66 073 läst · 180 svar
66k läst
180 svar
Får vår granne verkligen göra så här och vad ska vi ta oss till?
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Detta är en prekär situation mån säga
- kommunen verkar ha gjort fel och bjudit på anslutningsavgiften, det är lagvidrigt att en kommun privilegierar en granne.
- Som någon sa, normalt skall man ha LOD i Sverige nuförtiden dvs inte koppla på dagvatten på kommunens system pga negativ miljöbelastning samt att systemen inte klarar av störtregnen längre.
- Lösningar:
- Juridisk, vad finns att vinna? Troligen ingenting + dyr process.
- Att acceptera grannens lösning: Kräver servitut genom alla fastigheter om den skall vara fullgod.
- Alla kopplar på dagvattensystemet från egen fastighet, mycket dyrt och varje fastighet får anslutningsavgift
- Att som du skriver göra egna brunnar/stenkistor med pumpar kräver också servitut om lösningen skall gälla långsiktigt
- Var och en gör sin egen stenkista/infiltrationsbädd, inga servitut men mycket grävande. Klarar fastigheterna egen infiltration?
Hej Villa vista
Jag tror du har sammanfattat det hela bra där
Den lösning jag tror mest på är att man pratar ihop sig två eller högst tre grannar. Man nyttjar i bästa fall en redan befintlig brunn med pump och som jag sa innan pumpar vatten uppåt till närmaste granne ovanför. Troligt är att han då har mer trädgård eftersom husen ligger tre och tre, han har då mer plats för en kista eller bädd på sin tomt. Alla tomterna har upp till som mest 8 m djup med fin sand så det blir nog inga problem med infiltrationen. Just nu gäller det ju att flytta vattnet från skogkanten med små bergpartier till andra sidan huset där det kan rinna undan i sanden.
Jag tror man kan teckna avtal mellan två/tre grannar där avtalen INTE är personliga utan ska följa husen vid ev försäljning. I avtalen kan man speca vad som gäller service, pumpdrift och dylikt. Eventuell grävning blir lätt i sanden och något de av oss med starka armar klarar. Rör finns billigt på Rinkaby, likaså en och annan pump.
Jag tror du har sammanfattat det hela bra där
Den lösning jag tror mest på är att man pratar ihop sig två eller högst tre grannar. Man nyttjar i bästa fall en redan befintlig brunn med pump och som jag sa innan pumpar vatten uppåt till närmaste granne ovanför. Troligt är att han då har mer trädgård eftersom husen ligger tre och tre, han har då mer plats för en kista eller bädd på sin tomt. Alla tomterna har upp till som mest 8 m djup med fin sand så det blir nog inga problem med infiltrationen. Just nu gäller det ju att flytta vattnet från skogkanten med små bergpartier till andra sidan huset där det kan rinna undan i sanden.
Jag tror man kan teckna avtal mellan två/tre grannar där avtalen INTE är personliga utan ska följa husen vid ev försäljning. I avtalen kan man speca vad som gäller service, pumpdrift och dylikt. Eventuell grävning blir lätt i sanden och något de av oss med starka armar klarar. Rör finns billigt på Rinkaby, likaså en och annan pump.
Moderator
· Stockholm
· 52 403 inlägg
Ja som sagt frivilliga avtalsservitut kan man få registrerade (så att de gäller som servitut) för några hundralappar.
Grattis, nu är tråden upptagen i nyhetsbrevet, så nu kan du räkna med en jäkla massa kommentarer...
(Särskilt bra är alla åsikter från de som inte läst tråden från början)
(Särskilt bra är alla åsikter från de som inte läst tråden från början)
Även om det inte finns ett inskrivet servitut så är det som så att det med automatik kan anses vara det, av s.k. hävd. D.v.s. att om man under en tillräcklig lång tidsperiod har använt en väg, stig, ledning, brunn eller liknande utan att fastighetsägaren har motsatt sig det, så räknas det som jämställt med ett servitut. Har någon upplyst er granne om det?
Har jag missat något - i den refererade texten av matzen på sida 2 står det:
Citat:
"Vilket även komunicerats tidigare har jag dock ej för avsikt att neka fortsatt dragning..."
Säger alltså inte XXX att det är ok med anslutning?
Men rätta mig om jag har fel!
Citat:
"Vilket även komunicerats tidigare har jag dock ej för avsikt att neka fortsatt dragning..."
Säger alltså inte XXX att det är ok med anslutning?
Men rätta mig om jag har fel!
Det känns rent spontant som att ni skulle behöva göra en egen lösning. Er dränledning går över 7 fastigheter utan servitut. Om nu någon annan granne skulle bygga till så är ni tillbaka på ruta 1.
Han får inte gräva av ledningen, men finns inte servitut så är ni skyldiga att lösa problemet. Det är inte hans sak att lösa Ert problem och ta kostnaden för detta.
Dessutom kan era grannar även drabbas av kostnader om de skulle bygga till iframtiden om ni skulle lyckas skaffa servitut. Reglerna är ganska klara att man skall ta hand om sitt eget vatten.
Dessutom när han drog igång sitt bygge så kunde han inte veta om att er ledning gick där då inget servitut finns på den. Så jag förstår honom. Där står han med byggare och grävare som tickar pengar och vill ha omedelbara besked så hans projekt kan fortsätta, för att avbryta och kanske komma igång till våren i bästa fall om hantverkarna inte är uppbokade är ingen bra lösning.
Problemet i botten är att det saknas servitut.
Han får inte gräva av ledningen, men finns inte servitut så är ni skyldiga att lösa problemet. Det är inte hans sak att lösa Ert problem och ta kostnaden för detta.
Dessutom kan era grannar även drabbas av kostnader om de skulle bygga till iframtiden om ni skulle lyckas skaffa servitut. Reglerna är ganska klara att man skall ta hand om sitt eget vatten.
Dessutom när han drog igång sitt bygge så kunde han inte veta om att er ledning gick där då inget servitut finns på den. Så jag förstår honom. Där står han med byggare och grävare som tickar pengar och vill ha omedelbara besked så hans projekt kan fortsätta, för att avbryta och kanske komma igång till våren i bästa fall om hantverkarna inte är uppbokade är ingen bra lösning.
Problemet i botten är att det saknas servitut.
Redigerat:
Jag tycker att en fastighetskonsult (jurist) borde utreda vad som är rätt och fel och förslå hur ärendet
skall hanteras. Bestrid fakturan i vänta på att utredningen blir klar. Det är både lättare och enklare
att låta en opartisk fastighetskonsult (jurist) ta hand om detta. Grannsämjan blir lite lättare att hantera
då.
skall hanteras. Bestrid fakturan i vänta på att utredningen blir klar. Det är både lättare och enklare
att låta en opartisk fastighetskonsult (jurist) ta hand om detta. Grannsämjan blir lite lättare att hantera
då.
Härligt många och vissa riktigt bra svar
Det jag som gillar fastighetsrätt (jodå vi är några såna ) reflekterat över är följande.
Ett servitut behöver faktiskt inte vara inskrivet i fastighetsregistret för att man ska ha ett giltigt avtal/servitut. Det kan i vissa fall stå i förättningsakterna när man bildade fastigheterna, (officialserivtut) i vissa fall kan det finnas namnteckningar på bygglovhandlingar med ett godkännande från dåvarande fastighetsägaren som belastas vilket också är giltigt avtal.
Att ansluta mot kommunens dagvattenledningar är dock inget jag skulle välja frivilligt om även om det i vissa kommuner är tillåtet. Vattentrycket vid skyfall har visat sig trycka upp vatten i anslutna hus, inget vidare.
Kostnaden för ingreppet att dra om ledningen och hur den kostnaden ska fördelas är också något tveksam, men lantmätarna är proffs på detta så rådfråga gärna dem.
Med lantmäteriförvaltningen och förhoppningsvis en bra lantmätare inblandad är jag helt övertygad om att ni löser det här på ett bra sätt.
Grannsämja är värdefull!
Det jag som gillar fastighetsrätt (jodå vi är några såna ) reflekterat över är följande.
Ett servitut behöver faktiskt inte vara inskrivet i fastighetsregistret för att man ska ha ett giltigt avtal/servitut. Det kan i vissa fall stå i förättningsakterna när man bildade fastigheterna, (officialserivtut) i vissa fall kan det finnas namnteckningar på bygglovhandlingar med ett godkännande från dåvarande fastighetsägaren som belastas vilket också är giltigt avtal.
Att ansluta mot kommunens dagvattenledningar är dock inget jag skulle välja frivilligt om även om det i vissa kommuner är tillåtet. Vattentrycket vid skyfall har visat sig trycka upp vatten i anslutna hus, inget vidare.
Kostnaden för ingreppet att dra om ledningen och hur den kostnaden ska fördelas är också något tveksam, men lantmätarna är proffs på detta så rådfråga gärna dem.
Med lantmäteriförvaltningen och förhoppningsvis en bra lantmätare inblandad är jag helt övertygad om att ni löser det här på ett bra sätt.
Grannsämja är värdefull!
Enl. skatteverkets normer får den som utför dräneringsarbeten rotavdrag. Så frågan uppstår naturligtvis hur fakturan ser ut och vem som tar hand om ROT avdraget. Jag klipper in vad skatteverket säger.
