71 504 läst · 208 svar
72k läst
208 svar
Faktura på 90.000kr från kommunen (V/A)
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Jag blir ju lite nyfiken på vad fakturan handlade om i reda pengar.Violina skrev:Så jävla surt!!
Jag var med om nåt "liknande" och fick en jättefaktura efter att kommunen bytt min vattenmätare (har dock eget vatten, så betalar för avloppet).. Till en början hävdade de att jag skulle betala, men då jag ifrågasatte min förbrukning (99987 m3 på ett år) och någon intelligent människa på kommunen tog över ärendet och påbörjade en "utredning", då visade det sig att kommunen monterat vattenmätaren så den gick baklänges och fakturan skickades ut automatiskt av systemet..
Fakturan ströks helt och hållet och jag behövde inte betala för nåt avlopp förrän de bytte vattenmätaren till en ny ett par år senare..
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
S
Så, hypotetiskt, om du betalat fakturan borde du inte framdeles fått betalt av kommunen för din negativa vattenförbrukning ? Du kanske rentav hade gått med vinst om du sett till att få vattenmätaren åtgärdad innan den kommit ner på 000 000 😆Violina skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Har inte läst hela tråden men upptäckte idag att min vattenmätare har slutat mäta, dvs slutat räkna fram siffrorna. Har tidigre haft relativt konstant förbrukning på 50-60 kubikmeter per år. Vid senaste avläsningen 18 maj hade det enligt siffrorna bara gått åt 32 kubikmeter sen 30 april förra året, något jag dock inte reagerade på då eftersom jag vid det tillfället inte hade den gamla siffran i huvudet. Men idag när jag kollade på mätaren så står den fortfarande kvar på samma värde! Visserligen har jag varit hemma något mindre i år än tidigare år, men förbrukning på noll (eller åtminstone mindre än 1 kubikmeter) senaste månaden är orimligt. Räknar jag baklänges verkar mätaren ha stannat någon gång sent i höstas.
Det är en vanlig mekanisk mätare som senast byttes av kommunen i april 2018. Den ser fortfarande "fräsch" ut om man tittar genom glaset och de små visarna snurrar på som vanligt. Dock har vattnet (kommunalt vatten från grundvattentäkt) haft ökat kalkinnehåll från hösten 2022 och framåt jämfört med åren innan (sen jag flyttade hit). Men det ska väl inte göra att mätaren bara stannar?
Gratis vatten fram tills nästa mätarbyte eller ska jag ringa kommunen imorgon och tidigarelägga bytet?
Det är en vanlig mekanisk mätare som senast byttes av kommunen i april 2018. Den ser fortfarande "fräsch" ut om man tittar genom glaset och de små visarna snurrar på som vanligt. Dock har vattnet (kommunalt vatten från grundvattentäkt) haft ökat kalkinnehåll från hösten 2022 och framåt jämfört med åren innan (sen jag flyttade hit). Men det ska väl inte göra att mätaren bara stannar?
Gratis vatten fram tills nästa mätarbyte eller ska jag ringa kommunen imorgon och tidigarelägga bytet?
Jag hade nog ringt kommunen. De borde märka det redan vid nästa avläsning. I alla fall var det så i vår kommun, att hade man väldigt liten förbrukning gick det inte att registrera siffrorna, utan man var tvungen att ringa och förklara sig.
Samvetsfråga. Jag har haft samma "problem". Tror att jag meddelade dem om felet men hade antagligen inte direkt bråttom. Minns inte riktigt. Har dock för mig att Covid fördröjde bytet en del.Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 321 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 321 inlägg
Ja, det var min första tanke också; det kan ju ändå inte passera obemärkt. Lite slarvigt av mig att inte upptäcka detta tidigare då jag brukade läsa av mätaren för egen koll sista dagen i varje kvartal; gjorde detta senast den 30 september förra året. Hade i och för sig en halvbra anledning att sen inte göra det tre månader senare (sjuk i covid-19).K Kirre2 skrev: