98 325 läst · 129 svar
98k läst
129 svar
Färgspruta + paneltak
...ska bli riktigt intressant, undra hur vi ska bära oss åt, vi har 210m2 tak att måla, vara av kanske 180 panel! Men jag kanske kan få lite hjälp om jag har tur, vet inte om jag pallar att rolla allt 3 varv (vilket behövdes i badrummet, förvisso oljefärg)
En granne skulle kolla upp det där med färgspruta, han har ett kökstillverkningsföretag och kunde kanske fixa en spruta, annars blir det väl roller.
En granne skulle kolla upp det där med färgspruta, han har ett kökstillverkningsföretag och kunde kanske fixa en spruta, annars blir det väl roller.
Hi and sorry for the english
I bought an airless paint sprayer that was advertised on US ebay but bought it by ringing up the people who were behind the listing. They were http://www.empoweredequipment.com/ and seem to get a lot of the Wagner airless sprayers that are returned, recondition them and then sell them. I was pleased with the service that I got from them.
I bought a 9170 which has a 3/4 horsepower motor in it, I cant quite remember how much I paid for it but i think that it around 5000 - 6000 kr in the end with the sprayer, some accessories plus fedex to Sweden and the extra VAT.
The only problem is that it needs 120V power, so I bought a 3.3kV transformer from ebay in the UK. This is an example on ebay at the moment and they are quite standard in UK. This was around 1000 kr including delivery to Sweden.
http://cgi.ebay.co.uk/110V-3-3-kVA-...ryZ11705QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
It was a bit of a long way round to do all of this but I am very pleased with what I got. The Wagner sprayers are also the same as Spray tech / Titan just slightly different casings. They spray nearly all paints including latex based paints which are now the normal for water based paints for ceilings and walls.
I have used it once to spray a ceiling and it was done in about 15 minutes, and we plan to use it to spray the many panel tak that we have in our house and then maybe move onto the outside of our 230m2 house.
When you compare to Optimera who were selling the most basic Wagner model sold for $99 in US for 3000 kr then I think that it is a good deal.
You may also try Wagner in Sweden.
I bought an airless paint sprayer that was advertised on US ebay but bought it by ringing up the people who were behind the listing. They were http://www.empoweredequipment.com/ and seem to get a lot of the Wagner airless sprayers that are returned, recondition them and then sell them. I was pleased with the service that I got from them.
I bought a 9170 which has a 3/4 horsepower motor in it, I cant quite remember how much I paid for it but i think that it around 5000 - 6000 kr in the end with the sprayer, some accessories plus fedex to Sweden and the extra VAT.
The only problem is that it needs 120V power, so I bought a 3.3kV transformer from ebay in the UK. This is an example on ebay at the moment and they are quite standard in UK. This was around 1000 kr including delivery to Sweden.
http://cgi.ebay.co.uk/110V-3-3-kVA-...ryZ11705QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
It was a bit of a long way round to do all of this but I am very pleased with what I got. The Wagner sprayers are also the same as Spray tech / Titan just slightly different casings. They spray nearly all paints including latex based paints which are now the normal for water based paints for ceilings and walls.
I have used it once to spray a ceiling and it was done in about 15 minutes, and we plan to use it to spray the many panel tak that we have in our house and then maybe move onto the outside of our 230m2 house.
When you compare to Optimera who were selling the most basic Wagner model sold for $99 in US for 3000 kr then I think that it is a good deal.
You may also try Wagner in Sweden.
Hej!
Synd att jag inte sett ditt inlägg tídigare. Nu kanske du redan är färdig. Jag hade tänkt tipsa dig om ett verkligen användbart sätt att måla. Jag skulle måla mitt trähus för några år sedan. Eftersom jag lätt får tennisarmbåge av målning så ville jag prova på sprutmålning. Frågade säkert 10 olika målare om råd men det var fifty fifty kan man säga. Hälften sa Ok medan resten nej det går inte. Men jag tror att jag vet varför. Jag avslöjade ett jätteenkelt sätt att måla med proffsresultat. Jag köpte en Wagner 850E färgspruta för ca 2000.-(kampanjpris då), Nu kostar den ca 2500 - 2900:-. Med den kan man måla med minimalt färgstänk och dimma. Jag har efter att målat huset använt den till allt möjligt köskluckor, dörrar, väggar inomhus ja allt som behöver färg. Den är också superenkel att rengöra. En annan bonus är att man inte slösar med färgen. Har du inte målat ännu så invetsera i en spruta. Jag lovar att du kommer att älska målningsarbete.
