24 060 läst · 104 svar
24k läst
104 svar
Fart i solcellerna?
26.4 kWh idag, 20 kWp fördelat öst/väst ungefär 50/50 västra Göteborg. 12% av elförbrukningen från solcellerna i januari, kan bli en kul februari och lite spännande så här i upploppet på första året med solcellerna
Ja nu hände det grejer. Vi har haft våra inkopplade i 2v idag. Hade som mest 6kW idag vid 11.30, SydÖst läge i södra Dalarna med en anläggning på 10,5kWp med optimerare. Totalt producerat 72.9 kWh sen 24/1. Dåligt koll på om det är bra eller dåligt egentligen men det känns bra.anders07 skrev:
Jag tycker det viktigt att komplettera med area för att det ska bli en rättvis jämförelse.
Mer intressant hur mycket dom producerar per år har 29 st på tre år så har dom producerat 23100 kW lite över 7500kw / åranders07 skrev:
Jag har 31paneler á 350Wp som jag har haft i snart 5 år. De har gett mellan 10,1 och 10,6 MWh per år. Paneler i öst 6, i söder 17 st och i väster 8 st. Igår blev det 21,2 kWh vilket är nästan hälften av februariproduktionen. Så vi går mot ljusare tider. En sån här dag ger 1 panel i öster mellan 1,5 och 1,9 Wh. I öster mellan 539 och 588 Wh. I söder mellan 949 och 981 Wh. På sommaren ger österläge ganska bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har dragit in 110kWh hittills denna månad, så nu märks det att cellerna börjar leverera. Dagarna blir längre vilket gör att man är självförsörjande på el fler timmar också. Ska nog sätta upp några paneler på ena kortsida väggen på huset för där har jag alltid bra sol på vintereftermiddagen och sommarkvällarna, även om dom inte ger fullt effekt så räcker det till husets grundförbrukning någon extra timme varje dag.
Sedan 5/2 så har jag förbrukat 50kWh och sålt 31kWh = netto 19 kWh på 3 dar Har en tegel kåk 1964 totalt på 220km + eluppvärmt externt garage på26m3anders07 skrev:
Sitter 34 305W (köpt av ETC för ca 100k för snart 2 år sedan, monterat själv) paneler i fint sydsydväst läge lertegeltak med 45graders lutning = skitnöjd väntar på bidrag 20% då blir det 80k men vill se det innan jag tror det...
Så JO ETC ÄR halva priset...
Bor i Sthlmsområdet, 17 kWp i söderläge.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.
Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.
Sålde första kronan igår och tycker också det börjar hända grejer nu.
Har inte lika höga siffror som vissa här men beror ju på vart man bor såklart, misstänker att min dåliga lutning (nästan platt tak) är anledningen och tror/hoppas jag tar igen det över året med tidigare mornar och senare kvällar framåt sommaren.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Uppsala
· 13 inlägg
anders07 skrev:
Så här ser min februari ut hitintills, 10,5 kw anläggning rakt öst-väst läge, 49,95 Kw
anders07 skrev: