Och det som Demmpa inte nämner är att INNAN man drar sina rör och sätter sina dosor måste man VETA exakt hur trådarna ska dras och kopplas. det går inte i efterhand när rören är lagda och väggarna stängda "sy i hop" installationen.
 
tommib tommib skrev:
Du har rätt. Det finns absolut idioter där ute. Frågan är till vilken grad man ska låta dem påverka andras liv. Vi tillåter t.ex. receptfria läkemedel trots att de orsakar stora skador och till och med död årligen pga felanvändning (medveten eller omedveten). Vi tillåter tobaksprodukter, alkohol, privatbilism osv. Allt detta är farligare än el men det är tillåtet.
Jag fattar också, tyckte bara just det där att ”folk är duktigare än man tror” var lite kul. Det stämmer i många fall men det man oftast hör är negativa saker om ”folk”.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det som Demmpa inte nämner är att INNAN man drar sina rör och sätter sina dosor måste man VETA exakt hur trådarna ska dras och kopplas. det går inte i efterhand när rören är lagda och väggarna stängda "sy i hop" installationen.
Finns fördragen slang och 'senildosor' men de är säkert framtagna för att användas av yrkesverksamma elektriker som inte är mer än människor och kan behöva spara tid eller missar en dosa någon enstaka ggn.
 
tommib
Fast nu är du bara fånig. Att "komplettera" en helt feldragen installation med senildosor och fördragen slang (vad nu den ska göra för nytta) är vansinne. Då är det sannolikt bättre att bara ta ner ytskikten och göra om.

Jag påpekar dock fortsatt att frågan gällde just att dra rör och sätta dosor, inte att planera installationen.

Ett problem till här är att många installationer inte planeras utan man gör det som blir bäst för studen när man har satt upp väggreglarna.* Det är sannolikt relaterat till att det är väldigt mycket jobb med att planera installationen i jämförelse med att elektrikern bara gör som den brukar. Det gör att det inte finns någon karta att sätta upp grejerna efter och då blir det genast svårare eftersom man också måste planera kretslösningen löpande.

* I villor då. I större byggen skulle det förvåna mig om inte elritningarna var kompletta och visade exakt var varje rör/slang ska gå.
 
F fribygg skrev:
Finns fördragen slang och 'senildosor' men de är säkert framtagna för att användas av yrkesverksamma elektriker som inte är mer än människor och kan behöva spara tid eller missar en dosa någon enstaka ggn.
Även med fördraget måste du veta vilka trådar som skall fram till olika funktioner, innan du drar fram de fördragna slangarna.
 
H hempularen skrev:
Även med fördraget måste du veta vilka trådar som skall fram till olika funktioner, innan du drar fram de fördragna slangarna.
Som enkel snickare och grovis har jag haft det lindrigt och bara kunnat följa elritningen.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
* I villor då. I större byggen skulle det förvåna mig om inte elritningarna var kompletta och visade exakt var varje rör/slang ska gå
Nja...
Finns det en Kanalisationsritning så anger den exakt var stegar ska gå (och de hamnar för det mesta ungefär där det är ritat), sen kan även rör vara utritade, men det brukar vara endast en mindre delmängd av alla rör, och dessutom är det mindre självklart att de hamnar exakt där de är ritade.
Men huvuddelen av installationen brukar sen vara funktionellt ritad, dvs man löser på plats hur man löser funktionen, inte exakt hur det dras.

Är det prefab-element som innehåller elinstallationer så är det nog en helt annan historia, då lär ju all placering vara exakt ritad, annars får man väl inte ihop det hela sen.
Men i prefab-världen har jag dock noll insikt och erfarenhet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Idag när man i större projekt ritar bl.a. stegar i 3D och sen skriver ut måttsatta 2D-ritningar är det väldigt viktigt att stegen hamnar där den är ritad för att inte kollidera med andra installationer. Vad det gäller övrig installation så ska den ju överensstämma med ritningen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja...
Finns det en Kanalisationsritning så anger den exakt var stegar ska gå (och de hamnar för det mesta ungefär där det är ritat), sen kan även rör vara utritade, men det brukar vara endast en mindre delmängd av alla rör, och dessutom är det mindre självklart att de hamnar exakt där de är ritade.
Men huvuddelen av installationen brukar sen vara funktionellt ritad, dvs man löser på plats hur man löser funktionen, inte exakt hur det dras.

Är det prefab-element som innehåller elinstallationer så är det nog en helt annan historia, då lär ju all placering vara exakt ritad, annars får man väl inte ihop det hela sen.
Men i prefab-världen har jag dock noll insikt och erfarenhet.
Ett exempel på när installationerna hamnar exakt som ritat är ju betongprefabväggar. Där ritar prefabkonstruktörerna in dosor och slangar efter underlag från elkonsulten (som ofta är gammal elektriker)

Det händer förvånansvärt mycket i ett väggelement när el, armering, raskopplingar, hål och lyftöglor ska samordnas. Det tar i snitt ett par timmar att projektera ett enda väggelement i betong.

Lite kuriosa bara.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi brukar få 3d-modeller med kabelstegar och skåp av elarna som vi sedan lägger in i vår 3d-layout(navisworks) för samordning mellan disciplinerna. Man brukar se lite kabel också, men troligen bara en liten del av allt.

