcker med en sladd genom väggen. Det sitter en PoE-injektor strax bredvid stället där ethernetkabeln går genom väggen. Installatören borrade ett hål genom väggen genom vilket han drog kabeln och tätade sen på utsidan med silikon. Första försöket att borra resulterade i att borren gick av så det blev ett extra hål (som inte gick igenom hela väggen). Jag pluggade igen det hålet med en träplugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.