Magnus E K
Om mätaren stannat för att siffrorna "fastnat", skulle man kanske kunna kicka igång den igen på något sätt? Typ slå på den med en hammare, värma med varmluftspistol, eller kanske skruva loss någon rörkoppling så det blir högre vattenflöde än vad det blir normalt? (Eller bara öppna alla kranar och blandare i huset samtidigt?) Kanske vänta tills det är dags för siffrorna att räkna fram igen (verkar stå på ca 40% av det just nu)?

Allt som går att lösa på annat sätt än att sitta i telefonkö löses med fördel på annat sätt än att sitta i telefonkö...

Magnus E K Magnus E K skrev:
Allt som går att lösa på annat sätt än att sitta i telefonkö löses med fördel på annat sätt än att sitta i telefonkö
Epost använder jag alltid, då kan inga missförstånd uppstå.

Det ligger ju inte på dig att se till att mätaren mäter korrekt, så jag skulle nog ta det lugnt och bara påpeka att det "kanske" är något fel på mätaren..när du i framtiden upptäcker att det "kanske" är så...

• Gilla
paralun och 4 till
  • Laddar…
Det som händer då är att man blir debiterad för schablonförbrukning retroaktivt vilket inte behöver bli billigare. Mätarna byts var 10:e år vid sk. revisionsbyte.

Meddela Va-verket att mätaren är felaktig så kommer de ut och byter den, att försöka få liv i den själv är ett rätt dåligt råd då den är felaktig och man inte vet om den mäter rätt. Oftast mäter de för lite men man vet inte.

mexitegel mexitegel skrev:
Det som händer då är att man blir debiterad för schablonförbrukning retroaktivt vilket inte behöver bli billigare. Mätarna byts var 10:e år vid sk. revisionsbyte.

Meddela Va-verket att mätaren är felaktig så kommer de ut och byter den, att försöka få liv i den själv är ett rätt dåligt råd då den är felaktig och man inte vet om den mäter rätt. Oftast mäter de för lite men man vet inte.
Då är det olika i olika kommuner för i Sthlm så tittar man på kundens historiska förbrukning och räknar på en historisk genomsnittsförbrukning. Det är betydligt mer rättvist än att använda en schablonförbrukning. Det kan förstås också bli dyrare än vad det borde varit men det borde i typfallet som sagt vara betydligt mer rättvist än schablon. Hur långt tillbaka man kollar ska jag dock låta vara osagt.

Jag hade inte heller stressat ihjäl mig över en sån här sak. TS kan väl dra iväg ett mail till kommun när hen kommer ihåg och påtala att hen tror att mätaren är trasig. Denna typ av ärenden är rätt lågt prioriterat hos kommun också så .......

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Epost använder jag alltid, då kan inga missförstånd uppstå.

Det ligger ju inte på dig att se till att mätaren mäter korrekt, så jag skulle nog ta det lugnt och bara påpeka att det "kanske" är något fel på mätaren..när du i framtiden upptäcker att det "kanske" är så...
Jo e-post är en bra metod.

Sen kan man oftast logga in hos VA-bolaget och själv kolla historiken för mätaren. Men en del "slarvar" med självavläsningen och nu byts ju många mätare till digitala med mycket bättre uppföljning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Hur har det gått med din vattenmätare/dyra faktura @Jonatan79?
Kommunen sover fortfarande…

Och vattenmätaren då? Har den snurrat som vanligt, eller har den gått in turboläge nån mer gång?

V Vardagsrum skrev:
Och vattenmätaren då? Har den snurrat som vanligt, eller har den gått in turboläge nån mer gång?
Den verkar snurra som vanligt men jag tror den har gått lite väl fort från första början då förbrukningen är mycket högre än vissa grannar med samma förutsättningar:(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den verkar snurra som vanligt men jag tror den har gått lite väl fort från första början då förbrukningen är mycket högre än vissa grannar med samma förutsättningar:(
Har du sett efter och faktiskt spolat upp en kubik eller så?
En kusin kollade sin vattenmätare på 80-talet efter att hans grannes mätare fått spatt.
Han gjorde sig ett 25 liters mått som var lätt att fylla och framför all lätt att tömma och mätte sen upp en kubikmeter när ungarnas pool skulle fyllas. Visade sig att när han spolat en kubikmeter visade mätaren 1065 liter.

K Kapsyl skrev:
Har du sett efter och faktiskt spolat upp en kubik eller så?
En kusin kollade sin vattenmätare på 80-talet efter att hans grannes mätare fått spatt.
Han gjorde sig ett 25 liters mått som var lätt att fylla och framför all lätt att tömma och mätte sen upp en kubikmeter när ungarnas pool skulle fyllas. Visade sig att när han spolat en kubikmeter visade mätaren 1065 liter.
Vi ska mäta lite i sommar , har nästan förträngt allt, ska tappa upp i badkaret i omgångar tänkte jag.

Vet inte hur noggrannt det blir med badkar. Kusinen hade visst deciliternoggrannhet efter att ha mätt upp en kubikmeter. Hans mått var en 25 liters dunk som han satt en en slangkoppling på för påfyllnaden och använt hålsåg och borrat två lagom stora håll i varsitt hörn för att tömma snabbt och och dra in luft. Mätte upp 20 liter och markerade på dunken.
Skulle jag göra det nu skulle jag använt en rättvisande digital personvåg och bara vägt dunken med vattnet för att snabba upp det hela och öka noggrannheten.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Trumvirvel.... kommunen river hela fakturan och kallar det "läckage".

Mätaren ska undersökas i samband med att vi får en digital mätare inom 1 vecka. Ev. kan vi få tillbaka pengar från de år vi betalat för mycket om mätaren visar sig vara defekt.

• Gilla
  • Älska
mexitegel och 29 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ev. kan vi få tillbaka pengar från de år vi betalat för mycket om mätaren visar sig vara defekt.
Bra jobbat! Hur skall de beräkna historiska "förluster"?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra jobbat! Hur skall de beräkna historiska "förluster"?
Ny årsförbrukning kan bevisa det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.