MVH
Doityourself ( and get rich)
Synd att jag inte sett ditt inlägg tídigare. Nu kanske du redan är färdig. Jag hade tänkt tipsa dig om ett verkligen användbart sätt att måla. Jag skulle måla mitt trähus för några år sedan. Eftersom jag lätt får tennisarmbåge av målning så ville jag prova på sprutmålning. Frågade säkert 10 olika målare om råd men det var fifty fifty kan man säga. Hälften sa Ok medan resten nej det går inte. Men jag tror att jag vet varför. Jag avslöjade ett jätteenkelt sätt att måla med proffsresultat. Jag köpte en Wagner 850E färgspruta för ca 2000.-(kampanjpris då), Nu kostar den ca 2500 - 2900:-. Med den kan man måla med minimalt färgstänk och dimma. Jag har efter att målat huset använt den till allt möjligt köskluckor, dörrar, väggar inomhus ja allt som behöver färg. Den är också superenkel att rengöra. En annan bonus är att man inte slösar med färgen. Har du inte målat ännu så invetsera i en spruta. Jag lovar att du kommer att älska målningsarbete.
MVH
Doityourself ( and get rich)
Doityourself - en wagner låter ju kanon När du skrev att du "målat huset" med den, menade du då utvändigt? I så fall, vilken färg hade du då? Är nämligen själv i faggorna och ska bygga nytt och kommer att få huset grundat, men sen ska det ju färdigstrykas. Gärna flera, flera gånger också.. Pust! Kan man spara lite tid och ork så är dert ju toppen!
Dessutom så snokade jag lite på nätet ang Wagnern, ochd en fungerar tydligen jättebra om man vill ha "högblanka" resultat. Tänkte på ditt tak Biiancca.. Vi kommer också vilja ha en vit, högblank panelvägg någonstans..
Tack Lisa
Dessutom så snokade jag lite på nätet ang Wagnern, ochd en fungerar tydligen jättebra om man vill ha "högblanka" resultat. Tänkte på ditt tak Biiancca.. Vi kommer också vilja ha en vit, högblank panelvägg någonstans..
Tack Lisa
Ang Wagners produkter kan jag bara instämma. Har själv en Paint Crew som man rasande snabbt målar väggar och tak med. För mer delikata arbeten och mindre färgdimma passar 450 och 550 bättre. Paint Crewen tar en stund att rengöra efter sig så man tar inte fram den för småjobb. En stor och en liten spruta så fixar man i princip alla jobb.
mvh M
mvh M
Hej Lisa!Villa_Granberg skrev:Doityourself - en wagner låter ju kanon När du skrev att du "målat huset" med den, menade du då utvändigt? I så fall, vilken färg hade du då? Är nämligen själv i faggorna och ska bygga nytt och kommer att få huset grundat, men sen ska det ju färdigstrykas. Gärna flera, flera gånger också.. Pust! Kan man spara lite tid och ork så är dert ju toppen!
Tack Lisa
Jo jag målade utvändigt och använde lösningsmedelsbaserad färg som ju därför fick spädas enl. anvisning. Kanonresultat!! Jodå det går att få högblanka ytor också med liet träning.
Jag står precis i begrepp att måla mitt senaste hus men nu med vattenspädbar färg. Har hittat Alcros Allmoge som enligt förpackningen inte går att spruta - FEL! det går hur bar som helst. En del rekommenderar att man ska dra med en pensel efteråt men det behövs inte med en W850E. Möjligtvis om an målar med en mer traditionell spruta som vräker på färgen, men det gör inte W850E om man gör som man ska.
Good Luck!!
Den säljs på Bauhaus. Som har en hel del Wagnerprylar. De vanligaste sprutorna iaf. Kanske kostar 2500:-? Har för mig att den låg på 3000 när jag köpte den. Caparol säljer också Wagner och kan beställa hem. Billigast är det förstås att köpa i USA som så mycket annat. Men då skall man konvertera ström också.bygga_bo skrev:
Har precis färdiställt trappan hemma som var lackerad furu. Använde då en Wagner W550. Körde med Caparols vattenbaserade färger. Snickerigrund och en lackvariant med glans 75 tror jag. Även shellac där det var genomsläpp. Resultatet är betydligt bättre och framörallt snabbare än vad man (jag) kan åstadkomma med pensel. Mycket bra precision också.
MEN, oavsett system så blir det färgdamm, så maska ordentligt. Om man som vi bor i renoveringen iaf.
Lycka till. M
Det är mycket som inte går om man skall lyssna på säljarna och andra. Enligt en viss byggkedja så kan man inte spruta grund/vägg/takfärg med med Wagners mindre sortiment men guess what: Om man bara späder lite med vatten, man får labba för att hitta rätt viskositet, så går det hur fint som helst. Tacksam för att jag hittade Amazons konsumentrecensioner där typ 10 personer konfirmerade att det skulle gå bra.Doityourself skrev:
-M
OHMSWEETOHM skrev:Den säljs på Bauhaus. Som har en hel del Wagnerprylar. De vanligaste sprutorna iaf. Kanske kostar 2500:-? Har för mig att den låg på 3000 när jag köpte den. Caparol säljer också Wagner och kan beställa hem. Billigast är det förstås att köpa i USA som så mycket annat. Men då skall man konvertera ström också.
Har precis färdiställt trappan hemma som var lackerad furu. Använde då en Wagner W550. Körde med Caparols vattenbaserade färger. Snickerigrund och en lackvariant med glans 75 tror jag. Även shellac där det var genomsläpp. Resultatet är betydligt bättre och framörallt snabbare än vad man (jag) kan åstadkomma med pensel. Mycket bra precision också.
