Hej Byggare,
Frågan gäller färg som släpper från vägg där det tidigare suttit omålad tapet.
Min kompis tog över en rätt sunkig lägenhet för två år sen och han är frustrerad för han fick hjälp av mig och bekanta att fräscha upp alla rum. Han var rätt noggrann med det mesta men nu ser två av rummen förj*vliga ut för att färg har släppt ordentligt. Färgen släpper från själva underlaget så det är typ inte tapeten under som bubblar sig eller beter sig konstigt. Man kan enkelt skrapa av färgen med typ nageln som lossnar i små små flagor. Tittar man på bilderna så syns det att vidhäftningen är kass och det är små små kratrar/luftbubblor lite här och var.
När jag frågade vilken färg han använt så sa han "nån färg som jag hade över från Rusta" så högst oklart vilken väggfärg det rör sig om. Men färgen beter sig i alla fall exakt likadant i två olika rum med två helt olika kulörer.
Tapeterna under är väl av non-woven typ från tidigt 2000-tal misstänker jag. Skulle man förbehandlat dessa på något sätt?
Jag själv har bara kommit in i husfixarsvängen genom byggnadsvård så för mig har det varit papperstapeter, äggoljetempera, linoljefärg och sånt som gällt så jag har ingen vettig input att komma med med moderna färgsystem och tekniker där är jag helt nollad.
Är det någon som har synpunkter på detta? Känns ju som att man skulle behöva slipa hela väggen och göra om för att det ska bli något att ha.
Frågan gäller färg som släpper från vägg där det tidigare suttit omålad tapet.
Min kompis tog över en rätt sunkig lägenhet för två år sen och han är frustrerad för han fick hjälp av mig och bekanta att fräscha upp alla rum. Han var rätt noggrann med det mesta men nu ser två av rummen förj*vliga ut för att färg har släppt ordentligt. Färgen släpper från själva underlaget så det är typ inte tapeten under som bubblar sig eller beter sig konstigt. Man kan enkelt skrapa av färgen med typ nageln som lossnar i små små flagor. Tittar man på bilderna så syns det att vidhäftningen är kass och det är små små kratrar/luftbubblor lite här och var.
När jag frågade vilken färg han använt så sa han "nån färg som jag hade över från Rusta" så högst oklart vilken väggfärg det rör sig om. Men färgen beter sig i alla fall exakt likadant i två olika rum med två helt olika kulörer.
Tapeterna under är väl av non-woven typ från tidigt 2000-tal misstänker jag. Skulle man förbehandlat dessa på något sätt?
Jag själv har bara kommit in i husfixarsvängen genom byggnadsvård så för mig har det varit papperstapeter, äggoljetempera, linoljefärg och sånt som gällt så jag har ingen vettig input att komma med med moderna färgsystem och tekniker där är jag helt nollad.
Är det någon som har synpunkter på detta? Känns ju som att man skulle behöva slipa hela väggen och göra om för att det ska bli något att ha.
Jag gissar att du skriver om problemet själv - "nån färg som jag hade över från Rusta"
Om det inte är tvättat rent från fett och smuts på väggarna och sen en lågprisfärg på det så förvånas jag inte över att det släpper.
Finns nog ingen annan lösning än att måla om och det blir svårt att inte måla åtminstone hela väggarna som är berörda om inte alla väggar.
Om det inte är tvättat rent från fett och smuts på väggarna och sen en lågprisfärg på det så förvånas jag inte över att det släpper.
Finns nog ingen annan lösning än att måla om och det blir svårt att inte måla åtminstone hela väggarna som är berörda om inte alla väggar.
Jo precis... Men tänkte om man behövde primea sånna glatta non-woventapeter oavsett färg. Klart är det lågprisfärg men om alla sådana färger inte ens satt kvar på väggen så skulle ju inte folk frekvent köpa färg på Rusta. Själv har jag målat med sådan färg en gång utan problem, så jag undrar om man kunde direkt se någon fel i handhavandet så att säga.T Testarn skrev:Jag gissar att du skriver om problemet själv - "nån färg som jag hade över från Rusta"
Trevlig helg!
Jag förstår frågan och håller med om att om det inte fungerade alls så skulle produkten utgå eller förbättras - eller så bryr sig inte de som köper färg på Rusta tillräckligt om det blir problem. Jag vet inte hur de tänker.
Kanske de inte använde grundfärg som ska ge bättre vidhäftning utan gick på väggfärgen direkt? Det skulle kanske ha varit ett bättre alternativ att köra tvätt av tapeten, grundfärg och sen väggfärg om det inte gjordes.
Kanske de inte använde grundfärg som ska ge bättre vidhäftning utan gick på väggfärgen direkt? Det skulle kanske ha varit ett bättre alternativ att köra tvätt av tapeten, grundfärg och sen väggfärg om det inte gjordes.
Helt övertygad om att han inte körde grundfärg. Hur tvättar man tapet på ett vettigt sätt, målartvätt?T Testarn skrev:Jag förstår frågan och håller med om att om det inte fungerade alls så skulle produkten utgå eller förbättras - eller så bryr sig inte de som köper färg på Rusta tillräckligt om det blir problem. Jag vet inte hur de tänker.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gips har lossnat från innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är denna innervägg från 1930-talet gjord av?
Byggnadsvård -
U-Böj i vägg på vattenrör från golv, varför?
Vatten & Avlopp -
Kan man borra hål i yttervägg för att ta el från insidan?
El -
Färgsläpp från källarvägg, omdränering enda alternativet?
Grund & Markarbeten
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla direkt på underlaget?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plastic Padding som härdar dåligt/sakta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Färgsläpp från vägg, målad tapet
Färg, Måla & Tapetsera