anders07 anders07 skrev:
10,7kWp med öster ca. 7 kWp och resten skuggad söderläge.
972 kWh i mars!
Såg precis att jag sålt 381 kWh av mina producerade 972 så jag har använt drygt 65% av mina producerade kWh.
Eftersom jag sålt främst på morgonkvisten ska det bli intressant att se vad det resulterade i för kWh pris...

Fakturan finns inte tillgänglig ännu...
 
10,27kWp installerade i sydöst/öst läge i Skåne. Sålt mer än vad vi förbrukat. Sålt (enligt eon): 819kWh
Köpt (enligt eon): 781kWh

Ska bli intressant att se räkningen med tanke på elpriset nu i Mars.
 
  • Stapeldiagram visar daglig solenergiproduktion för mars 2022, totalt 1,1 MWh genererat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar energiproduktion med grått (energi till nätet) och gult (direkt konsumerad) för mars 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bästa mars sedan installation 2018. Upp 30% mot förra året
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Första dagen med över 100kWh produktion idag.
Skärmavbild av energiproduktionsapp som visar 111 kWh genererad solenergi för dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag är riktigt nöjd med mars... Sålde för 157,22 öre/kWh drygt 370 kWh (580 kr blev det) och nyttjade själv nästan 600 kWh (mest laddning av elbilar).

Jag har fått någon dag nu upp till 55 kWh så väldigt intressant att se hur väderstreck, lutning kontra storlek slår här i tråden!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mars, Sthlm, nästan platt tak, 16,7 kWp sydläge.

har en all time High i april när jag sålde för mer än 100 kr på en dag

Histogram över daglig solenergiproduktion med topp i mars och en cirkeldiagram för förbrukningsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
18,7kWp på platt tak i Stockholm.
Jag fick också all time high i sek tidigare i veckan. I måndags såldes 67,4kWh för 116sek. Den höga produktionen gjorde ju även att jag slapp köpa el när det va så dyrt. Fick en kostnad på 21,25 sek (ink moms osv) för 20kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur ser kurvorna ut för er övriga med solceller? Vore intressant att kunna jämföra hur olika väderstreck påverkar. Visserligen svårt att göra något befintliga anläggningar. Men bra info för de som funderar på att skaffa.
Två kurvor från vår anläggning med en månads skillnad. Relativt soliga dagar båda två. 2/4 är vi självförsörjande från ca 07:45-18:45 medans 3/5 är det 06:30-19:30.
Anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp

Diagram över solcellsanläggningens energiproduktion och konsumtion under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över solenergiproduktion och förbrukning för en dag, med kurvor som visar självförsörjningstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Hur ser kurvorna ut för er övriga med solceller? Vore intressant att kunna jämföra hur olika väderstreck påverkar. Visserligen svårt att göra något befintliga anläggningar. Men bra info för de som funderar på att skaffa.
Två kurvor från vår anläggning med en månads skillnad. Relativt soliga dagar båda två. 2/4 är vi självförsörjande från ca 07:45-18:45 medans 3/5 är det 06:30-19:30.
Anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp

[bild]
[bild]
bidrar med två bilder från min anläggning riktad något nordväst (281 grader) 14.04 kWp
 
  • Solenergiproduktionsdiagram för 14.04 kWp-anläggning som visar en topp runt mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solenergiproduktion för en dag med topp vid mitt på dagen, totalt 70,21 kWh genererat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ja, det var en tydlig skillnad på våra kurvor. Det syns tydligt att dina kommer igång senare. Men leverer ordentligt en bra bit längre in på kvällen. Stämmer det att det avtar ca 20:30-21:00?
 
A Anderscurl skrev:
Ja, det var en tydlig skillnad på våra kurvor. Det syns tydligt att dina kommer igång senare. Men leverer ordentligt en bra bit längre in på kvällen. Stämmer det att det avtar ca 21:30 - 22:00?
inte så sent riktigt. Klockslagen syns bättre i tibberappen
 
  • Skärmdump av energiförbrukningsdiagram i en app med aktuell effekt på 429W och toppnoteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Väst - öst, ger relativt platt och bred kurva med högre egenanvändning än rakt i söder (som annars har högre peak så klart). Alltså för- och nackdelar oavsett väderstreck, och ”fel” väderstreck ingen anledning att avstå solceller. Ekonomi: 0 kr i elräkning i mars, +900 kr i april, +130 kr på tre dagar i maj, och då driftas poolen på 32 grader. Summan av kardemumman: Har du ett tak, skaffa solceller och då en så stor anläggning som du får plats med :cool:
 
  • Solenergiproduktionskurva för en dag som visar totalt 118 kWh genererad energi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Gårdagens. 10,22kWp men lite slöjmoln från flyget och varma paneler. Sydsydväst.
Solcellsanläggningens energiproduktion över en dag, toppar vid mitt på dagen, totalt 72.81 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Gårdagens. 10,22kWp men lite slöjmoln från flyget och varma paneler. Sydsydväst.
[bild]
Väldigt lik min kurva (fast jag ligger aningen lägre) med 62.8 kWh totalt med 10,8kWp i öster (65%) och skuggat söderläge (35%).
 
Sittställning
Typ söderläge 9.25kw
 
  • Graf som visar solenergiproduktion över en dag, topp vid mitt på dagen, totalt 67,5 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.