Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man får göra så gott det går
Eller så låter man bli. 😀
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Å andra sidan kan man ju ställa sig frågan vad risken är för vattenläckage om man borrar genom tätskitet på väggen för ett avloppsrör långt ifrån duschen. Typ 0% risk. Med lite silikon så har man fullgott skydd. Men det är typ ett formfel utifrån den stela branschstandarden. Vad det nu spelar för roll.
Alla vattenskador härstammar verkligen inte från duschen utan det som försäkringsbolagen verkar frukta mest är ju droppläckage från en skarv och skarvar finns det under ett handfat. Det är ju t.ex. anledningen till att man ska ha skydd i/under diskbänksskåpet.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Alla vattenskador härstammar verkligen inte från duschen utan det som försäkringsbolagen verkar frukta mest är ju droppläckage från en skarv och skarvar finns det under ett handfat. Det är ju t.ex. anledningen till att man ska ha skydd i/under diskbänksskåpet.
Lättlöst med lite silikon. Droppläckade upptäcks ju dessutom väldigt enkelt, man ser en pöl på golvet i badrummet.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket som, men kommer det vatten inuti väggen så rinner det nedåt i väggen och sprids ut i bjälklag/betongvalv och tvärtom. Det kan t.ex. handla om ett droppläckage från en skarv under handfatet i duschrummet där dropparna rinner längs röret och följer det in i bakom kaklet, om det då inte är tätt mellan röret och tätskiktet bakom kaklet så fortsätter vattnet längs röret in i väggen. Även om det bara kommer en droppe i timmen så blir det stora vattenmängder med tiden och det upptäcks kanske först när golvet på andra sidan väggen har blivit vattenskadat eller när det börjar droppa från taket hos grannen under.
Det löser man lätt genom att dra rören uppåt och ner på andra sidan. Har aldrig sett den lösningen. Antingen för att det inte behövs, men fungera, skulle det. För avloppet kan en gummiring träs på som effektivt hindrar dropp att nå väggen. Går naturligtvis även med vv o kv.

Sedan har de flesta badrum ett tätskiktsbrott benämnt "dörr". Där det alltid är risk för läckage. Framförallt om man regelbundet rengör rummet med duschmunstycket 😀.

Kort och gott. Vill man hitta problem, hittar man dom, bara man letar tillräckligt noga bortom all logik.

Rent praktiskt däremot kan du sova gott, även med några hål i väggen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lättlöst med lite silikon. Droppläckade upptäcks ju dessutom väldigt enkelt, man ser en pöl på golvet i badrummet.
Branschfolk och försäkringsbolag tycker ju inte att det är så lättlöst.
Vi pratar om så lite vatten att det rinner längs röret och inte lämnar det för att falla ner. Det är ju därför som branschreglerna har skärpts när det gäller att täta mellan rör och tätskikt.

Den vanligaste orsaken till vattenskador är läckage från ledningssystem (59 %).
https://www.vattenskadecentrum.se/d...F/Vattenskaderapport-2023-fullstandig-web.pdf
 
Claes Sörmland
Så här tänker jag mig en i praktiken säker lösning om man vill göra en avloppsrörsgenomföring genom en vägg långt ifrån duschplatsen. Lejongult kakel, tätskiktet i ljusblått och silikon i ljusblått.

Genomskärning av vägg med avloppsrörsgenomföring, ljusblått tätskikt och silikon runt röret, och lejongult kakel på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Rent praktiskt däremot kan du sova gott, även med några hål i väggen.
Min sömn påverkas inte av vad TS gör men jag tycker att det är viktigt att TS får reda på allt som gäller för att själv kunna bilda sig en uppfattning. Då räcker det inte med att bara höra att det är ingen fara att borra hål genom tätskiktet.

Nu visade det sig ju också att handfatet inte ens sitter på väggen där köket ska upp. #79
Vi vet inte heller hur de framtida hyresgästerna kommer att göra rent badrumsväggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Min sömn påverkas inte av vad TS gör men jag tycker att det är viktigt att TS får reda på allt som gäller för att själv kunna bilda sig en uppfattning. Då räcker det inte med att bara höra att det är ingen fara att borra hål genom tätskiktet.

Nu visade det sig ju också att handfatet inte ens sitter på väggen där köket ska upp. #79
Vi vet inte heller hur de framtida hyresgästerna kommer att göra rent badrumsväggen.
Precis. Det är därför det är bra att höra olika åsikter. Så kan TS dra slutsatser utifrån dom.

Det var ett syftningsfel från min sida. "Du" var menat åt TS.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här tänker jag mig en i praktiken säker lösning om man vill göra en avloppsrörsgenomföring genom en vägg långt ifrån duschplatsen. Lejongult kakel, tätskiktet i ljusblått och silikon i ljusblått.

[bild]
När man tätar borrhål i badrumsväggar är det ju jätteviktigt att man fyller hela hålet med silikon så att det pressas ut mot väggen för att det ska bli helt tätt. Hålet får därför inte gå rakt genom plywood-skivan.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Branschfolk och försäkringsbolag tycker ju inte att det är så lättlöst.
Var kommer denna uppgift ifrån?
BirgitS BirgitS skrev:
Vi pratar om så lite vatten att det rinner längs röret och inte lämnar det för att falla ner. Det är ju därför som branschreglerna har skärpts när det gäller att täta mellan rör och tätskikt.
Var kommer denna uppgift ifrån?
BirgitS BirgitS skrev:
Den vanligaste orsaken till vattenskador är läckage från ledningssystem (59 %).
[länk]
Ja gamla korroderade rör kan läcka och gamla och felaktigt monterade klämringskopplingar kan också läcka. Men vad har det med frågan att göra?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
När man tätar borrhål i badrumsväggar är det ju jätteviktigt att man fyller hela hålet med silikon så att det pressas ut mot väggen för att det ska bli helt tätt. Hålet får därför inte gå rakt genom plywood-skivan.
Man tätar med silikon mellan röret och väggens material. T ex skivmaterial eller murverk, betong eller vad det nu är.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Å andra sidan kan man ju ställa sig frågan vad risken är för vattenläckage om man borrar genom tätskitet på väggen för ett avloppsrör långt ifrån duschen.
Fast för de som städar badrummet genom att regelbundet duscha alla väggar spelar avståndet till duschen mindre roll.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här tänker jag mig en i praktiken säker lösning
Absolut, gör man det bara tätt så blir det ju tätt. 😀

Hur som helst ser jag en skillnad mellan vad jag skulle kunna göra själv i eget hus och vad jag rekommenderar en "okänd" att göra i en bostadsrätt.
 
  • Gilla
MrWIB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var kommer denna uppgift ifrån?
Se branschreglerna om hur de anser att man ska göra för att få det tätt.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var kommer denna uppgift ifrån?
Information från typ försäkringsbolag då och då under alla år.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man tätar med silikon mellan röret och väggens material. T ex skivmaterial eller murverk, betong eller vad det nu är.
Hur kan du garantera att det har blivit helt tätt runt hela röret mot tätskiktet?
Det går ju inte att se.
Hur vet du att det inte har blivit en luftbubbla, att silikonet inte har släppt på ovansida av hålet innan du trycker in röret, att röret inte drar med sig silikon så att det uppstår hålrum etc.?
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Fast för de som städar badrummet genom att regelbundet duscha alla väggar spelar avståndet till duschen mindre roll.
Ja, spolar man med duschslangen ut genom dörren så blir det fuktskador i hallen. Inget skydd finns mot orimliga händelser som att någon spolar av hela sitt badrum dagligen. Men är detta sannolikt?

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, gör man det bara tätt så blir det ju tätt. 😀
Precis.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur som helst ser jag en skillnad mellan vad jag skulle kunna göra själv i eget hus och vad jag rekommenderar en "okänd" att göra i en bostadsrätt.
Håller med att att mer stringens krävs i flerbostadshus. Men samtidigt har det ju spårat ur lite med de svenska branschreglerna, det börjar likna ett omöjligt juridiskt komplex som gör det olösbart att underhålla sitt gamla badrum eller skruva upp ett badrumsskåp. Lite tramsigt är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
ninasky och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget skydd finns mot orimliga händelser som att någon spolar av hela sitt badrum dagligen. Men är detta sannolikt?
Daglig storstädning är osannolikt. Regelbunden duschning av badrummets samtliga väggar högst rimligt. Att spola ner hallen genom dörren är även det lite tramsigt. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.