276 läst · 5 svar
276 läst
5 svar
Får jag byta min gamla Contura 350 till C350 kamin
Om den kan anses likvärdig eller bättre* borde inte ens anmälan till kommunen behövas.
Men de jag pratat med avråder med bestämdhet då kommunen inte är att leka med om de får reda på detta grava miljöbrott.
Den förra går ej att få tag i reservdelar til. Den senare har roster och asklåda, samt lär vara effektivare men jag har inga dokument som bevis det.
Jag lägger hellre pengar på att förbättra (ekonomin i) uppvärmningen än ett byte komplett kamin och rökrör.
Bättre ekonomi i att komplettera med en LLVP eller bättre FLVP.
Jag har fått rådet att byta till en modernare miljövänlig myseldningskamin vilket jag ju var inne på, fast jag ville ha en jag även kan elda hårt i en kall vinterkväll med höga elpriser.
Men blir det mysigare att elda i en modern kamin än en gammal fyrkantig?
Jag är nog en lite fyrkantig person.
Vad säger reglerna?
* likvärdig eller bättre enligt Boverket svar 2018.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-regler-foer-vedspisar-hoejer-kraven.309696/post-2888730
Har reglerna ändrats sedan dess?
Boverkets PBL Kunskapsbanken skriver så här:
Väljer man en viss kamin för att den ska vara anpassad till byggnadens ålder och karaktär kan en anpassning av kraven motiveras utifrån varsamhetskravet och förvanskningsförbudet.
För byggnadsåtgärder som inte kräver bygglov eller anmälan får de tekniska egenskapskraven dessutom anpassas och avsteg från dem göras i den utsträckning som det är skäligt med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Utbyte av en befintlig eldstad till likvärdig med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal är ingen anmälningspliktig åtgärd. Även om det inte finns skäl att anpassa kraven med hänsyn till ändringens omfattning, varsamhetskravet och förvanskningsförbudet, så finns det alltså ett utrymme att anpassa kraven. Detta gäller särskilt om kaminen kan antas användas enbart i mindre omfattning som komplement till andra värmekällor.
Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap. 8 §
8 §
I fråga om en byggåtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till åtgärdens omfattning och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven.
Första stycket gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2011:335) .”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/andring-av-byggnader/kaminer-och-vedspisar/
Men de jag pratat med avråder med bestämdhet då kommunen inte är att leka med om de får reda på detta grava miljöbrott.
Den förra går ej att få tag i reservdelar til. Den senare har roster och asklåda, samt lär vara effektivare men jag har inga dokument som bevis det.
Jag lägger hellre pengar på att förbättra (ekonomin i) uppvärmningen än ett byte komplett kamin och rökrör.
Bättre ekonomi i att komplettera med en LLVP eller bättre FLVP.
Jag har fått rådet att byta till en modernare miljövänlig myseldningskamin vilket jag ju var inne på, fast jag ville ha en jag även kan elda hårt i en kall vinterkväll med höga elpriser.
Men blir det mysigare att elda i en modern kamin än en gammal fyrkantig?
Jag är nog en lite fyrkantig person.
Vad säger reglerna?
* likvärdig eller bättre enligt Boverket svar 2018.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nya-regler-foer-vedspisar-hoejer-kraven.309696/post-2888730
Har reglerna ändrats sedan dess?
Boverkets PBL Kunskapsbanken skriver så här:
”Vad gäller vid utbyte av befintliga kaminer
Vid utbyte av en kamin till en snarlik, så kan detta byte betraktas som en begränsad ändring och kravnivån kan därmed anpassas utifrån ändringens omfattning.Väljer man en viss kamin för att den ska vara anpassad till byggnadens ålder och karaktär kan en anpassning av kraven motiveras utifrån varsamhetskravet och förvanskningsförbudet.
För byggnadsåtgärder som inte kräver bygglov eller anmälan får de tekniska egenskapskraven dessutom anpassas och avsteg från dem göras i den utsträckning som det är skäligt med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Utbyte av en befintlig eldstad till likvärdig med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal är ingen anmälningspliktig åtgärd. Även om det inte finns skäl att anpassa kraven med hänsyn till ändringens omfattning, varsamhetskravet och förvanskningsförbudet, så finns det alltså ett utrymme att anpassa kraven. Detta gäller särskilt om kaminen kan antas användas enbart i mindre omfattning som komplement till andra värmekällor.
Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap. 8 §
8 §
I fråga om en byggåtgärd som inte kräver bygglov eller anmälan enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, får kraven i 1 och 4 §§ anpassas och avsteg från kraven göras i den utsträckning som är skälig med hänsyn till åtgärdens art och omfattning. Avsteg från kraven i 1 § 3 och 4 § första stycket 8 får dock göras endast om det med hänsyn till åtgärdens omfattning och byggnadens standard är uppenbart oskäligt att uppfylla kraven.
Första stycket gäller inte i fråga om krav som alltid ska uppfyllas enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 § 4. Lag (2011:335) .”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/andring-av-byggnader/kaminer-och-vedspisar/
Instämmer, investeringen i en komplett braskamin är svår att kamma hem, det är mera en trivselinvestering.blackarrow skrev:
Vi hade en 350 tidigare, extremt dålig verkningsgrad, ska betraktas mer som en vanlig öppen spis som drar kopiöst med ved om man ska ha den för uppvärmning.
Vi bytte till en Morsö gjutjärnskamin (2140) (samt ny skorsten) och jag kan garantera att det är klart "mysigare" att elda i denblackarrow skrev:
Värmefaktorn är gigantiskt större jmf mot vår gamla Contura, värmer lätt hela huset en vinterdag med typ -10 grader. Bytet gick på ca 40K, så om man pratar värmeekonomi så är det betydligt vettigare att satsa på en LLVP (som vi även har).
Om du byter till en stenålders Contura igen så glöm inte att du måste anmäla till sotaren för en besiktning ... och dom måste mig veterligen kolla med kommunen att alla tillstånd för bytet är ok. Jag minns från vårat byte att det var mycket pappersarbete med kommunen
Så varför inte redan nu ta en koll med kommunen vad som gäller, dom kommer ändå att få reda på att du gjort ett byte, svårt att hålla det under radarn 😉
Contura 350 verkar mest vara gjord för att man inte ska bränna sig på plåten.Mats-S skrev:
C350 verkar lite seriösare med roster och asklåda. Om den är på 10kW så måste den väl vara lite bättre??
I installationsanvisningen för C350 står det tidlös design 🙄, förbränning som är både miljövänlig och effektiv 🤔, tjära <40mg/MJ enligt typgodkännandebevis.
Jo, den känns lite meningslös att elda i. Min värmer 1,5 rum. Strålningvärme (eftersom jag använder gnistskyddsnät isf glasdörrarna , de är trasiga) rakt fram värmer ett intilliggande rum.Mats-S skrev:
Vi fick offerter på 75-80'. Firman gav ett seriöst intryck.Mats-S skrev:
Det var inför förra vintern jag vi kikade på kaminer, bland annat Morsö. Sen hade vi väl lite svårt att välja stil, så det drog ut på det så jag han inse att jag ville köpa en LLVP som klarar låga temperaturer.
FLVP'n har väl en COP på 1,9-2.0..
Levererar väl 2kW med VP och 7kW med tillsats. 😢
Fast "Den gamle sotar'n" här har slutat, så jag tänkte att de yngre inte skulle se skildnad på 350 och C350. Fast det är väl ett önsketänkande att C350 ska vara mycket bättre än 350. Har inte hittat dokumentattion på 350. Kröp under och hittade två luftkanaler för uppvärmning av rumsluft. Trodde inte min 350 hade det.Mats-S skrev:
Om du byter till en stenålders Contura igen så glöm inte att du måste anmäla till sotaren för en besiktning ... och dom måste mig veterligen kolla med kommunen att alla tillstånd för bytet är ok. Jag minns från vårat byte att det var mycket pappersarbete med kommunen
Så varför inte redan nu ta en koll med kommunen vad som gäller, dom kommer ändå att få reda på att du gjort ett byte, svårt att hålla det under radarn 😉
Nja, jag tänker ju inte göra något byte/förändring utan att sotar'n och kommunen säger okay.
Jag har väl fattat att kaminen är så gammal att den egentligen borde återvinnas.
Contura tycks inte vilja kännas vid dess existens.
Typetiketten på kaminen är övermålad av tidigare ägare.
Men kaminen är en tydligen Contura C300.
Hittade några gamla papper djupt ner i ”husarkivet” (wellpapplådan med dokument sen huset byggdes).
Rökhyllans installationsanvisning beskrevs i ett löst fult kopierat blad.
Asklåda beskrevs som tillval, liksom fläkt 😳
Mätte och jämförde med måttskiss på C350. Många mått är samma eller avviker några mm från C350 måttskiss, andra avviker mer.
C300 är 6 cm djupare.
Toppen är smalare, 33x33 cm isf 35x35 cm.
Hittar ingen info om gamla C300 modellen varken på nätet eller hos Contura.
300+ nummerserien har återanvänts till nya modeller C310, C320, C330.
Reservdelar är det ont om men nu har jag tex hittat 2 olika modeller eldfast sten till gammal och ny C300.
Contura tycks inte vilja kännas vid dess existens.
Typetiketten på kaminen är övermålad av tidigare ägare.
Men kaminen är en tydligen Contura C300.
Hittade några gamla papper djupt ner i ”husarkivet” (wellpapplådan med dokument sen huset byggdes).
Rökhyllans installationsanvisning beskrevs i ett löst fult kopierat blad.
Asklåda beskrevs som tillval, liksom fläkt 😳
Mätte och jämförde med måttskiss på C350. Många mått är samma eller avviker några mm från C350 måttskiss, andra avviker mer.
C300 är 6 cm djupare.
Toppen är smalare, 33x33 cm isf 35x35 cm.
Hittar ingen info om gamla C300 modellen varken på nätet eller hos Contura.
300+ nummerserien har återanvänts till nya modeller C310, C320, C330.
Reservdelar är det ont om men nu har jag tex hittat 2 olika modeller eldfast sten till gammal och ny C300.
Kollade min faktura från Mariebergs, 41K inkl moms totalt (varav 11K arbetskostnad). Skorstenen, som ingick i priset, är drygt 7 meter, kostade 14Kblackarrow skrev:
Priserna verkar ju ha gått upp kopiöst sedan 2021-07.
Vår Morsö 2140 kostade 12K hos Mariebergs, ser att den nu hos Mariebergs kostar 28K inkl moms !!! Hur är det möjligt ???
https://mariebergs.com/produkt/morso-2140/
Vissa produkter siger inte med lite inflation utan gör jämfotahopp. 🤨
Klicka här för att svara