7 805 läst · 65 svar
8k läst
65 svar
Fan ta Telia..IGEN!!
Sida 1 av 5
Eftersom så många läst mitt inlägg ang dragning av tele till min tomt så gör jag nu ett uppdatering. Jag fick efter 3 misslyckade försök till sist tag på lilla fröken som var "offertansvarig". Jag ställde då ett antal frågor ang mitt ärende och att jag ville ha priset mer specifierat vad jag skulle få för 30.000:-. Då fick jag bara ett svar om att de uppgifterna delade Telia inte ut! Vidare så påtalade denna lilla "offertfröken" att jag minsann kommit billigt undan ändå. Minst 50.000:- hade hennes chef sagt men de gav mig ett på 30.000:- eftersom de tidigare nåmnt denna summan.. Bjuder Telia på 20-tusen helt plötsligt?! Jag vill ha reda på vad som kostar vad!! Ett nybygge 200m från mitt betalade 13.000:- för el, 1500:- för tele..förra året!! Då var det ok att han grävde för både el och tele själv! Det som irriterar mig mest är att det inte finns NÅGON på hela Telia som är insatt i sådant här! Enl lantmäteriet tar Telia inte ut någon avgift för lantmäteriförättning etc. Jag brukar väldigt sällan gnälla men nu jävlar blev jag mer än förbannad!! Forts följer....
Om just Telia nu är ett sådant problem för dig då tycker jag att du kan ringa Tele2 eller något annat bolag som erbjuder fast telefoni. Här är en lista på alla som gör det
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Anmalda_foretag.pdf
Jag tror, utan att ha undersökt det närmare själv, att ingen annan kommer att erbjuda dig detta billigare än Telia. Telia har inte monopol på marknaden utan den är fri.
http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Anmalda_foretag.pdf
Jag tror, utan att ha undersökt det närmare själv, att ingen annan kommer att erbjuda dig detta billigare än Telia. Telia har inte monopol på marknaden utan den är fri.
Förra året gällde inte dessa reglerna - då subventionerade Telia kunderna med en viss del. Nu är det andra regler som gäller för att anpassa Telia till marknaden. Telias Aktieägare har på årsstämman röstat igenom att devill att aktien ska stiga (undrar varför :), därför tvingas Telia att anpassa sig till de marknadsreglerna som finns.
Håller tillfullo med Lastkaj, nu när marknaden äntligen är fri, har du ju chansen och möjligheten att vända dig till någon annan för köpa önskad tjänst.
Det är ju exakt så markanden skall fungera, missnöjd med en leverantör , välj en ny.
Så fungerar en fri marknad, marknaden sanerar på så sätt sig själv.
Så efter du kolat runt lite bland andra leverantörer, kan du ju inleda nästa inlägg med "Fan ta XXXXXXXXX denna gången"..................
/M
Det är ju exakt så markanden skall fungera, missnöjd med en leverantör , välj en ny.
Så fungerar en fri marknad, marknaden sanerar på så sätt sig själv.
Så efter du kolat runt lite bland andra leverantörer, kan du ju inleda nästa inlägg med "Fan ta XXXXXXXXX denna gången"..................
/M
Vadå inte mäna ut uppgifter på vilket som kostar vad.. Har man inte sin rätt som kund att kunna kräva specifikation på vad som kostar vad så man vet vad man betalar för?
Samma om dom utför ett jobb måste man väl kunna kräva att allt material och arbete ska stå utförligt vad som e gjort och som kostar vad.??
Samma om dom utför ett jobb måste man väl kunna kräva att allt material och arbete ska stå utförligt vad som e gjort och som kostar vad.??
Alltså jag står på mig..
Har du fått fram till Telia att det handlar om din permanentbostad?
Jag är för en fri marknad, men i vissa lägen av samhällsviktiga aspekter såsom tillgång till en fast telefon, och med vårt glesbefolkade land så är jag tveksam om en fri marknad kommer att vara en bra lösning.
Har du fått fram till Telia att det handlar om din permanentbostad?
Jag är för en fri marknad, men i vissa lägen av samhällsviktiga aspekter såsom tillgång till en fast telefon, och med vårt glesbefolkade land så är jag tveksam om en fri marknad kommer att vara en bra lösning.
