C Carolus-rex skrev:
Slitit med detta sen arslet lämnade kontorsstolen i eftermiddags och nu är det klart, vart kanonbra. 50mm avloppsrör genom innertaket och sticker upp ca 60 mm på vinden och tätat med isolering så länge men funderar på att trycka i fogskum när jag är klar med alla kopplingar jag vill ha och elektrikern vart på plats och gjort sitt så jag kan ta bort den temporära elkabeln.

Gigabit nät i hela huset är en fröjd. :)
Nu har du ju visserligen redan beställt och installerat alla prylarna, men det man annars kan använda om man ska ha switchar och liknande på platser utan uttag är att använda sig av PoE (Power over Ethernet).

A alfista skrev:
I det aktuella fallet vore det snarare en försämring, dragningen av skarvsladden skulle bara framstå som mer permanent, och som tidigare sagts uppfylls redan kraven på isolering.
Hade det handlat om FK/FQ vore det en annan sak.
Med reservation för att det är min lekmannamässiga tolkning av regler och praxis.
Jag tänkte att man drar en EKK i ett VP16 inne i 50mm-röret och så nätverkskablarna separat. Sedan kan man ju dra 48v också och använda Poe-splitter för att få ut 12 volt I mottagarändan.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag tänkte att man drar en EKK i ett VP16 inne i 50mm-röret och så nätverkskablarna separat.
Men EKK behöver inte ytterligare separeras från nätverkskablarna.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Om det bara är någon meter mellan uttaget på vinden och förrådet, kan du inte sätta switchens adapter på vinden och dra ner kabeln till switch?
Behöver ström till fler enheter i skåpet så det hade inte hjälpt mig, men annars en god tanke!

FredrikFredrik FredrikFredrik skrev:
Nu har du ju visserligen redan beställt och installerat alla prylarna, men det man annars kan använda om man ska ha switchar och liknande på platser utan uttag är att använda sig av PoE (Power over Ethernet).
Idag använder jag en gbit switch jag hade över, ska bytas till en rackmonterad switch med PoE för att driva kameror och accesspunkt, men jag hade inte tänka ha matning till den via PoE och jag behöver ändå ström i skåpet för andra enheter som ska sitta där. Men tack ändå för tipset!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Är någon av dina nätverksenheter jordade då? Många är ju inte det, och då gör jordstiften i uttaget varken till eller från.

Om det bara är avsaknaden av jord i rummet som är det som hindrar dig att sätta upp ett uttag själv, så kan du ju sätta ett ojordat (förutsatt att miljön medger det).

(Och skall du ändå ta dit en elektriker så kan det ju kvitta, då kan du lika gärna vänta).

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Är någon av dina nätverksenheter jordade då? Många är ju inte det, och då gör jordstiften i uttaget varken till eller från.

Om det bara är avsaknaden av jord i rummet som är det som hindrar dig att sätta upp ett uttag själv, så kan du ju sätta ett ojordat (förutsatt att miljön medger det).

(Och skall du ändå ta dit en elektriker så kan det ju kvitta, då kan du lika gärna vänta).
Nej det har du faktiskt helt rätt i! Ingen av enheterna har jord så ett ojordat uttag hade fungerat.
Frågan är då, finns det sådana här att få tag i som är ojordade? Tanken var att sätta en sådan i en ram över befintlig dosa för strömbrytaren. Har sökt men hittar inte någon.

Vit ojordad vägguttag med strömbrytare monterad i ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C Carolus-rex skrev:
Tack ska tänka på det!

Är för övrigt det här skåpet som ska monteras: [länk]
Jag monterade ett likadant förra veckan, mycket smidigt och fint litet skåp. Jag valde att sätta ett nytt uttag under skåpet, där jag pluggade in grendosan för utrustningen i skåpet ;)

• Gilla
Carolus-rex
  • Laddar…
Det är både vackert (i mina nördögon) och praktiskt. Min bättre hälft ifrågasatte nyttan av ett skåp, men när det gäller teknik har hon inget att säga till om. ;)

Jag får ju anpassa mig till inredning och annat tjaffs annars, tekniken är min. :crysmile:

• Gilla
possum77
  • Laddar…
C Carolus-rex skrev:
Nej det har du faktiskt helt rätt i! Ingen av enheterna har jord så ett ojordat uttag hade fungerat.
Frågan är då, finns det sådana här att få tag i som är ojordade? Tanken var att sätta en sådan i en ram över befintlig dosa för strömbrytaren. Har sökt men hittar inte någon.

