Jag har nu upptäckt telias kabel som ligger alldeles vid tomtgräns.

Jag har begärt offert av telia för inkoppling. Jag drar själv rör och kabel från denna punkt in i mitt hus, ska be min elektriker koppla ihop kablarna också. Så det enda telia behöver göra är att koppla in mig i sin telestation, alternativt även koppla in kablarna på min ledning om de inte vill/vågar överlåta detta på en ackrediterad elektriker.

Nu väntar jag med spänning på vad denna mycket enkla åtgärd ska kosta mig.

Om jag känner telia rätt så tar dom säkerligen betalt av mig för den befintliga ledning som de grävde ner där för flera år sedan. >:(

Hur som helst så blir det spännande att få denna offert. :-/
 
T
Telia är bortom all kontroll nu.... >:(

I ett helt annat ärende har jag bollats runt mellan 4 företag då en stolpe från 1928 måste flyttas. Telia börjar med att hänvisa till Relacom, som hänvisar till Bravida, som hänvisar till Flextronic och slutligen Skanova. Alla dessa underbolag hänvisar sen tillbaka till Telia då det är Telia:s ansvar att ta tag i ärendet, alla underbolag har som kriterie ATT INTE BESVARA FRÅGOR FRÅN PRIVATPERSONER ALLS. Det framgår med 100% tydlighet att Telia:s kundtjänst inte har överblick över sina ansvarsområden eller klarar av att lösa ev problem självständigt, utan man kör numera en "sopa under mattan" mentalitet och drar ut på ärenden till det absurda. Att inte ens teknisk support har kompetens att kunna handlägga en telestolpe visar hur illa det är.

Då jag jobbat i denna koncern på 90-talet lyckades jag genom en "bakväg" få tag i en nätplanerare och lösa problemet med den gamla stolpen, och nätplaneraren själv var minst sagt uppgiven. På det sätt som Telia nu jobbar orsakar detta merkostnader på flera 100% genom att man inte längre klarar av att samköra nyanläggningar, och detta går då ut över kunderna som får ta kostnaderna.

I Weebe:s fall borde detta alltså vara ett Skanova-ärende vid nybyggnation, och om nu det finns färdig Telia/Skanova-kabel invid fastighetsgränsen är detta den juridiska överlämningspunkten och då bör det bara vara frågan om en s.k normal inkopplingsavgift, och inga hutlösa offerter. Det jag reagerar på här är att Telia inte ska ta ut retroaktiva avgifter på en kabel som redan finns vid tomtgränsen, dom kan bara ta betalt om dom nu måste dra ny kabel från närmaste telestolpe eller marksåp där den s.k "sekundärplinten" finns, det är därifrån som man räknar ev avstånd i ev avsaknad av kabel fram till fastigheten.
 
Ska vi göra det hela ännu värre?

Som felas system/rutiner var gjort så kunde man inte lägga vissa ärenden någonannanstans än till flex. Resultatet blev att flex skickade tillbaka dem eftersom det inte var inom deras avtal. Då stängs ärendena eftersom underleverantören inte har hittat något fel.....

Fick också ta en bakväg för att få fram namnet på ansvariga i ett strul jag hadde
 
Nu utmanar jag och har inte koll på vad som är riktigt. Om ett företag gör en investering 2004 men får inte kunder det året, utan först 2006 är det någon som vill köpa. Innebär det då att man inte behöver betala produktionskostnad?
Bara en fundering, någon har ju grävt ned kabel utan att få betalt och om någon senare vill nyttja den så kan man inte ta betalt?
Det skulle innebära om Volvo gör för många bilar 2005 så kan man inte ta betalt för produktionskostnad 2006?
 
AndersS, jag förstår ditt resonemang men anser inte att det är tillämpligt på telia såsom för andra leverantörer.

Telia grävde ner denna kabel i en tid då de var ålagda att stå för telefonnätet till alla permanenthushåll. Då det begav sig med denna investering så var de tvungna att leverera en anslutning för 975:- (eller vad det var då). Därför kan man fundera på hur de bokfört den investeringen. Ligger den latent och inte har aktiverats så kasnek det är ok. Men har telia bokfört denna mot resultatet tidigare och nu tänker ta betalt för det igen så innebär det att telia har dolda tillgångar på mycket stora belopp. Jag anser att om telia har för avsikt att debitera mig för investeringar i deras nät som andra tidigare aldrig behövt betala så bör de debitera alla andra som tidigare endast betalat 975:- för sina anslutningar, och hur skulle det gå till tror du? Jag liksom alla andra som nyttjar telias ledningar får ju betala deras nät då man använder det, och det är helt riktigt. Men ska jag tvingas betala deras kablar till fullo och sedan drabbas av samma nätavgifter som övriga som inte betalat det tidigare?

Vi får se vad de begär i sin offert, det blir spännande.
 
I vårt fall har vi fått ett pris från Telia på 975 kr för flytt av abonnemanget. Vi har varit övertydliga vid alla våra kontakter med Telia att det är ett nybygge och att det kommer att krävas grävning. Vid inget tillfälle har de nämnt att det kommer ytterligare kostnader för grävning. Trots att vi gjorde får anmälan efter 8 mars...

Vi fick ett löfte att telefonen skulle ha kopplas för några veckor sedan. När sedan teknikern kommer ut så konstaterar han att det måste grävas... några dagar sedan kommer det en offert på 15 000kr. Vi har skriftligt på att kostnaden skulle bli 975kr... för min del låter det som avtalsbrott från deras sida. Har varit i kontakat med jurister på PST som rekommenderar oss att skriva ett brev och förklara att vi kommer lämna in en stämningsansökan.