Tyvärr är detta felaktigt. Marknaden är fri. Det som Telia äger är det gamla accessnätet som byggdes innan 1996 när marknaden släpptes fri samt de nya nätet som Telia byggt från 1996-2006. Det finns andra aktörer som bygger accessnät - Tele2 är ett sådant. Dock är bolag som Tele2 med en helt annan typ av vinstmaximering endast intresserade att plocka russinen ur kakan, därmed gör de det bara till flerbostadshus eller hela planerade villaområden, inte enstaka villor. telestationerna är inte heller reserverade för Telia längre, vem som helst kan hyra plats i dessa.
En annan sak är att Telia har, endast några år i slutet av 1800-talet och i början på 1900-talet, kostat skattebetalarna pengar i form av skatt - därefter har de alltid betalat in pengar till staten - alltså i cirka 100år. Dock har du som abonnent betalat nätet
Granit999 har rätt.
Endast Telia bygger ut befintligt telenät, och med bygger ut menar jag t.ex att ansluta nybyggen som i Peter Låssmeds fall. De andra bolagen har, trots den fria marknaden, ingen rätt, skyldighet eller möjlighet att bygga ut ett nät som är Telias.
Det enda de andra bolagen gör är att erbjuda fast telefoni inom det befintliga nätet, och för rätten att få göra det betalar de avgifter till Telia. Fri marknad låter fint på papperet men det är inte sant i praktiken.
Endast Telia bygger ut befintligt telenät, och med bygger ut menar jag t.ex att ansluta nybyggen som i Peter Låssmeds fall. De andra bolagen har, trots den fria marknaden, ingen rätt, skyldighet eller möjlighet att bygga ut ett nät som är Telias.
Det enda de andra bolagen gör är att erbjuda fast telefoni inom det befintliga nätet, och för rätten att få göra det betalar de avgifter till Telia. Fri marknad låter fint på papperet men det är inte sant i praktiken.
Fel på det mesta, men rätt på en sak. Telia är det enda bolag som har krav på sig från PTS att ordna telefoni till alla hushåll i Sverige. Detta betyder inte att gräva en kabel utan kan i vissa fall vara fast GSM. Jag upprepar det finns flera operatörer som gräver kabel till privathushåll, Tele2 är ett av dem. ComHem har över 1 miljon hushåll som kan använda deras telefonilösningar - de har egna stationer o egen kabel. De har ingen skyldighet att bygga, men definitivt möjlighet.Granit999 har rätt.
Comhem har inte en enda telestation. Vad de har är iptele.
Vem som helst får hyra in sig i telestationen om Telia anser att det finns plats. Det är rätt. Vad Telia däremot inte hyr ut är stolpar och servitut. Detta innebär att tex tele2 måste nydra en förbindelse från stationen till kunden i ett nytt servitut. Detta blir såpass dyrt att det är ointressant i 99% av fallen vilket ger Telia ett praktiskt monopol i varje fall
Vem som helst får hyra in sig i telestationen om Telia anser att det finns plats. Det är rätt. Vad Telia däremot inte hyr ut är stolpar och servitut. Detta innebär att tex tele2 måste nydra en förbindelse från stationen till kunden i ett nytt servitut. Detta blir såpass dyrt att det är ointressant i 99% av fallen vilket ger Telia ett praktiskt monopol i varje fall
Tackar återigen!!
Jag har räknat...
Telia Fast nät i 10 år inkl bredbandskostnad 300:-/månad.
Anslutning; 32.000:-
Fast avgift; ca 2000:-/ år / 20.000:- / 10 år
Samtalskostnader; ca 6000:-/ år / 60.000:- / 10 år
Bredband; 3600:-/ år / 36.000:- / 10 år
-------------------------------------
Summa; 128.000:- / 10 år
Telia Fast mobil i 10 år inkl mobil internet 129:-/månad
Anslutning; 3000:-
Fast avgift; 1788:- / år 17880:- / 10 år
Öppningsavg inkl till mobil à 50 öre/st ca 500:- / år 5000:- / 10 år
-----------------------------------
Summa; 21.380:- / 10 år
Avslutar nu denna tråd genom att hänvisa till ovanstående prisskillnad. Sparar 100.000:- på 10 år genom Telia Fast mobil även om jag får internet med "modemhastighet"! Men hur ser trådlös telefoni ut om 10 år??
Denna uträkning och förslag fick jag av en äldre herre på Telia, f.d "Televerkare"
Tackar för alla inlägg!!
Mvh// Peter
Jag har räknat...
Telia Fast nät i 10 år inkl bredbandskostnad 300:-/månad.
Anslutning; 32.000:-
Fast avgift; ca 2000:-/ år / 20.000:- / 10 år
Samtalskostnader; ca 6000:-/ år / 60.000:- / 10 år
Bredband; 3600:-/ år / 36.000:- / 10 år
-------------------------------------
Summa; 128.000:- / 10 år
Telia Fast mobil i 10 år inkl mobil internet 129:-/månad
Anslutning; 3000:-
Fast avgift; 1788:- / år 17880:- / 10 år
Öppningsavg inkl till mobil à 50 öre/st ca 500:- / år 5000:- / 10 år
-----------------------------------
Summa; 21.380:- / 10 år
Avslutar nu denna tråd genom att hänvisa till ovanstående prisskillnad. Sparar 100.000:- på 10 år genom Telia Fast mobil även om jag får internet med "modemhastighet"! Men hur ser trådlös telefoni ut om 10 år??
Denna uträkning och förslag fick jag av en äldre herre på Telia, f.d "Televerkare"
Tackar för alla inlägg!!
Mvh// Peter
Var tog samtalsavgiften på mobilabonnemanget vägen?Peter Låssmed skrev:
6000:-/år i samtalsavgift på ett fast abonnemang är ett respektabelt antal minuter... Eller ringer du bara inom Telia?
Och du kan ju inte jämföra bredband och mobilt internet. Är du van vid bredband så kommer du att bli galen över den usla prestandan.
Annars håller jag med. Telia kommer att få skärpa sig rejält snart om de skall ha några fasttelefoni kunder i framtiden.
Har också ett ännu bättre tips. Ring alla samtal på jobbtelefonen - 0:-/10 år... ;D
Telia tar 125 kr månad i fast avgift så 1500/år
samtalskostnaderna kan du sänka rätt rejält med telia fritid eller telia altid för 30 eller 65 kr månad. Då tillkommer endast öppningsavgifterna på 45 öre samtalet
Bredbandet kan du kapa 1200 på om du nöjer dig med 256
Fortfarande mycket pengar men åtminstånne en hel del mindre
samtalskostnaderna kan du sänka rätt rejält med telia fritid eller telia altid för 30 eller 65 kr månad. Då tillkommer endast öppningsavgifterna på 45 öre samtalet
Bredbandet kan du kapa 1200 på om du nöjer dig med 256
Fortfarande mycket pengar men åtminstånne en hel del mindre
Telia fast mobil.
149:- i månaden. 0:- i minuten till alla fasta nät, 45 öre i "uppkopplingsavg". Ingår dessutom ett mobilabonnemang i månaden, dvs "den fasta" kostnaden i ett Telia mobilabonnemang som man betalar var månad, tex Telia Fritid 149:- mån..
Tror ändå att trådlöst internet är framtiden lika som mobil telefoni. Även om min ovannämnde beräkning har liiite fel så kan man iaf se en väldigt tydlig skillnad!
Känns ändå för jävligt att Svenska samhället och vårat levende ska va så dyrt med alla skatter och avgifter..*suck*
Ska hälla upp mig en rejäl dos Famous Grouse nu...
149:- i månaden. 0:- i minuten till alla fasta nät, 45 öre i "uppkopplingsavg". Ingår dessutom ett mobilabonnemang i månaden, dvs "den fasta" kostnaden i ett Telia mobilabonnemang som man betalar var månad, tex Telia Fritid 149:- mån..
Tror ändå att trådlöst internet är framtiden lika som mobil telefoni. Även om min ovannämnde beräkning har liiite fel så kan man iaf se en väldigt tydlig skillnad!
Känns ändå för jävligt att Svenska samhället och vårat levende ska va så dyrt med alla skatter och avgifter..*suck*
Ska hälla upp mig en rejäl dos Famous Grouse nu...
Alla ComHem-hushåll har ju kablar som går från hushållen till någonstans - detta kallas för stationer (eller korskopplingsskåp eller något), de kan sedan utrustas med AXE, Dslam eller routrar. Dock fyller de samma funktion som Telias "stationer". Fast Telia har valt att utrusta sina stationer med AXE och i de flesta fall Dslam.
Precis vad jag menar - inget annat bolag är villig att ta risken att lägga ut dessa pengar än Telia (även när det gäller nybygge och det inte finns någon kabel). Exakt samma dilemma har du med din EL eller med ditt VA. Detta är dock inte en definition på monopol, långt ifrån.