5 210 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Fästen för bult i betong
Ta en m16/m20 gängstång och borra+gänga m12 i änden, sätt fast med kemankare i ett 2mm större hål än gängstången eller följ tillverkarens föreskrifter.
Kemankare har svårt att häfta på släta ytor.
Borrar du igenom plattan så fyll med papper eller sand så du får ett bottenhål som mothåll för massan som ska tryckas upp lite grand ovanför gängstången.
Borsta hålet noggrant så det inte dammar och blås med tryckluft..
Borrar du igenom plattan så fyll med papper eller sand så du får ett bottenhål som mothåll för massan som ska tryckas upp lite grand ovanför gängstången.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Så kemankare fäster inte på metallytor alltså. Inte speciellt imponerande. Och jag tänker inte borra hål i nån gängstång för att sen gänga hålet. Hade jag haft en svarv kanske.T tracker skrev:Ta en m16/m20 gängstång och borra+gänga m12 i änden, sätt fast med kemankare i ett 2mm större hål än gängstången eller följ tillverkarens föreskrifter.
Jag hade papper +sten i hålen som jag misstänkte saknade botten. Hade även tejpat röret i änden för att det skulle tryckas upp runt om, och inte i.
Kemankaret har inte ens fäst i spåren jag gjort med vinkelslip i röret.
Fick med lite kemankare upp. Det var hårt i alla fall.
Besserwisser
· östergötland
· 2 101 inlägg
Hur stort hål har du borrat och vad är det för diameter på röret?
Jag sätter gängstång, armeringsjärn och allt möjligt stål (även slätt) men har aldrig sett det där...
Hur tjock är plattan?
Men skär lite hullingar med rondellen i röret så borde det funka
Jag sätter gängstång, armeringsjärn och allt möjligt stål (även slätt) men har aldrig sett det där...
Hur tjock är plattan?
Men skär lite hullingar med rondellen i röret så borde det funka
M12 mutter. 20mm rör. Hålet ca 25mm.plåtrickard skrev:
Plattan varierar.
Jag hade gjort några spår i röret. Röret var även rengjort.
En skarvmutter, gängstång och ankarmassa ger oftast bättre fäste i "bond-betong" än slagankare och expanderbultar.
Borra först hela djupet för gängstången, sedan ett kortare större hål som rymmer långmuttern. Fixera med ankarmassan.
Som täckning när man inte använder så han man ta en kort skruv och slipa ner skallen till en kupol och föra en skruvskåra i. Då stör den inte med något nämnvärt uppstick i golvet.
Borra först hela djupet för gängstången, sedan ett kortare större hål som rymmer långmuttern. Fixera med ankarmassan.
Som täckning när man inte använder så han man ta en kort skruv och slipa ner skallen till en kupol och föra en skruvskåra i. Då stör den inte med något nämnvärt uppstick i golvet.
Liknande trådar
-
Balkskarv bultförband
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Vad för bult behövs till Stiga Multiclip?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
LK fästen för golvvärmeslang bortskänkes, Gimo
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Förlänga väggfästen till handdukstork?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på hur jag kan snygga till fästen för stuprören?
Byggmaterial & Byggteknik