[bild]
Jag känner inte riktigt igen serien. Men jodå, det brukar finnas ojordade enkeluttag. Exv. det här i Exxact serien. Kompletteras med valfri ram och brytare. Annars så finns det Europa-uttag, dvs som man bara kan stoppa en platt kontakt i. Dessa är alltid ojordade. Och funkar till enskilda apparater. Det går dock inte att hitta en grendosa till dessa (det skall iaf inte gå), så behöver du det, så är det enkelt-uttaget som gäller.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag känner inte riktigt igen serien. Men jodå, det brukar finnas ojordade enkeluttag. Exv. det här i Exxact serien. Kompletteras med valfri ram och brytare. Annars så finns det Europa-uttag, dvs som man bara kan stoppa en platt kontakt i. Dessa är alltid ojordade. Och funkar till enskilda apparater. Det går dock inte att hitta en grendosa till dessa (det skall iaf inte gå), så behöver du det, så är det enkelt-uttaget som gäller.
Ja det är klart, jag kan ju som du säger köpa en ram löst och bygga ihop själv. Men då slår jag nog till på dubbelt uttag på en gång, bör gå bra om det sitter över dosan, sen strömbrytaren ovanför.

C Carolus-rex skrev:
Ja det är klart, jag kan ju som du säger köpa en ram löst och bygga ihop själv. Men då slår jag nog till på dubbelt uttag på en gång, bör gå bra om det sitter över dosan, sen strömbrytaren ovanför.
Ja om du måste/vill ha dubbelt. Men om du skall ha brytaren kloss an (dvs i direkt närhet) så blir det helt klart snyggast med ram. Då sätter du uttaget direkt över dosan, och sedan bygger ramen upp, så att brytaren hamnar över uttaget. (Tvärtom så kommer sladdar osv. hänga i vägen för brytaren som du skriver).

Och ramen/uttaget/brytaren på bilden är ELKO RS och Elko har allt man kan önska sig i sitt sortiment och deras enkla ojordade har E nr 1841407

tommib tommib skrev:
Ja, ur den aspekten är det inga problem. Elkabeln är dubbelisolerad och kan ligga dikt an mot nätverkskablarna om man så vill. Notera uttrycket "ledare" i texten du citerar. Inte "kabel".
Även om man läser ledare så hjälper ju inte detta så som jag tolkar texten. Ledarna i nätverkskabeln är ju inte isolerade för den högsta förekommande spänningen i röret d.v.s. 230v. I installationskanalsystem ( eller fönsterbänkskanal som det också kan benämnas) så förläggs datakablage i ett separat fack eller med en skiljevägg.

Sedan finns det ju som nämnts risk för störningar om 230v förläggs paralellt med datakablage en alltför lång sträcka men är troligtvis inget problem en så kort sträcka.

Men som Bo säger. Risken i detta fall är liten och troligtvis kommer det fungera utmärkt. Det är ju inte ok att köra 5km/h för fort heller...

Varken ledarna eller manteln på en nätverkskabel är godkänd isolering för 230 V.

Men en elkabel typ FKK som består av ledarisolering och kabelmantel är isolerad för 230 V.
Så en elkabel behöver ingen extra isolering mot nätverkskabel - de kan ligga dikt an mot varandra.
Elkablar är ju vad man har drällande på golvet till TVn etc och det går ju bra.

Men däremot FK (ledare) för 230 V har ju bara en enkel isolering och kräver därmed ett andra lager isolering för 230 V, så FK för 230 V får inte ligga tillsammans med nätverkskabel, den får inte heller vara berörbar.

Men om FK används som nätverkskabel så går det bra, då har vi de dubbla lagren isolering för 230 V mellan de två systemen.
FKn som bär 230 V måste dock fortfarande skyddas mot beröring, varför kanalsystem då ska vara öppningsbara endast med verktyg.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men om FK används som nätverkskabel så går det bra, då har vi de dubbla lagren isolering för 230 V mellan de två systemen.
Japp! Fyra par partvinnad FK. Får nog gå upp från VP16 då. ;)

Och nej, det där med Ethernet över taggtråd är lite av en skröna. Man "fuskade" när man gjorde den demon:

SoGoodPaige.jpg

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.