T Thullen skrev:
Fast det handlar ju rent krasst bara om att ha mindre i lån än vad huset är värt, och i programmet framgår ju aldrig hur mycket de lånar.
De kanske rent av inte har en krona i lån, då spelar det ingen roll hur räntorna står.

För övrigt ett riktigt bra avsnitt tycker jag, och de fick till det jäkligt fint, och det på en i förhållandevis väldigt liten budget jämfört med tidigare program.
Skulle va kul med en uppföljning så vi får se hur badrum/sovrum på övervåningen blir när det är klart.
Nej det är ju klart, är det så att man har mindre lån än vad man säljer för så kan man ju "svälja" att man går minus.
Men säg att de hade 3.8 miljoner i lån, 1 miljon i egen insats och säljer för 3.5 miljoner.. då kommer de ha ett eftersläpande lån på 300000kr i en sådan situation där de kanske går isär eller tvingas sälja.

Det är inte jättemycket pengar i sig likväl så sura pengar att ligga och betala för någonting man inte ens äger längre.

Trots detta så tycker jag tänket är rätt, att renovera för att man vill ha det som man vill och inte för att man ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Skulle det sedan bli en förtjänst när man säljer så är det bara en trevlig bonus. Men att gå ±0 vid en eventuell försäljning är ju inte fel för den sakens skull! :)

• Gilla
Lassh
  • Laddar…
Jag eldar helst inte målat eller impregnerat virke i en kamin/eldstad, luktar ju ofta hemskt. Bättre då att elda överblivna reglar och liknande obehandlat virke. Jag stor inte någon försöker spara pengar på att elda gammal fasad hemma...

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag eldade upp all gammal fasad, gammal råspont och gamla reglar hemma.
Inte främst för att spara pengar men så slipper jag att åka iväg med det, vart ju skapliga mängder...
Dessutom så brinner det renare i min panna än i en hög utomhus.

Känns ju dumt att köra iväg med trä och sen stå och såga ner trän och klyva och leda med istället....

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ett av dom sämre programmen i denna serie jag sett.
Så segt hände inget över huvudtaget.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
Sålde de en patriciervilla i Åhus kan de haft pengar över...

en kommentar som väckte mig lite :) vi skulle aldrig bygga nytt sa dom..ungefär...men riva ut allt och behålla stommen...ja, inte vet jag..var går gränsen för renovering, man kan ju dessutom byta stommen eftersom, och kulturfönster..är det ..3 glasfönster som ser kulturiga ut...det blir jättefint inne men finns å göra på fasadsidan.
Killen verkade ha energi för ett helt bygglag..Bra kämpat!

F
Det var en icke smittsam vagel och hon gosade inte med Astrid :)

• Gilla
Johan Yveborg
  • Laddar…
F
J Jarlsgård skrev:
Imponerad över deras ork och jag gillar det jag ser!

Blir dock sjukligt provocerad av att Anne är närvarande med "en ögoninflammation från helvetet" när de har en nyfödd bebis.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Faijerska gården skrev:
Nu när ni husägare är på forumet, hur har det gått sedan Gert och Anne var där sista gången? Har väl ändå gått 1-2 månader sedan dess? :)

F
O Oxymoron skrev:
Härligt avsnitt med ett par som har driv, men som inte stressar upp sig i onödan. Gillar att de verkligen får ett personligt hem som inte är perfekt tillrättalagt i varje hörn och vrå och som inte är VITT! invändigt. Köket var ruskigt snyggt, speciellt med den gröna marmorskivan. Älskar också att de behöll hallen med dess olika färger. Det där skulle kunna driva andra till vansinne. Hoppas det blir återseende hemma hos dem sen när allt är klart.
tusen tack, din kommentar värmer! :)

F
texas67 texas67 skrev:
en kommentar som väckte mig lite :) vi skulle aldrig bygga nytt sa dom..ungefär...men riva ut allt och behålla stommen...ja, inte vet jag..var går gränsen för renovering, man kan ju dessutom byta stommen eftersom, och kulturfönster..är det ..3 glasfönster som ser kulturiga ut...det blir jättefint inne men finns å göra på fasadsidan.
Killen verkade ha energi för ett helt bygglag..Bra kämpat!
vi har inte rivit ut allt och bara behållit stommen. En del gillar nybyggnadskänsla med helfräscha material där allt är tipptopp, och det gör inte vi.
Ja energi har han! Tack för berömmet:)

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
F
J Jarlsgård skrev:
Nu när ni husägare är på forumet, hur har det gått sedan Gert och Anne var där sista gången? Har väl ändå gått 1-2 månader sedan dess? :)
vi spelade in tätt inpå sändningen, jag tror det var 2-3 veckor sedan.

F
C Christoffer L skrev:
Sålde de en patriciervilla i Åhus kan de haft pengar över...
japp!

F
J Jarlsgård skrev:
Nej det är ju klart, är det så att man har mindre lån än vad man säljer för så kan man ju "svälja" att man går minus.
Men säg att de hade 3.8 miljoner i lån, 1 miljon i egen insats och säljer för 3.5 miljoner.. då kommer de ha ett eftersläpande lån på 300000kr i en sådan situation där de kanske går isär eller tvingas sälja.

Det är inte jättemycket pengar i sig likväl så sura pengar att ligga och betala för någonting man inte ens äger längre.

Trots detta så tycker jag tänket är rätt, att renovera för att man vill ha det som man vill och inte för att man ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Skulle det sedan bli en förtjänst när man säljer så är det bara en trevlig bonus. Men att gå ±0 vid en eventuell försäljning är ju inte fel för den sakens skull! :)
Intressant med spekulationer i vår privatekonomi :) Före renoveringen värderade vi givetvis huset för att inte hamna i ett förlustläge. Värdering 4,5 milj, och satte budget efter det, som vi höll oss till. Så ni behöver inte vara oroliga att vi ska gå med förlust. Dessutom är vinklingen i programmet lite överdriven kring huspriserna i området. Glöm inte att det är tv :)

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Faijerska gården skrev:
Intressant med spekulationer i vår privatekonomi :) Före renoveringen värderade vi givetvis huset för att inte hamna i ett förlustläge. Värdering 4,5 milj, och satte budget efter det, som vi höll oss till. Så ni behöver inte vara oroliga att vi ska gå med förlust. Dessutom är vinklingen i programmet lite överdriven kring huspriserna i området. Glöm inte att det är tv :)
Inga spekulationer i sig, det var snarare ett konstaterande att det var skönt med några som var mer måna om att bygga som man vill hellre än att bara fokusera på att tjäna pengar!

Så inga spekulationer i er ekonomi, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg!

Sen vinklade de kanske som du sa, jag vet att det sas i någon scen att ni inte skulle få igen pengarna därav "spekulationerna" (y):crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.