10 181 läst · 60 svar
10k läst
60 svar
Får man ta el från uttag på vinden ner till bostadsplanet?
Tack för alla svar från alla i den här tråden.
Jag tror jag kommer att göra en tillfällig dragning bara för att se så att allt fungerar som det är tänkt. Det hela hänger ihop med en ombyggnad av ett rum i källarplan dit jag behöver internet, samt uttag i andra rum när jag ändå är i farten. Så det kommer bli fler eljobb för att färdigställa det nya rummet och då tar vi det här på samma gång.
Jag inser att det är bättre att gråta en gång än flera gånger senare, som man ofta brukar göra när man är "dumsnål".
Jag tror jag kommer att göra en tillfällig dragning bara för att se så att allt fungerar som det är tänkt. Det hela hänger ihop med en ombyggnad av ett rum i källarplan dit jag behöver internet, samt uttag i andra rum när jag ändå är i farten. Så det kommer bli fler eljobb för att färdigställa det nya rummet och då tar vi det här på samma gång.
Jag inser att det är bättre att gråta en gång än flera gånger senare, som man ofta brukar göra när man är "dumsnål".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Om du ändå ska ta dit en elektriker så varför inte installera ett uttag? Uttaget kostar ju ingenting i sammanhanget, eller missar jag något?
I vårt förra hus frågade jag elektrikern om det var möjligt att installera ett uttag i skåpet och om jag inte minns fel så föreslog han själv att ta från en dosa på vinden rakt ovanför. Så här i efterhand funderar jag på om det ojordat i resten av rummet, men det ska jag inte svära på.
I vårt förra hus frågade jag elektrikern om det var möjligt att installera ett uttag i skåpet och om jag inte minns fel så föreslog han själv att ta från en dosa på vinden rakt ovanför. Så här i efterhand funderar jag på om det ojordat i resten av rummet, men det ska jag inte svära på.
Haha, jag inser hur dumt det låter nu. Men ärligt talat hade jag inte tänkt behöva en elektriker i det nya rummet, det var först idag när jag började skissa på det som jag insåg att jag kommer att behöva flytta ett uttag, så du har helt rätt när han ändå är där så kan han få göra det här också, det är ju småpengar. Jag brukar försöka samla ihop så det blir åtminstone en dags jobb när man ändå håller på.Fairlane skrev:Om du ändå ska ta dit en elektriker så varför inte installera ett uttag? Uttaget kostar ju ingenting i sammanhanget, eller missar jag något?
Jag började lite bakvänt (eller kanske inte ändå) med rummet, för jag var tvungen att se att jag får ihop det nätverksmässigt innan jag inreder det, för annars är det ingen poäng med det. Sen är rummet tillfälligt, det kommer att användas som kontor i ett par år för att sedan återgå till att vara förråd, eller något annat skoj. Men korskopplingen ska ju ändå vara kvar givetvis så helt rätt lika bra att göra rätt på en gång.
Dock sett många på forumet som visat bilder på allehanda kopplingar på vindar, så var intressant att se vad man får och inte får göra. Jag kan ju tycka att en kabel genom en innervägg/innertak inte är värre än en kabel genom halva vardagsrummet och en hög grendosor i TV-bänken, men har förstått att så inte är fallet nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 902 inlägg
Ja det brukar vara lättare att få ut dem också inom rimlig tid.
Det är ju ett 40 mm rör du vill dra ner igenom. Du får inte in 2 st 16 mm flexslangar eller el-rör genom det? Så drar du ström i ena och nätverk i andra då är det ju åtskillt och enligt konstens alla regler, för i annat fall skulle man inte få dra t.ex två flexslangar med signal resp. strömkabel genom stansade hål i plåtreglar... och det får man så vitt jag vet.
En tanke bara?
En tanke bara?
Nej kommer inte klara mig på 16mm med alla nätverkskablar. Men det är ju tillåtet att dra i samma har vi kommit fram till eftersom kablarna har dubbelisolering. Annars en god tanke! Men både mindre och färre hål uppskattas.Y Yderfält skrev:Det är ju ett 40 mm rör du vill dra ner igenom. Du får inte in 2 st 16 mm flexslangar eller el-rör genom det? Så drar du ström i ena och nätverk i andra då är det ju åtskillt och enligt konstens alla regler, för i annat fall skulle man inte få dra t.ex två flexslangar med signal resp. strömkabel genom stansade hål i plåtreglar... och det får man så vitt jag vet.
En tanke bara?
Det är fler enheter som ska husera i skåpet så småningom som behöver ström så det är inte en bra lösning i mitt fall. Elektriker ska få sätta ett uttag intill skåpet när jag samlat på mig lite fler eljobb till honom, sen från det uttaget till en grendosa i skåpet.S STB skrev:
Slitit med detta sen arslet lämnade kontorsstolen i eftermiddags och nu är det klart, vart kanonbra. 50mm avloppsrör genom innertaket och sticker upp ca 60 mm på vinden och tätat med isolering så länge men funderar på att trycka i fogskum när jag är klar med alla kopplingar jag vill ha och elektrikern vart på plats och gjort sitt så jag kan ta bort den temporära elkabeln.
Gigabit nät i hela huset är en fröjd.
Gigabit nät i hela huset är en fröjd.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Om det bara är någon meter mellan uttaget på vinden och förrådet, kan du inte sätta switchens adapter på vinden och dra ner kabeln till switch?C Carolus-rex skrev:Ska sätta en korskoppling för nätverk i ett förråd som saknar eluttag, där finns bara en strömbrytare och en lampa. På vinden någon meter bort finns ett jordat uttag (nyinstallerat). Nätverkskablar ska gå från vinden ner i korskopplingen genom ett rör som jag ska sätta dit. Frågan är då, får jag dra en elkabel från uttaget på vinden ner genom samma rör för att ge switchar m.m. ström eller är det olämpligt eller rentav inte tillåtet?
Medlem
· Halland
· 4 109 inlägg
Kan man inte bara lägga kraftkabeln i ett VP16 inne i 50mm-röret så är det inte längre samma utrymne?
I det aktuella fallet vore det snarare en försämring, dragningen av skarvsladden skulle bara framstå som mer permanent, och som tidigare sagts uppfylls redan kraven på isolering.A Anders_Nilsson skrev:
Hade det handlat om FK/FQ vore det en annan sak.
Med reservation för att det är min lekmannamässiga tolkning av regler och praxis.