Kommentarer, låter det rimligt?
 
T
Till Karlstad:

Kan du förtydliga dig lite, gällde anbudet grävning från närmaste telestole alternativt markplint fram till din husfasad, eller gällde grävningen bara fram till din tomtgräns ?

Om det sen blir så att du ändå blir tvugnen att betala, skulle jag nog i ditt ställe lägga till en klasul i avtalet med Teli/Skanova med hänvisning till Telias överklagan till länsrätten, att om Telia förlorar detta mål skall 15.000 minus 975:- kronor + ränta enligt gällande diskonto återbetalas till dig ( du kommer alltså att hänvisa till ett ev kommande prejudikat om Telia/Skanova förlorar målet ), så borde du en stor chans att få tillbaka stålarna om Telia/Skanova skulle förlora, prova och ring PTS och hör med deras inställning, ev kan ju PTS då konfimera din klasul skriftligt.
 
Hej, det gällde fram till tomtgräns. Vi har i tidigare kontakter med Telia fått svaret att det är så långt deras ansvar går. Därför har vi redan förra året när vi markplanerade lagt rör på vår tomt. Bra idé att skriva in en klausul att vi får tillbaka pengarna om de förlorar. Får se om de är intresserad av att möta oss halvvägs. Tänker inledningsvis driva frågan om avtalsrätt hårt. Hade killen som var ute vid tomten förra veckan grävt och kopplat in så hade vi alltså i efterhand fått en faktura på 15 000kr... eller hur hade de tänkt sig?
 
T
Jag har dessvärre inte följt den senaste debatten om anslutning så noga, ev kan Telia ha rätten på sin sida om ni nu bor mitt ute i skogen, men om ni bor i ett samhälle med en gällande detaljplan och det är frågan om fast (året runt boende) är det fastställt enligt lag med den s.k anslutningsavgiften. Jag skulle prova att kontakta konsumentombudsmannen + PTS och få in skriftlig svar på vad som egentligen gäller, och då Telia/Skanova nu håller på och överklagar och jävlas, är det bara att pressa dom tillbaka med kompletterande klasuler.

Sen är det bra om alla drabbade här på detta forum för så mycket liv som möjligt om detta problem. Då det är valår = mycket valfläsk, kan ett gäng uppretade villaägare som går till pressen få många politiker att lägga sig i, och sidoeffekten blir då även att Telia/Länsrätten och alla juristerna blir extra nervösa.

Ett samtal till Sverker på Plus(han med soptunnan) eller Råd och Rön kan ev vara lönande.
 
Karlstad skrev:
I vårt fall har vi fått ett pris från Telia på 975 kr för flytt av abonnemanget. Vi har varit övertydliga vid alla våra kontakter med Telia att det är ett nybygge och att det kommer att krävas grävning. Vid inget tillfälle har de nämnt att det kommer ytterligare kostnader för grävning. Trots att vi gjorde får anmälan efter 8 mars...

Vi fick ett löfte att telefonen skulle ha kopplas för några veckor sedan. När sedan teknikern kommer ut så konstaterar han att det måste grävas... några dagar sedan kommer det en offert på 15 000kr. Vi har skriftligt på att kostnaden skulle bli 975kr... för min del låter det som avtalsbrott från deras sida. Har varit i kontakat med jurister på PST som rekommenderar oss att skriva ett brev och förklara att vi kommer lämna in en stämningsansökan.

Kommentarer, låter det rimligt?
Det var ingen som upplyste oss heller om denna "extrakostnad".
Vi tog som sagt våran första Telia kontakt redan i december, men då skrattade de åt oss när jag nämde flyttanmälan.
Nu är det andra visor, de "nya reglerna" gäller vid flyttdatum, i vårat fall efter 8 mars
 
Fy vilket skit, har blivit erbjuden att betala 80.000:- till telia för att få fast telefon, glöm det, och nåt jämrans fast-GSM blir det inte tal om, skall kolla upp vad bredbandsbolaget vill ha för att dra in fiber till huset
 
Pedda_P skrev:
Fy vilket skit, har blivit erbjuden att betala 80.000:- till telia för att få fast telefon, glöm det, och nåt jämrans fast-GSM blir det inte tal om, skall kolla upp vad bredbandsbolaget vill ha för att dra in fiber till huset
En fiberleverantör kommer troligen vara väldigt mkt dyrare tyvärr. De har med största sannolikhet mycket längre att gräva än telia då din granne troligen inte har en fibernod.

Skicka upp en mast och kör trådlöst internet kanske?
 
det ligger fiber i vägdiket 10 meter från min tomtgräns, ingen brunn dock, skall kolla kostnad
 
Skriver detta även i denna tråd:

Idag fick jag offert från telia på nyanslutning.

7000:- vill de ha för detta.

Det är tydligen deras lägstapris vid nyanslutning av villa. Jag har skrivit och klagat till PTS. Vet att de driver detta ärende men det kan vara bra att trycka på lite extra.
 
När du säger att det ligger fiber i diket 10m från tomtgränsen, vad är det för fiber? Finns det förberedd fiber för fastigheten eller är det bara en fiber som passerar?
Om det är en fiber som passerar så går det inte bara att skarva på där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.