Bob_the_builder
Men, lugn och fin nu. Frågan har ställts ovan och jag uppfattar att svaret är ja - det rör sig om ett permanentboende. Då är det jätteenkelt. Ring 90200, säg "Hej, jag vill ha ett telefonabonnemang på Nybyggevägen 1". "OK, det blir 975 kr om du inte måste ha ut en tekniker som fixar ett jack i ditt hus" säger Telia. Klart.

Problemet med så stora företag som Telia är att man kan ha en väldig otur när man pratar med kundtjänst. Uttrycker man sig, ur deras synvinkel, otydligt och säger "offert" så börjar hjulen snurra när det egentligen inte finns något att fundera på.

Telias prislista:
http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060207/PrislistaPriv7Feb06.pdf
 
Tack!! Jag ska ringa 90200 på Måndag å påtala detta! Dock..går det innan huset är byggt? Eller ska jag vänta tills huset är klart..(Augusti)? Permanentboende och utomplans... Om dina goda råd funkar är jag skyldig dig en platta öl...minst!!

Mvh// Peter
 
Telia är lustiga. jag fick först en offert på 15000:- till ett fritidshus. Eftersom min fru absolut ville ha telefon så sa jag ja till offerten. När telekillen kom ut och kopplade in telejacket så pratade vi om detta pris och han tyckte också att det var dyrt. När räkningen kom så var den bara på 975:-. Så jag undrar vad de håller på med.
 
När skedde denna installationen och var?
 
Bob_the_builder
Peter Låssmed skrev:
Tack!! Jag ska ringa 90200 på Måndag å påtala detta! Dock..går det innan huset är byggt? Eller ska jag vänta tills huset är klart..(Augusti)? Permanentboende och utomplans... Om dina goda råd funkar är jag skyldig dig en platta öl...minst!!

Mvh// Peter
Det finns en gammal tråd någonstans där jag berättar om hur det gick till när jag ville lägga ner telekabel i samma dike som el- och VA-servis från närmaste väg fram till min tomt. I korthet tog det flera veckor att få Telia (och deras stackars underentreprenörer) att förstå att det var en EXTREMT bra affär för dem att köra ut en trumma kabel och ett par buntar rör och låta mig få alla ledningar i samma dike (vinna-vinna, kan man tycka...) utan att för den skull betälla ett telefonabonnemang där och då.

Mitt husprojekt har ju varit ganska långdraget (har fortfarande inte fast telefon eftersom vi inte har flyttat in trots 2,5 års byggande) och alternativet hade ju varit att jag nu ringer och beställer inkoppling. Då hade ju Telia fått handla upp grävning 200 meter, återställande av två vägar osv. Bedömningen är att den tusenlapp jag hade bidragit med inte hade förslagit så långt...  :)
 
Bob_the_builder
Peter Låssmed skrev:
Om dina goda råd funkar är jag skyldig dig en platta öl...minst!!
Hur gick det...? ::)
 
Ja, hur gick det... Vi är några som är nyfikna ;)
 
Undertecknad flyttade in i mitt hus på ekerö i November,,
telia var där efter ett par veckor, fakturerade glatt,

Nu för ett par veckor sen fick vi faktiskt en fungerande telefon,
går att ringa både till oss och från oss...
90200....efter fler samtal än jag orkar räkna så märkte jag att det var en aning kört,
tog kontakt med PTS, tingsrätten, konsumentverket....inget verkade fungera..

Sen,, började jag jaga rätt på mailaddresser till folk på högre positition på telia
och började helt ogenerat maila dom och frågade om detta var en acceptabel hantering i deras ögon....,,, tro't eller ej,, tog 2 veckor att komma i mål till slut..
men,, 90200... en av de mer frustrerande upplevelserna jag varit med om,
...
 
telia fast mobil, tror du inte att du torskar på punkt 2 om du väljer det?

2. Vem har möjlighet att ta del av erbjudandet?
Alla privatpersoner som har eller skaffar ett hemtelefonabonnemang hos Telia med Telia Fritid eller Telia Alltid.

http://www.telia.se/privat/frame.do...d=-78354&pageTypeId=1238057535&type=EDITORIAL

Telia Fast mobil i 10 år inkl mobil internet 129:-/månad

Anslutning; 32.000:-
Fast avgift; ca 2000:-/ år / 20.000:- / 10 år
Anslutning; 3000:-
Fast avgift; 1788:- / år 17880:- / 10 år
Öppningsavg inkl till mobil à 50 öre/st ca 500:- / år 5000:- / 10 år
-----------------------------------
Summa; 73.380:- / 10 år

eller har jag missförstått vilkoren helt?
 
A
Peter L..> Har skickat dig ett mail med Telias nya "regler" från 060308.
 
kodrod skrev:
Peter L..> Har skickat dig ett mail med Telias nya "regler" från 060308.
Kan inte vi övriga intresserade få se dem också..?
 
A
GoForIt skrev:
Kan inte vi övriga intresserade få se dem också..?
Är en pdf på ca 700k, lyckas inte ladda upp den här.
 
kodrod skrev:
[quote author=GoForIt link=1143654687/0#25 date=1144744381]
Kan inte vi övriga intresserade få se dem också..?
Är en pdf på ca 700k, lyckas inte ladda upp den här.[/quote]
Maila även mig om du har möjlighet.
Har du fått den skickad till dig, eller har du "inside information".. ? ;)
 
Hej

Man kan läsa mer här http://www.telia.se/privat/frame.do...nnelId=-75500&tabId=0&OID=215023&type=PRODUCT

Kort sagt så har inte Telia längre någon leveransplikt på fast telefon. För att ändå kuna erbjuda kunder någonting liknande har man tagit fram Telia Fast mobil, som är ett fast monterat mobilabonnemang med prissättning på trafiken som fast telefon och med möjlighet att surfa.

När nät saknas så gör Telia en bedömning om det är värt att bygga ut eller inte. Om man gör bedömningen att det inte är värt att bygga (om kostnaden överstiger 10 000, tror jag) så erbjuds kunden att själv bekosta, dvs offertförfarande. Eller också erbjuder man Telia Fast mobil.

/martar
 
A
GoForIt skrev:
Kan inte vi övriga intresserade få se dem också..?
Har mailat dig med.

Det intressantaste är väl att Telia numera tar ut en kostnadsbaserad anslutningsavgift mot tidigare en enhetlig, och man idag helst drar fiber in i fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.