De brukar dock få anpassa sig efter oss andra i många fall :p Så blir nog en hel del ”LPP” :)
 
Som Grovis blir det LPP då väggen inte stämmer varken med ritning eller vad man vill uppnå i verkligheten.
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Problemet är att den lilla klick människor som driver denna fråga på detta forum förmodligen skulle lösa det. Men det finns väldigt många andra och är det inte olagligt så är det lagligt och då kan vi få problem. Det är nog det våra myndigheter på goda grunder är rädda för. De flesta lekmän är nöjda om det fungerar, problemet är att funktionen, t.ex. 230V i ett uttag säger väldigt lite om skyddsfunktioner fungerar. Jag förstår er frustration, men ni har heller inte jobbat med elservice hos privatpersoner för då ser man en hel del, även fel utförda av yrkesfolk. Men att folk utan utbildning generellt skulle öka elsäkerheten tror jag inte på.
Jag ser att ingen har kommit ihåg att kommentera detta med en sak vi rätt ofta sagt/skrivit.
Ja, det finns många ivrare här på forumet som tycker att upplättningar borde ske.
Men åtminstone jag, och troligen de flesta andra är ju alltså inte ute efter att bara helt släppa det fritt, utan vill att det ska finnas något utbildningssätt som är överkomligt för husägare, för att därefter få tillåtelse att göra en viss begränsad andel elinstallationer.
Det finns en tråd med syfte att diskutera denna fråga, synd att det inte blir liv i den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkoerkort.316804/

Min tanke är att det borde vara något liknande jägarexamen, som leder till att man kan få en vapenlicens och köpa ett vapen. Det finns ju flera sätt att tillägna sig den utbildningen/kunskapen, t.ex. genom att gå kurs hos studieförbunden.
Så det är att bestämma vad utbildningen ska innehålla och kanske vad en examination ska kontrollera, inte detaljbestämma vem som får utbilda, t.ex.
Men som sagt, detta hör väl till den länkade tråden, vi fortsätter med sådana detaljer där.

Ty jag tror att de flesta människor vill göra rätt, framförallt om de själva ska bo där de härjat med elen. Det tycker jag detta forum visar bra, dvs alla med mer eller mindre grumliga kunskaper om el som startar en tråd med frågan hur de ska göra. De gör ju detta för att de vill få det rätt antar jag.

Och massor med människor skulle fortsätta vägra att befatta sig med elen alls, även om denna möjlighet till elkörkort dök upp, majoriteten av de jag känner hör hit.
Sen finns det den lilla klicken självmordspiloter och galningar, men de härjar ju på redan idag, de kommer nog vare sig bli fler eller färre. Men om detta elkörkort blev verklighet så skulle den allmänna kunskapsnivån ute bland privatpersoner öka, vilket jag misstänker kommer även idioterna till gagn, med förhoppningsvis åtminstone en marginell höjning av nivån.


Det känns som en upprepning av friggebodsdebatten, när kommunens planmonopol skulle naggas i kanten.
Herregud vad det tjöts om alla hemskheter som skulle ske. Det skulle bli slumområden, bodar skulle rasa och folk dö, det skulle bli fult, hemskt och anarki.

Och vad hände, jo svensken visade sig vara vuxen att hantera sin frihet, det enda som hände var att en massa småpåvar i kommunkorridorerna tappade lite lite av sin makt.
Så då ökades byggrätten till 15m2, iom att det funkat bra. Och nu har vi sen både fått Attefallare och Bolundare. Tänk vad konstigt att det kan gå bra även när folk får mer frihet.
Man behöver inte inskränka friheten hela tiden för att skapa ett bättre samhälle.
 
  • Gilla
Peter787 och 12 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lycka till med att hitta nått som inte redan är sagt 100 ggr. :sleep:
För det är väl inte nått lobbnigsförsök :rolleyes:
Här handlade det ju om en ny åtgärd från ESV, och reglerna ändrades ju nyss, så jag ser goda möjligheter att det inte redan skall vara sagt 100ggr.

Och ”lobbningsförsök” förstår jag inte… Jag är inte riktigt i branschen, men nör jag ”lobbar” så blir det via exv Almedalsdebatt, eller direkt uppvakning av beslutsfattare. De är dock inte intresserade av mina åsikter om elbehörighet… ;)
 
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Här handlade det ju om en ny åtgärd från ESV, och reglerna ändrades ju nyss, så jag ser goda möjligheter att det inte redan skall vara sagt 100ggr.

Och ”lobbningsförsök” förstår jag inte… Jag är inte riktigt i branschen, men nör jag ”lobbar” så blir det via exv Almedalsdebatt, eller direkt uppvakning av beslutsfattare. De är dock inte intresserade av mina åsikter om elbehörighet… ;)
Återkom om tio år så kan ni börja bearbeta.

Nu ska vi först testa detta nya system och utvärdera, sen kan vi antingen såga det eller bygga vidare på det.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Här handlade det ju om en ny åtgärd från ESV, och reglerna ändrades ju nyss, så jag ser goda möjligheter att det inte redan skall vara sagt 100ggr.

Och ”lobbningsförsök” förstår jag inte… Jag är inte riktigt i branschen, men nör jag ”lobbar” så blir det via exv Almedalsdebatt, eller direkt uppvakning av beslutsfattare. De är dock inte intresserade av mina åsikter om elbehörighet… ;)
Och i min värld är "lobbning" när man försöker påverka politiker på ett eller annat vis.:thinking:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.