304 läst · 13 svar
304 läst
13 svar
Fästa ventilationsgaller på grundmur.
Jag behöver montera ventilationsgaller på ventilerna till krypgrunden. Ytan på grunden är väldigt ojämn och grov, min tanke var först att borra/skruva och sen täta med någon fog. Problemet är att det är omöjligt att borra rätt och rakt då betongen innehåller många större stenar. Nu funderar jag på om det är en vettig lösnin att fästa dom med stenlim eller liknande istället. Skulle det funka? Jag vill gärna att ojämnheterna fylls ut bra, så inga djur kan ta sig igenom.
Stenlim kanske inte fäster så bra på en metallventil, men håller säkert den på plats. Sätt i ventilen, se hur stort glapp det är, lägg en sträng som är tjock och tryck in ventilen så det pöser över lite. Efter ett tag kan du med en kniv skära bort överflöd. Bra är att ta en pinne mellan marken och ventilen, som stöd, så den inte flyttar/skjunker innan det brunnit till.
Hålen är tyvärr inte vettiga, jag kan inte få in varianten med kant. Så det är ett platt galler gäller, men finns det någon form av lim som funkar utomhus fom fäster på både pust/betong och metall?J jonaserik skrev:Stenlim kanske inte fäster så bra på en metallventil, men håller säkert den på plats. Sätt i ventilen, se hur stort glapp det är, lägg en sträng som är tjock och tryck in ventilen så det pöser över lite. Efter ett tag kan du med en kniv skära bort överflöd. Bra är att ta en pinne mellan marken och ventilen, som stöd, så den inte flyttar/skjunker innan det brunnit till.
PL 400 biter på nästan allt. Glöm inte att rigga så dom inte sjunker. Gallret kommer att sjunka innan PL brunnit, egentyngd.S Screew skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Om du borrar med borrhammare så går du rakt igenom eventuell gråsten.S Screew skrev:Jag behöver montera ventilationsgaller på ventilerna till krypgrunden. Ytan på grunden är väldigt ojämn och grov, min tanke var först att borra/skruva och sen täta med någon fog. Problemet är att det är omöjligt att borra rätt och rakt då betongen innehåller många större stenar. Nu funderar jag på om det är en vettig lösnin att fästa dom med stenlim eller liknande istället. Skulle det funka? Jag vill gärna att ojämnheterna fylls ut bra, så inga djur kan ta sig igenom.
Jag kämpade länge med slagborrar och annat skit men en Jula-borrhammare efter rekommendation här och nu ser jag nästan fram emot chansen att få borra i betong och sten...
Ska kolla om det funkar, det borde ju även fylla ut bra på ojämnheterna.J jonaserik skrev:
Jag har en dewalt borrhammare, jag kanske ska prova med med en ny borr. Huset är 100 år typ och betongen innehåller väldigt mycket ballast som ställer till det. Men jag kanske kan prova igen. I vanliga fall går det att borra rakt och fint i betong med den maskinenClaes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Jag har samma problem, källare från 1920, lika mycket gråsten som betong. Betong var nog dyrt på den tiden... Jag kör en röd Jula-borrhammare. Den ser ut så här men tidigare modell. Så kring 9 J i styrka:S Screew skrev:Ska kolla om det funkar, det borde ju även fylla ut bra på ojämnheterna.
Jag har en dewalt borrhammare, jag kanske ska prova med med en ny borr. Huset är 100 år typ och betongen innehåller väldigt mycket ballast som ställer till det. Men jag kanske kan prova igen. I vanliga fall går det att borra rakt och fint i betong med den maskinen
https://www.jula.se/catalog/verktyg...TkYLG-TaaJJuE8nhva0dq13XVmWTZeOBoCmtkQAvD_BwE
Börja med att göra ett mindre hål för har du betonghålsten i din grund så blir hålet väldigt lätt för stort…S Screew skrev:Ska kolla om det funkar, det borde ju även fylla ut bra på ojämnheterna.
Jag har en dewalt borrhammare, jag kanske ska prova med med en ny borr. Huset är 100 år typ och betongen innehåller väldigt mycket ballast som ställer till det. Men jag kanske kan prova igen. I vanliga fall går det att borra rakt och fint i betong med den maskinen
Man kan såga in med en liten vinkelslip med diamantklinga som är avsedd för betong för då vet man att det inte spricker isär på felaktigt sätt när man sedan borrar..
Det är en
https://www.proffsmagasinet.se/mask...H9D_b7MDhd-bSt6NWN2TO36_lGrRbVHhoCgIwQAvD_BwE
Den låter som en riktig slagborr, och funkar bra i vanlig betong utan massa större stenar i
https://www.proffsmagasinet.se/mask...H9D_b7MDhd-bSt6NWN2TO36_lGrRbVHhoCgIwQAvD_BwE
Den låter som en riktig slagborr, och funkar bra i vanlig betong utan massa större stenar i
J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fästa byggplast mot grundmur i krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Platonmatta på grundmur av betong för växthus - hur fästa?
Grund & Markarbeten -
Ventilationsgaller ovanför kolfilter, hur fästa?
Ventilation -
Fästa ålderbeständig plastfilm mot grundmur.
Grund & Markarbeten -
Fästa musnät utvändigt grundmur?
Grund & Markarbeten
Populärt i forumet
-
Hur montera pull-up bar i gipsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Glespanel garagetak byggtips
Ta bort limmad dekorlist från betongvägg
Hur förlänga murad vägg med enhetlig putsyta utan mjukfog?
Tips på tunn brandvägg/skydd bakom kamin.
Byggmaterial & Byggteknik