10 442 läst · 35 svar
10k läst
35 svar
Faijerska gården i Kiaby totalrenoveras i Husdrömmar
Jag tycker det är intressant...om man bärgar vasa och byter varenda pinne i den ...är det fortfarande vasa då?Faijerska gården skrev:
Faijerska gården skrev:Intressant med spekulationer i vår privatekonomiFöre renoveringen värderade vi givetvis huset för att inte hamna i ett förlustläge. Värdering 4,5 milj, och satte budget efter det, som vi höll oss till. Så ni behöver inte vara oroliga att vi ska gå med förlust. Dessutom är vinklingen i programmet lite överdriven kring huspriserna i området. Glöm inte att det är tv
![]()
Hej!
Mycket fint hus!
En helt annan sak, det var en ljuvlig tapet ni körde i rummet med elementet. Det var en grön tapet med lite stänk i. Vad är det för tapet?
Stort tack på förhand!
Jag håller med. Det är sällan man tycker att fönster med spröjs passar så dåligt till huset med detta såg knasigt ut. Det är nog som du säger att fönstren är alldeles för små och de kanske skulla ha anlitat en arkitekt om nu inte programledaren kunde se att det blir fel. Det bör ju inte vara svårt att ta reda på hur stora originalfönstren varit som suttit i fasaden förrut och satt dit fönster i samma storlek.Sommartorparn skrev:
Synd bara att de inte valde lite större fönster när de ändå bytte! Alltså, då menar jag inte moderna fönster från golv till tak, utan gammeldags spröjsade välproportionerade fönster som i dimensionerna matchar gårdens fasad. De som sattes in är helt enkelt lite för små för att riktigt lyfta fasaden. Jämför med andra större gårdar med originalfönstren kvar!
Sen tycker jag det är synd att alla som väljer att renovera gamla hus måste ta in modernt material som att sätta dit "plastpresseningar" i taket och gipskivor och annat skit som förekommer i nybyggen. Synd att de inte renoverade med gamla beprövade material men folk verkar ju gilla att bo i plasthus.
En annan sak jag reagerade på är att det sades att huset var sönderrenoverat innan de påbörjade sin renovering, men nu gjorde ju de nya ägarna huset ännu mer sönderrenoverat och tog exempelvis bort mellanbjälklaget så man kunde se från nedervåningen ända upp i nock på ett ställe. Vad som är sönderrenoverat är alltså en helt subjektiv fråga.
Kunde inte skrivas bättre!O oliva skrev:Jag håller med. Det är sällan man tycker att fönster med spröjs passar så dåligt till huset med detta såg knasigt ut. Det är nog som du säger att fönstren är alldeles för små och de kanske skulla ha anlitat en arkitekt om nu inte programledaren kunde se att det blir fel. Det bör ju inte vara svårt att ta reda på hur stora originalfönstren varit som suttit i fasaden förrut och satt dit fönster i samma storlek.
Sen tycker jag det är synd att alla som väljer att renovera gamla hus måste ta in modernt material som att sätta dit "plastpresseningar" i taket och gipskivor och annat skit som förekommer i nybyggen. Synd att de inte renoverade med gamla beprövade material men folk verkar ju gilla att bo i plasthus.
En annan sak jag reagerade på är att det sades att huset var sönderrenoverat innan de påbörjade sin renovering, men nu gjorde ju de nya ägarna huset ännu mer sönderrenoverat och tog exempelvis bort mellanbjälklaget så man kunde se från nedervåningen ända upp i nock på ett ställe. Vad som är sönderrenoverat är alltså en helt subjektiv fråga.
Klicka här för att svara