MEN, oavsett system så blir det färgdamm, så maska ordentligt. Om man som vi bor i renoveringen iaf.
Lycka till. M
Tack för infon! Jag kan inte minnas att jag har sett Paint Crew på Bauhaus när jag kollade på de mindre sprutorna. Men om inget annat borde de kunna beställa hem en. Det är helt klart värt pengarna om den är så bra som du säger.
Några frågor:
1) Angående färgdamm... det är förstås svårt att kvantifiera, men låt oss säga att jag skall måla en helt vanlig vägg i ett rum. Hur mycket av taket behöver då maskeras? Räcker det med en säg 50 cm bred remsa, eller behövs det mer?
2) Angående viskositet... du skrev i ett annat inlägg att färgen behöver späs i de mindre sprutorna. Hur är det med Paint Crew:en, klarar den vanlig vattenbaserad väggfärg som den är, utan spädning?
3) Till sist... det borde rimligtvis bli ett tjockare lager färg på väggen om man rollar på färgen. I viss utsträckning kan färgen då maskera eventuella missar i spacklingen, tex smågropar (luftbubblor). Med ett tunnare lager färg så syns defekterna lättare. Har du upplevt detta?
Tack på förhand!
1. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för taket, dammet faller ju neråt. Sprutar man tillräckligt nära blir dammet också mindre. Själv körde jag taket efter väggarna och hade då väggarna maskerade.bygga_bo skrev:Tack för infon! Jag kan inte minnas att jag har sett Paint Crew på Bauhaus när jag kollade på de mindre sprutorna. Men om inget annat borde de kunna beställa hem en. Det är helt klart värt pengarna om den är så bra som du säger.
Några frågor:
1) Angående färgdamm... det är förstås svårt att kvantifiera, men låt oss säga att jag skall måla en helt vanlig vägg i ett rum. Hur mycket av taket behöver då maskeras? Räcker det med en säg 50 cm bred remsa, eller behövs det mer?
2) Angående viskositet... du skrev i ett annat inlägg att färgen behöver späs i de mindre sprutorna. Hur är det med Paint Crew:en, klarar den vanlig vattenbaserad väggfärg som den är, utan spädning?
3) Till sist... det borde rimligtvis bli ett tjockare lager färg på väggen om man rollar på färgen. I viss utsträckning kan färgen då maskera eventuella missar i spacklingen, tex smågropar (luftbubblor). Med ett tunnare lager färg så syns defekterna lättare. Har du upplevt detta?
Tack på förhand!
2. Nej, den måste späs. Sprutor som du kör ner direkt i färgburken är betydligt dyrare.
3. Exakt, det är till att underlaget är bra. Om inte kan det vara bättre att rolla för att skapa en ny yta. Små spickor rollar du igen medans sprayen inte gör det. Å andra sidan går det åt mindre färg och går snabbare med spruta. För och nackdelar med allt.
-m
Tack igen OHMSWEETOHM!OHMSWEETOHM skrev:1. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig för taket, dammet faller ju neråt. Sprutar man tillräckligt nära blir dammet också mindre. Själv körde jag taket efter väggarna och hade då väggarna maskerade.
2. Nej, den måste späs. Sprutor som du kör ner direkt i färgburken är betydligt dyrare.
3. Exakt, det är till att underlaget är bra. Om inte kan det vara bättre att rolla för att skapa en ny yta. Små spickor rollar du igen medans sprayen inte gör det. Å andra sidan går det åt mindre färg och går snabbare med spruta. För och nackdelar med allt.
-m
1) Jag ville bara få en känsla för hur mycket det dammar. Min tanke var att man börjar med taket just för att slippa maskera så mycket. Det spelar ju ingen roll om det kommer lite färgdamm från takmålningen på väggarna om man ändå skall måla dem sen.
2) Misstänkte nästan att den inte skulle klara det en Graco för 25-30 tusen fixar. Jag tittade på produktvideon (länk) på Wagners hemsida och fick intrycket av att det var så då de fyller på direkt från en spann med färg. Jag tittade dock igen, men lyssnade denna gången, och om min totalt ringrostiga skoltyska inte bedrar mig så säger dom att färgen skall ha rätt viskositet.
3) Bra att få det bekräftat. Jag tycker dock inte att det är något större problem att få till spacklingen, så jag ser inte detta som ett problem direkt.
Angående det här med viskositet och spädning, till min spruta så ingick det en liten "mätare" som tillbehör. Denna mätare är helt enkelt ett decilitermått, med ett hål i botten, hålet har en kalibrerad storlek. Man fyller måttet med färg, och mäter tiden det tar för färgen att rinna ut genom hålet. Tiden blir då ett mått på färgens viskositet. Sedan finns en tabell som anger vilken tid/viskositet som är lämplig för olika färgtyper. Sen får man inte glömma att röra om i färgen innan man mäter, om det handlar om tixotrop färg.