Vi har massor paneltak att måla, samt lite slätt tak samt hur mkt lister och liknande som helst. Har funderat på om en färgspruta skulle kunna vara ett hälpmedel.
Ska köpa en om det blir aktuellt, vad ska man ha för sort och var finns det?
Vilken färg?
Är det supersvårt att få bra resultat?
Tips att tänka på?
Vi bor inte i huset, det är tomt, ser ut som en byggarbetsplats.
Är det supersvårt att få bra resultat?
Tips att tänka på?
Vi bor inte i huset, det är tomt, ser ut som en byggarbetsplats.
· 970 inlägg
Om du vill jobba som proffsen ska du ha en sån här. Det går ju alltid kolla om någon hobbyvariant av denna finns att tillgå billigt.
- Kvistlacka med pensel,
- sen grunda med akrylatgrund, sen akrylat tak- eller väggfärg,
- bättra efter behov.
(Det går ju bra med mer traditionella bindemedel också, men använd vattenburen färg)
Kulör: vit eller S 0300-N eller S 0500-N.
Glans: från 2 upp till 40 efter behag.
- Kvistlacka med pensel,
- sen grunda med akrylatgrund, sen akrylat tak- eller väggfärg,
- bättra efter behov.
(Det går ju bra med mer traditionella bindemedel också, men använd vattenburen färg)
Kulör: vit eller S 0300-N eller S 0500-N.
Glans: från 2 upp till 40 efter behag.
tack för snabbt svar!
ok...den såg dyyyr ut!! Vad kan de kosta ungefär och var kan man hitta en sån eller möjligtvis en hobbyvariant?
kollade på den här, men kan ju ingenting om detta område och texten säger ju inte speciellt mkt.
http://www.clasohlsson.se/Product/Product.aspx?id=22620873
jula hade även någon variant.
vad innebär akrylatfärg?
ok...den såg dyyyr ut!! Vad kan de kosta ungefär och var kan man hitta en sån eller möjligtvis en hobbyvariant?
kollade på den här, men kan ju ingenting om detta område och texten säger ju inte speciellt mkt.
http://www.clasohlsson.se/Product/Product.aspx?id=22620873
jula hade även någon variant.
vad innebär akrylatfärg?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det innebär att bindemedlet (limmet i färgen) är akrylplast. Andra bindemedel kan vara alkydolja, som vanligen används till snickerier och husfasader, men denna är som regel löst i nafta som är hälsovådligt och tar månader att vädra ut.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Har någon märkt att jag inte är yrkesmålare ännu, akrylfärg används till nästan allt - utom trä... Alcro Sober är dock en riktig trätaksfärg. Jag ber om ursäkt för att jag snurrade till det.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Anlita en målare, det tar dem inte lång tid att sprutmåla ett tak, vill du göra det själv så har jag ingen erfarenhet av hobbymaskiner.
jag skulle hyra en liknande på cramo och var på väg att börja lasta in den i bilen när jag kom på att jag glömt fråga vad den kostade per dygn. Svaret blev 1000kr inkl. moms och vips stod den på sin hyllplats igen... Fan, hyrde en massa grejer, spikpistoler, stämpar mm för typ en femhundring en hel helg på ett annat ställe här i luleå.
Nä, maskera själv och sen ta in ett proffs med spruta.
jeppe
Nä, maskera själv och sen ta in ett proffs med spruta.
jeppe
hade gärna anlitat en målare för jobbet men det kommer att bli lite nu och då och då gör har det själv, blir "lätare" så, tänkte bara kolla upp om det kan vara värt att investera i en färgspruta, mycket målning blir det, vet inte om nacken pallar allt. Måste ju bara veta vad jag ska ha för grejer och om det går att få bra...kan ju inte gå å köpa en färgspruta för flera tusen, ett par max, annars får det bli pensel pjuh!
Hyr en riktig spruta om du vill prova att spruta själv, kostar en slant att hyra, för det är ganska dyra och servicekrävande maskiner
det är fråga om.
Färgsprutor från biltema och andra liknande ställen kanske fungerar för att spruta radiatorer med, men de kan absolut inte jämföras med högtrycksprutor för byggnadsmåleri.
Mvh Anders
det är fråga om.
Färgsprutor från biltema och andra liknande ställen kanske fungerar för att spruta radiatorer med, men de kan absolut inte jämföras med högtrycksprutor för byggnadsmåleri.
Mvh Anders
gracosprutan kostar 16000kr. biltemas kan man glömma.tips.rolla sedan snabbt efterstryk med pensel.
Jag var i samma sits som dig...funderade oxå på spruta..Snackade med en målare om att använda en färg som heter sigma renova trä som spärr, bara att rolla på o sen eftersläta med plafondpensel på skaft, gick jäkligt bra.
Staffan
Staffan