E elmont skrev:
Och i min värld är "lobbning" när man försöker påverka politiker på ett eller annat vis.:thinking:
Bra, det kan vi väl med några undantag enas om… Men vad hade det med mitt inlägg att göra? Jag förstår ärligt inte kopplingen.
 
E elmont skrev:
Och det som Demmpa inte nämner är att INNAN man drar sina rör och sätter sina dosor måste man VETA exakt hur trådarna ska dras och kopplas. det går inte i efterhand när rören är lagda och väggarna stängda "sy i hop" installationen.
Det beror också på vad det är för projekt. Bygger man en sjurumsvilla på trehundra kvadrat så får en elfirma göra jobbet, men ska man dra in el i en sommarstuga på trettio kvadrat fixar man rördragningen själv. Tomrör från elcentralen till en kopplingsdosa och vidare till apparatdosor, eluttag och annat. Det gjorde jag, utan några förkunskaper och det blev hur bra som helst. Elfirman drog trådarna och kopplade ihop allt.
 
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och massor med människor skulle fortsätta vägra att befatta sig med elen alls, även om denna möjlighet till elkörkort dök upp, majoriteten av de jag känner hör hit.
Sen finns det den lilla klicken självmordspiloter och galningar, men de härjar ju på redan idag, de kommer nog vare sig bli fler eller färre. Men om detta elkörkort blev verklighet så skulle den allmänna kunskapsnivån ute bland privatpersoner öka, vilket jag misstänker kommer även idioterna till gagn, med förhoppningsvis åtminstone en marginell höjning av nivån.
Som du skriver, självmordspiloterna och galningarna når man inte oavsett, och de som aldrig kommer ge sig på att göra något med el själva påverkas inte heller. Den kvarvarande gruppen däremot kan det säkert göra skillnad säkerhetsmässigt om de kan utbilda sig, troligen också utan att det innebär färre jobb som de som arbetar med det hela professionellt.

Om jag ser på mig själv så gör jag bättre installationer och med bättre material efter att jag började läsa här på forumet. Dessutom så läser jag med behållning även om saker jag aldrig kommer ge mig på, och lär mig mer om det också, vilket gör att jag idag lättare kan upptäcka en potentiell fara än tidigare. Tidigare var det mer att koppla in något när behovet dök upp, inte se potentiella problem allmänt. När jag nu upptäcker ett potentiellt problem så har jag två vägar, fixa själv eller ringa ett proffs. Oavsett blir det säkrare än det alternativ jag hade när jag inte såg risken, dvs inte göra något.

Lär jag mig ännu mer så gäller samma sak, jag kan se ännu fler potentiella faror, inte bara i mitt eget hem utan också hos andra. När jag är hemma hos en bekant så ser jag redan nu mycket mer än jag gjorde för 10 år sen och kan säga "Du borde nog ta in en elektriker och kontrollera det där, för det ser tveksamt ut".

Det är väl med el som med det mesta andra:
Först kan man inget och tycker allt är obegripligt och svårt, sen lär man sig lite och tror att man kan allt och att allt är lätt. Därefter lär man sig lite mer och inser hur lite man kan...
Det är mittenläget som är det där flest olyckor sker, oavsett om man talar el, skidåkning, bilkörning, svampplockning etc.
 
  • Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Det är stor skillnad, men det beror på att många chansar. Det är helt enkelt billigare att köra upp fem gånger än att genomgå en hel utbildning på en bilskola.
Men om man nu måste köra upp 5 gånger för att lyckas, vad han man gjort mellan de där 5 uppkörningarna för att bli en bättre förare?

Idag har de väl dessutom gjort om systemet så man inte kan boka uppkörning på uppkörning hur som helst tills man klarar det?
 
J Johan456 skrev:
Folk är duktigare än man tror, absolut. Samtidigt är inte den siste idioten född och folk har fan inte alla hästar hemma. Ärligt talat, när du är ute och kör bil så inser du att väldigt många nog inte ligger inne med någon intelligensreserv. De är såklart ingen majoritet. Men det blir en rolig kontrast mot att folk är duktigare än man tror.
Undrar hur Venn-diagrammet ser ut för "folk som kopplar el lite hur de vill" och "folk som kör 90 på 70-väg i skymning, dimma och nollgradigt".
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men om man nu måste köra upp 5 gånger för att lyckas, vad han man gjort mellan de där 5 uppkörningarna för att bli en bättre förare?
Kört privat?
Men allvarligt: uppkörningen beror mycket på tillfälligheter och statistik. Det ryktades om att man skulle ha olika krav på privatister och de som kom från bilskola, man kan ha tur eller otur. Vissa skickar kusinen för att köra upp, det kan också gå bra om man är ganska lika.

N Nerre skrev:
Idag har de väl dessutom gjort om systemet så man inte kan boka uppkörning på uppkörning hur som helst tills man klarar det?
Känner inte till det senaste, men min son körde upp som privatist och fick göra om det fem gånger innan han blev godkänd. Min dotter gick i bilskola två år och det kostade henne (=mig) minst 20.000kr. Det har hur som helst blivit alldeles för dyrt och svårt att få den eftertraktade "lappen" i Sverige.
 
R Tammer skrev:
uppkörningen beror mycket på tillfälligheter och statistik. Det ryktades om att man skulle ha olika krav på privatister och de som kom från bilskola, man kan ha tur eller otur.
En inte oviktig skillnad är nog att bilskolorna vet att utbilda efter provet. De tragglar helt enkelt det det testas på, medan en förälder eller annan privatlärare ofta har en lite luddigare känsla för vad man behöver kunna för att klara provet.

Risken att bilskolorna överutbildar för att dra in några tusenlappar extra eller få en bättre rating på andel godkända uppkörare finns nog också.

