Sannolikt har de betalningsvillkor 30 dagar netto så även om faktureringen sker vid delavslutat och godkänt arbete sker betalningen 30 dagar senare.

Du får enligt konsumenttjänstlagen hålla inne med så mycket som behövs för att åtgärda fel oavsett vad som står i kontraktet. Men jag råder dig att inte nämna detta till entreprenören, då riskerar du bli den rättshaveristiske småkunden de inte gillar.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skulle inte betala ett öre innan dom påbörjat arbetet.
Är det inte det firman föreslagit då?
Textdokument med betalningsvillkor för offert, fakturering vid påbörjat, utfört och slutfört arbete.
 
wildeside
Ok ändrar till att inte betala ett öre innan dom presterat något som är värt att betala för. Om det nu ska va så förb***** pet noga med allt
 
D
redarn redarn skrev:
Sannolikt har de betalningsvillkor 30 dagar netto så även om faktureringen sker vid delavslutat och godkänt arbete sker betalningen 30 dagar senare.

Du får enligt konsumenttjänstlagen hålla inne med så mycket som behövs för att åtgärda fel oavsett vad som står i kontraktet. Men jag råder dig att inte nämna detta till entreprenören, då riskerar du bli den rättshaveristiske småkunden de inte gillar.
Problemet är väl att det är svårt att påtala ett fel i tätskiktet till exempel innan en ev besiktningsman har gjort nedslag. Såsom jag förstod det kunde jag bara hålla inne 10 procent tills slutbesiktningen. Nu efter ändringen kan jag åtminstone hålla inne med 50 procent.
 
Inte en krona förrän jobbet är klart och kunden är nöjd när det gäller badrum....
45% direkt är som andra sagt redan verkligen tecken på att kassan är tom....👎

Är det väldigt stora projekt kan man såklart dela upp betalningen men tänk på att det kan bli väldigt dyrt i slutändan. Om firman inte gör klart så kommer inte en ny firma bara "ta över" utan de flesta gillar inte att ta över andras jobb för det första och om de gör det ändå blir det dyrt.....
(Förståeligt såklart för man sätter ju sitt namn på nåt nån annan gjort och det kanske är utfört sämre än vad man själv tycker man ska göra...)
 
D Derbyboy skrev:
Problemet är väl att det är svårt att påtala ett fel i tätskiktet till exempel innan en ev besiktningsman har gjort nedslag. Såsom jag förstod det kunde jag bara hålla inne 10 procent tills slutbesiktningen. Nu efter ändringen kan jag åtminstone hålla inne med 50 procent.
Om du faktiskt kan visa att det är fel så får du hålla inne med vad som krävs för att avhjälpa. Den du ska visa felet för är inte entreprenören utan i slutändan i teorin en domstol. Även om entreprenören inte håller med om att något är fel är det inte denne som avgör. Men det kan så klart kosta en del (påminnelseavgift, ränta, mm) om det i slutändan visar sig att entreprenören hade rätt.

Tror det viktigaste är att se till att besiktningsmannen inte är entreprenörens besiktningsman utan någon som utsetts av föreningen som står neutral eller på din sida.

Konsumenttjänstlag

1 § Denna lag gäller ...
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker

...

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554).

...

Påföljder vid fel

16 § Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalningen enligt 19 §.
Han får vidare kräva att felet avhjälps enligt 20 § första stycket eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §.
Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.
I fråga om konsumentens rätt till skadestånd av någon annan än näringsidkaren finns bestämmelser i 33 §.

...

Konsumentens rätt att hålla inne betalningen

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten.

 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tack allihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.