5 211 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Fästen för bult i betong
Det är en sån här som jag behöver flytta undan efter användning. Om nån har nån annan ide hur man kan använda den inomhus utan att behöva bulta den i golvet, så är jag idel öra. Och jag kränger sällan mjuka fina däck. Oftast så är dom från innan sekelskiftet och hårda.
Är mer jobb och kanske inte önskvärt, men att såga upp ett hål i betongen och gjuta nytt i hålet för att få en solid yta är alltid ett sista alternativ.P perfe skrev:
Matti_75 skrev:
Det var 5år sedan. Minns inte. Men det funkade inte.Matti_75 skrev:
Flera av sakerna har suttit kvar ett tag. Men några har börjat snurra, vilket gjort att man inte kunnat dra åt bultarna, eller lossa dom.
Det är rätt bra kraft, och det vickar hela tiden.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Om inte slagankare funkar, är det fel på antingen betongen eller montaget, jag har en "riktbänk" på jobbet, där jag både drar o trycker med säkert minst bortåt 1000kg, aldrig att nått ankare lossnat, säkert använt mer än 200 gånger.
Det är viktigt att man använder rätt borr, för 10?mm gänga behöver man ett 15 mm borr, hur många har ett 15mm betongborr i lådan? Sen måste man hålla rent hålen, jag brukar skruva i insex stoppskruv när dom inte används.
Det är viktigt att man använder rätt borr, för 10?mm gänga behöver man ett 15 mm borr, hur många har ett 15mm betongborr i lådan? Sen måste man hålla rent hålen, jag brukar skruva i insex stoppskruv när dom inte används.
Jag brukar stoppa i öronproppar.K Keld skrev:Om inte slagankare funkar, är det fel på antingen betongen eller montaget, jag har en "riktbänk" på jobbet, där jag både drar o trycker med säkert minst bortåt 1000kg, aldrig att nått ankare lossnat, säkert använt mer än 200 gånger.
Det är viktigt att man använder rätt borr, för 10?mm gänga behöver man ett 15 mm borr, hur många har ett 15mm betongborr i lådan? Sen måste man hålla rent hålen, jag brukar skruva i insex stoppskruv när dom inte används.
1000kg hyfsat jämn belastning är inget emot slägga och knyckande.
Betongen är ju av kvaliten "bonde", så den är väl som den är. Och monteringen blir ju därefter
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 572 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 572 inlägg
Slagankare korrekt monterat släpper aldrig.
Då är det snarare fel på hållfastheten i befintlig betong.
Fördelen är att det inte sticker upp någonting ovan betongen efter demontage av sexkantsskruven.
Då är det snarare fel på hållfastheten i befintlig betong.
Fördelen är att det inte sticker upp någonting ovan betongen efter demontage av sexkantsskruven.
Ah, så det är snarare fyra bultar och inte en som ska fästas?P perfe skrev:
I och med problemet med betongkvaliteten och hävarmarna så skulle jag då fundera på att skaffa en större plåt. Så stor och tjock som du kan tänka dig förvara och hantera. Sedan svetsar du fast muttrar på den för att matcha hålen. Därefter gör du ett antal hål i ytterkant på plåten och sätter slagankare i betongen som matchar deras placering.
Då sprider du ut krafterna oerhört och betongens kvalitet bör då räcka gott och väl.
Ja. Det står i ett tidigare inlägg.Dowser4711 skrev:Ah, så det är snarare fyra bultar och inte en som ska fästas?
I och med problemet med betongkvaliteten och hävarmarna så skulle jag då fundera på att skaffa en större plåt. Så stor och tjock som du kan tänka dig förvara och hantera. Sedan svetsar du fast muttrar på den för att matcha hålen. Därefter gör du ett antal hål i ytterkant på plåten och sätter slagankare i betongen som matchar deras placering.
Då sprider du ut krafterna oerhört och betongens kvalitet bör då räcka gott och väl.
En större plåt i lämplig tjocklek, är dyrt och klumpigt(Är alltid mottaglig för tips om var man hittar billig metall!). Och fler fästpunkter blir ett krångel.
Men jag tänker göra lite åt det hållet. 3 bandjärnsbitar med hål fastsvetsade under kanten. För att komma bort från detta med avstånd mellan bultskallen och golvet. Och för att tre punkter, gör att det är lättare att få bort vinglandet än med en rund kant. Blir även lite mer avstånd.
Idag höll det fint genom två max tio år gamla däck. Men när Kadett 13" fälgarna med gamla Dunlop Rayon från forntiden kom, då lossnade kemankaret direkt. Som jag misstänkte att det skulle göra. Men ska försöka med det igen. Försöka få det renare och kapa fler hack i rören som muttrarna är svetsade i.
Om du läser tråden, så är du inte först med det förslaget. Och jag försöker undvika den lösningen.J JLov skrev:
Men om du har lämplig plåt gratis, och bilningsutrustning att låna ut i närheten av Hässleholm så ska jag tänka en gång till på det. Som gammal rivare, så gillar jag att bila med kvalitetsprylar.
Vet du nåt om hur kemankare fäster på metall?