Allt det här skulle förstås finnas i ett hempular-elkort också. För egen del tror jag inte på det då jag tror att de med sämst omdöme gör som de vill ändå, och den stora massan håller sig borta ändå.

Vi däremellan då? Tja, fördelen med ett elkort skulle vara att det fanns utbildningar man kunde gå för att få det, som motorsågskort, jägarexamen, skepparexamen och allt annat där det kan finnas behov av lite extra kunskapsinhämtning.

Men det kan ju finnas utan lagkrav också, så länge inte hempuleri är olagligt och marknaden dödas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En inte oviktig skillnad är nog att bilskolorna vet att utbilda efter provet. De tragglar helt enkelt det det testas på, medan en förälder eller annan privatlärare ofta har en lite luddigare känsla för vad man behöver kunna för att klara provet.

Risken att bilskolorna överutbildar för att dra in några tusenlappar extra eller få en bättre rating på andel godkända uppkörare finns nog också.

Allt det här skulle förstås finnas i ett hempular-elkort också. För egen del tror jag inte på det då jag tror att de med sämst omdöme gör som de vill ändå, och den stora massan håller sig borta ändå.

Vi däremellan då? Tja, fördelen med ett elkort skulle vara att det fanns utbildningar man kunde gå för att få det, som motorsågskort, jägarexamen, skepparexamen och allt annat där det kan finnas behov av lite extra kunskapsinhämtning.

Men det kan ju finnas utan lagkrav också, så länge inte hempuleri är olagligt och marknaden dödas.
Vad ska du med körkort?

Skruva glödlampor och byta uttag får du ju redan, är där något utöver detta du känner behov av att få utöva installationsarbete?

Flytta mätartavlan och installera ett diesel aggregat kanske?

För här kan förutom lagkrav även tillkomma krav från diverse nätägare att någon borgar för att inget skräp kopplas in i deras nät.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad ska du med körkort?

Skruva glödlampor och byta uttag får du ju redan, är där något utöver detta du känner behov av att få utöva installationsarbete?

Flytta mätartavlan och installera ett diesel aggregat kanske?

För här kan förutom lagkrav även tillkomma krav från diverse nätägare att någon borgar för att inget skräp kopplas in i deras nät.
Om du funderar tre varv till så kanske till och med du inser att det finns något mellan att flytta elcentralen och skruva glödlampor.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Men de som skriver att man behöver behörighet för att inte förstöra tätskiktet, vilken behörighet tror de att de som faktiskt monterar tätskiktet har? De har mest problem med just elektriker…

När det kläcks sådana saker verkar det mest som att de behöver en skyddad verkstad.
 
E
useless useless skrev:
Om du funderar tre varv till så kanske till och med du inser att det finns något mellan att flytta elcentralen och skruva glödlampor.
Som vaddå, vad ska detta körkort gälla för?

Allt inom hemmet antar jag och då blir det även en ansvarfråga.

Var skulle gränsen annars dra, att du får klamra 6,5m kabel, då kommer ju bara nya ivrare att beklaga sig som nu.

Nej, det är givetvis hela anläggningen som hempularen ansvarar för som avses och där ingår solceller, generatorer, batteripaket, vindkraft, jord tag, mätartavlor med mera.

Beskriv annars vad ser är för körkort du Menar som folk skulle bli nöjda med?
 
tommib
Nja, riktigt så långt behöver man nog inte gå. Det räcker bra med allt efter huvudsäkringarna, utan tillägg av produktionsanläggningar som ändå är ett ganska enkelt avgränsbart område.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Nja, riktigt så långt behöver man nog inte gå. Det räcker bra med allt efter huvudsäkringarna, utan tillägg av produktionsanläggningar som ändå är ett ganska enkelt avgränsbart område.
Hur vet du att detta räcker.

Här kommer hela tiden om folk som fibblar med mätartavlor eller installerar enklare elverk.

Men det du skriver överskrider vida auktorisation B som kräver 2 års (?) erfarenhet.

Då skulle detta kravet ha varit felaktigt i alla tider.

Det är som vi diskuterade innan, vem som helst kan idag bli läkare genom att klara ett enkelt prov på en dag.

Då borde Rimligen detsamma kunna införas för hemmapilare?

Men nu är det inte så enkelt att klara detta prov utan rejält med förkunskaper och läkare är ändå en kategori vi skriker efter.

Är det någon som skriker efter hempulare med licens att koppla?

Tveksamt..
 
E El-Löken66 skrev:
Vad ska du med körkort?

Skruva glödlampor och byta uttag får du ju redan, är där något utöver detta du känner behov av att få utöva installationsarbete?

Flytta mätartavlan och installera ett diesel aggregat kanske?
Jag vet inte, men även mitt väldigt begränsade hempuleri är olagligt. Tar vi en betydligt kunnigare hempulare som @tommib så gör han betydligt mer än jag skulle kunna tänka mig att göra. Ändå misstänker jag att mitt hempuleri riskerar att vara farligare eftersom att det är svårt för mig att få ens de begränsade kunskaper jag anser mig ha bekräftade.

Så för mig (till skillnad från många andra som förespråkar ett friare system) handlar det inte så mycket om att få till ett system där enskilda kan få en licens av något slag, utan om att även icke-elektriker borde kunna förkovra sig inom el på ett enkelt, lagligt sätt. För hempula kommer vissa av oss att göra oavsett.
 
1. Dela upp det i mindre, logiska, bitar
2. Byt till en modern examinationsmetod, exempelvis skriftligt + praktiskt prov, praktiken får vara kvar som inlärningsmetod för de som behöver det.
3. Kräv personlig behörighet, eventuellt kanske jag kan sträcka mig till att det är OK att jobba bredvid behörig och att denne verifierar utfört arbete.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.