Tackar, Anders. Jag rotade bland lite gamla järnhällar först men fick inte tag på några som passade så det blev klinker istället.
Sophie, jätteläckert, skönt när du tog steget ut och målade karmen!
I vår bagarstugan är alla våra fönster 3% kimröksgrå, karmar och bågar och ytterbågarna har gulockra på utsidan. I stora huset är det lite olika. På övervåningen är alla fönster, utom i yngsta dotterns gothgrotta, 10% grön umbra. I markplan är fönstren i den östra delen samt badrum vita, i farstun är dom 10% grön umbra liksom i köket förutom innerbågarna innåt rum som är ljust eng. röda. Alla ytterbågar har gulockra på utsidan. Eftersom det är en parstuga så blir det inte så rörigt som det låter!

Nej det blir ju inte rörigt eftersom det är olika rum och det är så roligt med färg! :D

I Bonderup utanför Dalby finns en skånelänga med den färgsättningen, vitkalkad med ockragula inramningar runt fönstren. Bågarna är gröna. Jag har alltid tyckt det var lite underligt, men då finns det på fler platser alltså.

Sommartorparn skrev:
En sak till om ockra och mitt hus:
Fönstrena har haft en ockragul inramning samt även husets hörnor. Syns tydliga spår av detta under den vita kalken. Tyvärr är det svårt att veta från vilken period den färgningen är. Hur som helst så är färgsättning ovanlig i dag. När skånelängor är målade med ockrafärgad kalk så brukar väggarna vara gula och inramningarna vita. Hos mig har det varit tvärtom. Jag hade gärna återställt den gula inramningen, men avstår tills vidare eftersom det försvårar den återkommande kalkningen att jobba med ytterligare en kulör (kalken skvätter och stänker ). Men, snyggt skulle det vara!

Alvemor skrev:
I Bonderup utanför Dalby finns en skånelänga med den färgsättningen, vitkalkad med ockragula inramningar runt fönstren. Bågarna är gröna. Jag har alltid tyckt det var lite underligt, men då finns det på fler platser alltså.
Tack för kul info! Undrar just om det är en gammal färgsättnings som tagits fram? Eller ett utslag av nuvarande husägares kreativitet.

Sophie skrev:
Såklart att fönster invändigt kan vara vita. :) Vi har nästan vita som sagt i matrum/vardagsrum men annars är det inte så ljust nånstans. Har ju helt och hållet att göra med vad man gillar och vad som passar.

Från början målade vi alla fönster i första huset vita, i princip alla snickerier också. Sen ville vi ha mer färg och till andra huset valde vi efter ett tag att måla foder och smygar i avvikande kraftigare färg än vad vi gjort tidigare men vi målade fortfarande karm och bågar vita. Vi tyckte dock att det blev mycket mer ombonat med mer färg så nu i detta huset målar vi hela fönstren i samma färg som omgivande snickerier.

Lite exempelbilder.
1: Vårt badrumsfönster där allt är målat i samma färg som de övriga snickerierna.
2: Vårt fönster i tvättstugan. Allt i grått.
3: Vårt badrumsfönster i förra huset. Foder grå men fönster och smyg samt fönsterbräda vita.
4: Efter ett tag målade jag även smygen och fönsterbrädan i grått vilket jag tyckte blev mycket bättre.
5: Fönster i arbetsrummet andra huset.
6: Fönster i sovrummet andra huset.
Hej! På bild 5 ser jag att ni har en fin tapet. Vad är det för tapet?

-JC- skrev:
Hej! På bild 5 ser jag att ni har en fin tapet. Vad är det för tapet?
Den kommer från Boråstapeters kollektion som heter Anno 1905. Tyvärr utgick den i vintras och de kom med en ny uppdaterad version av kollektionen som idag heter Karlslund. Då försvann också detta mönstret. Kan ju dock hända att det fortfarande finns rullar kvar hos olika säljare eller hos Boråstapeter.

Ingen aning. Jag är relativt nyutflyttad här "po lannet".

Sommartorparn skrev:
Tack för kul info! Undrar just om det är en gammal färgsättnings som tagits fram? Eller ett utslag av nuvarande husägares kreativitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.