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet ärutfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker idirekt anslutning till ROT-arbetet.Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
[
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet ärutfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker idirekt anslutning till ROT-arbetet.Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
[
Så han har kopplat dräneringsvattnet till dagvattenbrunn!? Sådant får man inte göra i min kommun. Anledningen är att om det skulle komma skyfall kan dräneringsledningen vattenfyllas med i värsta fall vattenskador till följd. Det kan ju också vara så jäkligt att avsikten med ledningen ger en rakt motsatt verkan. En annan sak till varför man inte får koppla in dräneringen till dagvattenbrunn är att dagvattnet går till reningsverk, de får då onödigt mycket att processa.
Det finns inte på kartan att jag i ditt fall skulle gå med på att hållas skyldig till ev skador på hans fastighet, de kan komma som ett brev på posten vid nästa skyfall om dagvattenledningen fylls upp. Kontakta byggnadsnämnden och få ett dokument som bedyrar att hans tilltag inte kan ha någon negativ effekt på någon annan fastighet innan du godtager något.
Det finns inte på kartan att jag i ditt fall skulle gå med på att hållas skyldig till ev skador på hans fastighet, de kan komma som ett brev på posten vid nästa skyfall om dagvattenledningen fylls upp. Kontakta byggnadsnämnden och få ett dokument som bedyrar att hans tilltag inte kan ha någon negativ effekt på någon annan fastighet innan du godtager något.
Redigerat av moderator:
Väldigt intressant tråd! Tänkte komma med rådet att ha all kommunikation skriftlig, men det hade ni visst redan. Fattade jag rätt att kommunen ska ta över hela ärendet nu? Så ni kan egentligen bara "vänta och se"?
Tycker det låter oerhört märkligt att det inte finns några papper på kommunen om det är de som stod för byggnationen, oavsett om Måsarp gått upp i Jönköpings kommun? Fick ni den informationen muntligen eller skriftligen?
Ett servitut som angår sju fastigheter? Nja, låter INTE smidigt!
Tycker det låter oerhört märkligt att det inte finns några papper på kommunen om det är de som stod för byggnationen, oavsett om Måsarp gått upp i Jönköpings kommun? Fick ni den informationen muntligen eller skriftligen?
Ett servitut som angår sju fastigheter? Nja, låter INTE smidigt!
Det som XXX har gjort är egenmäktigt förfarande .. se till att han återställer ledningen i befintligt skick . Betalar ni så mycket som en krona till honom så är ni medskyldiga de till kostnader som uppstår i framtiden, om något skulle hända på grund av det han gjort med eran ledning... så BETALA INTE ...han får ändra ledningen på sin tomt så det passar honom men han får inte bryta den. och märkligt är att någon på Kommunen skulle ha godkänt detta som han har gjort isåfall har den personen inte fått hela sanningen om hur många fastigheter som är anslutna..
Som tidigare nämnt så vill inte kommunen ha mer vatten i reningsverket får då fungerar inte deras reningsprocess.
Detta gjordes 1956 då behövs det inget servitut och han bygger sitt hus nu ..detta gör han nu vad kommer han med härnäst .. Ena er alla och kräv tillbaka eran ledning i befintligt skick. För Så här gör man inte..
Eti
Som tidigare nämnt så vill inte kommunen ha mer vatten i reningsverket får då fungerar inte deras reningsprocess.
Detta gjordes 1956 då behövs det inget servitut och han bygger sitt hus nu ..detta gör han nu vad kommer han med härnäst .. Ena er alla och kräv tillbaka eran ledning i befintligt skick. För Så här gör man inte..
Eti
Är det inte så att när det gäller dräneringar spelar det ingen roll om servitut?
Jag skulle föreslå att kolla med Mark- och miljödomstolen i Växjö.
Jag är helt säker på att förr kunde du inte göra någon förändring på en dränering om den påverkade andra fastighetsägare utan att först ha kommit överens med de andra.
Det bästa är att kontakta en jurist, de brukar ha typ en timmes fri rådgivning.
Måste tänka lite i framtiden med. Om han gör så nu och ni går med på det vad blir nästa steg för grannen?
Jurister är bra bollplank
Jag skulle föreslå att kolla med Mark- och miljödomstolen i Växjö.
Jag är helt säker på att förr kunde du inte göra någon förändring på en dränering om den påverkade andra fastighetsägare utan att först ha kommit överens med de andra.
Det bästa är att kontakta en jurist, de brukar ha typ en timmes fri rådgivning.
Måste tänka lite i framtiden med. Om han gör så nu och ni går med på det vad blir nästa steg för grannen?
Jurister är bra bollplank
Redigerat: