K kortis skrev:
Fast där så skulle jag nog vilja veta vad du har för grund i det påståendet
Anläggningsägaren ansvarar för anläggningen, punkt. Installatören ansvarar för att lämna ifrån sig en korrekt utförd anläggning till ägaren. Ägaren ansvarar för anläggningens fortsatta fortlevnad.
Besiktningens uppgift är att bidra med kunskap, främst då i detta forum till okunniga villaägare, vanliga Svensson, att bilda sig en uppfattning om hur det eltrassel man ansvarar för mår. Något ansvar hos besiktningsgubben för anläggningen har jag svårt att se existerar, möjligen ansvar för vad som står i protokollet.
Om det föreligger något ansvar för vad som inte står i protokollet, mja?

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att besiktningsgubben inte ansvarar för något.
En besiktning fungerar som vilken annan revision som helst.
Man noterar i protokollet vad man tittat på (ofta handlar det om stickprov) och så skriver man om man hittat någon avvikelse. Godkänner gör man aldrig. Revisorn/besiktningsmannen kan inte godkänna något utan redogör bara för det som han kollat på. Sen är det upp till den som är ansvarig för verksamheten eller objektet att åtgärda. Efter det kan man göra en uppföljning för att se att avvikelsen inte kvarstår. Men återigen så ger man inget godkännande.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I avtalsuppdraget lär det vara väldigt många reservationer och skrivningar om ansvar. Det var det iaf när jag jobbade med besiktningar av fastigheter och solceller. Se bara på Anticimex och deras besiktningar.
det kan det ju vara men jag undrar iaf om de ansvarar för anläggningen, stora elföretag har ju en hel bunt med undantag redan vid ny installatione

Var kan man läsa att en "elbesiktigare" skulle ta ansvar för en anläggning? Det finns inga regleringar om vem som får göra en elbesiktning utan det kan vem som helt göra. Det finns heller inga regler om HUR en elbesiktning ska utföras utan det är upp till "besiktningsmannen" att avgöra.
OCH skulle besiktningsmannen vara tvungen att ta ansvar skulle ingen besiktning bli utförd.
Och vad skulle i sånna fall besiktningsmannen ansvar för? Kunden kan ju i den minut som besiktningsmannen åker göra ändringar i anläggningen så därför är en besiktning en ögonblicksbild som gäller just vid besiktningsögonblicket och inte längre.
Men naturligtvis skulle det som framkommit vid besiktningen vara aktuellt även efter det att besiktningsmannen stängt ytterdörren men det vet ingen något om.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jäklar vad det rasslade till med inlägg :p

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
det kan det ju vara men jag undrar iaf om de ansvarar för anläggningen, stora elföretag har ju en hel bunt med undantag redan vid ny installatione
Nej. Du kan däremot hyra in någon som skötselansvarig för din elanläggning. Att vara anläggningsägare går inte att avtala bort annat än att du säljer anläggningen.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
E elmont skrev:
Var kan man läsa att en "elbesiktigare" skulle ta ansvar för en anläggning? Det finns inga regleringar om vem som får göra en elbesiktning utan det kan vem som helt göra. Det finns heller inga regler om HUR en elbesiktning ska utföras utan det är upp till "besiktningsmannen" att avgöra.
OCH skulle besiktningsmannen vara tvungen att ta ansvar skulle ingen besiktning bli utförd.
Och vad skulle i sånna fall besiktningsmannen ansvar för? Kunden kan ju i den minut som besiktningsmannen åker göra ändringar i anläggningen så därför är en besiktning en ögonblicksbild som gäller just vid besiktningsögonblicket och inte längre.
Men naturligtvis skulle det som framkommit vid besiktningen vara aktuellt även efter det att besiktningsmannen stängt ytterdörren men det vet ingen något om.
Jag läste just på ett elföretag att deras elektriker som har behörighet utför elbesikningar, så hör står det, vi besiktigar och ansvarar för att anläggningen följer gällande bestämmelser.

E elmont skrev:
Vem som kan besiktiga, godkänna eller revidera inom en verksamhet ska finnas beskrivet i kvalitetssystemet. Så om besiktningsmannen tillhör och företräder en organisation så är det reglerat.
Om ett protokoll är underskrivet med bara ett namn, och inget företag/organisation, så kan det vara rätt värdelöst.

lilytwig lilytwig skrev:
Vem som kan besiktiga, godkänna eller revidera inom en verksamhet ska finnas beskrivet i kvalitetssystemet. Så om besiktningsmannen tillhör och företräder en organisation så är det reglerat.
Om ett protokoll är underskrivet med bara ett namn, och inget företag/organisation, så kan det vara rätt värdelöst.
Det är klart att det är så, jag kan ju besiktiga din bil, kostar 50 kr

K kortis skrev:
Jag läste just på ett elföretag att deras elektriker som har behörighet utför elbesikningar, så hör står det, vi besiktigar och ansvarar för att anläggningen följer gällande bestämmelser.
Hur länge då?

K kortis skrev:
Och det gäller i besiktningsögonblicket OCH för dom delar av anläggningen som är besiktningsbara.

K kortis skrev:
Det är klart att det är så, jag kan ju besiktiga din bil, kostar 50 kr
Jag kan tillochmed göra det själv. Då kostar det inget. Men i båda fallen så faller ansvaret på mig!

Frågan om vilka intyg man kan förvänta sig från elektrikern är ju högst intressant fråga. Så ingen besserwisser kommer och säger att allt måste rivas när ett ägarbyte skett.

lilytwig lilytwig skrev:
Besiktningen av elinstallationer är EJ reglerade, dom kan vem som helst utföra. Sedan kan den som erbjuder besiktningar sätta upp egna krav på besiktningsmannen/besiktningen.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
K kortis skrev:
Ja de ansvarar för att de brister som de hittar åtgärdas och följer gällande bestämmelser.
Det betyder inte att de tar över anläggningsansvaret.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.