Alfredo Alfredo skrev:
Är det alltså Elsäkerhetsverkets tester du kallar vetenskapliga fakta?
Menar du att ESV ljuger?

"700 gånger över gränsvärdet

Tillåtet gränsvärde för ozon i en luftrenare, som produkten är deklarerad mot, ligger på 100 mikrogram per kubikmeter, Clean Go 30 har ett värde på 70 000 mikrogram per kubikmeter."

Sen nämner man att man testat i ett gemensamt EU-projekt men kan inte se testprotokollen.
"Elsäkerhetsverket har i ett gemensamt EU-projekt testat luftrenare, där Clean Go 30 från Ozonair AB visade på allvarliga brister."

https://www.elsakerhetsverket.se/om...sforbud--med-krav-pa--atertag-fran-konsument/

• Gilla
Nordman1971
  • Laddar…
P paralun skrev:
Menar du att ESV ljuger?
Jag har varken gett uttryck för någon mening eller någon tro kring detta. Däremot ställer jag några enkla frågor till @Nordman1971 för att minska risken att vi missförstår honom.

Men frågar ni mig om min uppfattning anser jag det högst tveksamt om en enskild test utförd av en enskild myndighet når upp till de krav man bör ställa för att definiera något som "vetenskapliga fakta". Att den testen gjorts "i ett gemensamt EU-projekt" förändrar inte min uppfattning.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har varken gett uttryck för någon mening eller någon tro kring detta. Däremot ställer jag några enkla frågor till @Nordman1971 för att minska risken att vi missförstår honom.

Men frågar ni mig om min uppfattning anser jag det högst tveksamt om en enskild test utförd av en enskild myndighet når upp till de krav man bör ställa för att definiera något som "vetenskapliga fakta". Att den testen gjorts "i ett gemensamt EU-projekt" förändrar inte min uppfattning.
Ok, därav efterlyste jag även ett testprotokoll och jag kan inte tänka mig att det inte är ett ackrediterat testinstitut som utfört testen.

Lite OT, men halv-roligt (det är nästan fredag). På dekalen i inlägg #14 står det "Effect : 60W". Men, elektrisk effekt = electrical power. "Effect" är något helt annat på engelska (t.ex konsekvens). Konstigt att ingen ändrat detta innan den gik i produktion.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Mycket storsint av dig att du bryr dig om "att minska risken att VI missförstår mig".

Min uppfattning av det du skriver är att du saknar högre utbildning. Elsäkerhetsverkets data och tester är kvantitativa och går av andra aktörer att återupprepa. Statistiken är så att säga vetenskaplig. Du ifrågasätter enskilda test utförda av en enskild myndighet men detta test går så att säga att återupprepa av annan aktör som kommer att få samma testresultat. All forskning och vetenskap föds till en början i en människas tanke. Einstein och Hawking var enskilda individer som utförde enskilda tester. Hade du ifrågassatt dem?

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du missar (liksom SVT och många andra) grejen.

Ozoneair säljer tre olika typer av produkter:
* Luftrenarna Purify: [länk]
* Ozongeneratorerna Clean: [länk]
* Sorptionsavfuktarna Guard: [länk]

Hur jäkla briljant det är att sälja dessa produkter under samma varumärke och i övrigt associera ozon med luftrening i marknadsföringen kan man ju verkligen ha åsikter om, vilket vi under en längre tid diskuterat i den andra tråden: [länk]

Det som är missvisande är att elsäkerhetsverket har testat en Ozongenerator (Clean 30), men beskriver den som en luftrenare. Det är ingen överraskning att denna genererar stora och ohälsosamma mängder ozon, det är tvärtom hela syftet med apparaten.

Bortsett från det är det säkerligen inget fel på själva testet i sig.

ESV:s beslut:
[länk]

Bild från beslutet (läs innantill):
[bild]
Tjena Cpalm!
Menade inte att vara för brysk emot dig i min tidigare respons. Bra och pedagogiskt svar av dig!!

N Nordman1971 skrev:
Min uppfattning av det du skriver är att du saknar högre utbildning.
Och på vilket sätt är denna kommentar relevant? Du bör nog fundera lite på din debatteknik om vi ska ta dig på allvar... 😉

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och på vilket sätt är denna kommentar relevant? Du bör nog fundera lite på din debatteknik om vi ska ta dig på allvar... 😉
Du upprepar konstant ordet: VI. Ser du dig som någon ledare över alla på forumet? Varför skriver du inte om dig själv i jagform? Svagt!

På vilket sätt är dina passivt agressiva kommentarer relevanta? Du tycks enbart vilja ifrågasätta och argumentera utan någon konstruktiv ambition och eftertanke!

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
N Nordman1971 skrev:
Mycket storsint av dig att du bryr dig om "att minska risken att VI missförstår mig".

Min uppfattning av det du skriver är att du saknar högre utbildning. Elsäkerhetsverkets data och tester är kvantitativa och går av andra aktörer att återupprepa. Statistiken är så att säga vetenskaplig. Du ifrågasätter enskilda test utförda av en enskild myndighet men detta test går så att säga att återupprepa av annan aktör som kommer att få samma testresultat. All forskning och vetenskap föds till en början i en människas tanke. Einstein och Hawking var enskilda individer som utförde enskilda tester. Hade du ifrågassatt dem?
Bullskit.

Kan bara hålla med vissa här, det som ESV har slagit på, är en Ozongenerator, modellen Clean, fast dom ibland kallar den för en luftrenare.
Ozonair´s Lufrenare Purify, är något annat, släpper inte ut någon ozon alls förutom deras stora modell.

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Bullskit.
Och din åsikt är för mig just Bullskit.

Mats-S
N Nordman1971 skrev:
Och din åsikt är för mig just Bullskit.
Det heter Tjurskit på svenska, alternativt Bullshit på engelska 😉😉😉

• Gilla
Nordman1971
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det heter Tjurskit på svenska, alternativt Bullshit på engelska 😉😉😉
Haha. Jag vet. Jag skrev bara ordet likadant som jag fick av den otrevliga personen som dissade mitt inlägg.

N Nordman1971 skrev:
Jag skrev bara ordet likadant som jag fick av den otrevliga personen som dissade mitt inlägg.
Du har satt tonen i diskussionen själv. 😉

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har satt tonen i diskussionen själv. 😉
Inser att det inte går att resonera med dig och den där berg. Har läst dina andra inlägg och sett hur du beter dig. Ändå har du mage och anmärka på andras tonfall!? Orkar inte ödsla mer tid på okunniga personer och kommer inte kommentera ert nonsens mer. Over and out mofos.

• Wow
Jockebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.