19 994 läst · 66 svar
20k läst
66 svar
Färg för f-n! Målning pågår.
Observera att fokus är på rosorna. För att inte husets skavankerna ska synas så tydligt!
Eftersom frågan nu har kommit upp: Vad tycker ni andra. Är det snyggare med helröda fönster eller ska jag fortsätta med det gula, och hoppas på att dagens kvalitetslinoljefärg inte möglar.
Eftersom frågan nu har kommit upp: Vad tycker ni andra. Är det snyggare med helröda fönster eller ska jag fortsätta med det gula, och hoppas på att dagens kvalitetslinoljefärg inte möglar.
Redigerat:
Jag tycker helröda, men nu har du ju gult tak så det funkar ju jättebra som det är. När började man med tvåfärgadefönster, samtidigt som tvåfärgade dörrar? Slutet av 1800?
Det är ju alltid svårt med färgen på datorer, men är det ren ockra på bågarna? Engelskt röda karmar? Det ser nästan ut som caput mortuum här hos mig.
Det är ju alltid svårt med färgen på datorer, men är det ren ockra på bågarna? Engelskt röda karmar? Det ser nästan ut som caput mortuum här hos mig.
Taket är rött tegel (men ser gult ut i solljuset). Kulörerna är blandade utifrån något av de olika färgskikten på bågarna. Så det är inte några "rena" kulörer utifrån de som finns i handeln nu. Det röda är mörkare än engelskt rött. Engelskt rött med svart inblandat.Dr_Jerkyll skrev:Jag tycker helröda, men nu har du ju gult tak så det funkar ju jättebra som det är. När började man med tvåfärgadefönster, samtidigt som tvåfärgade dörrar? Slutet av 1800?
Jag har grubblat mig tokig på kulörerna! Hinner alldrig komma igång med själva målningen eftersom jag provmålar samma fönster gång efter gång. Började med Ottossons faluröd, som drog alltför mycket åt det orangea. Sedan olika varianter av engelskt rött, och till slut landade jag på den mörkt röda som jag hade innan. Fastän vissa menar att den ser nästan brun ut på håll......
En byggnadsvårdsbok om trakten hävdar att "oxblod" var en vanlig kulör på fönster, och jag inbillar mig att den röda jag har nu skulle kallas för oxblod.
PS. Nu när den här tråden har hamnat på Byggahus "löpsedel", så behöver vi inte fortsätta diskutera färgsättningen av just mina fönster, utan jag ser fram emot att få se många färgstarka och inspirerande bilder från era olika målningsprojekt.
Redigerat:
Har inte koll på hur gammalt ditt hus kan vara men här är lite från Sthlms länsmuseum
http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/1800-talet-historik/
1800 - 1850
Under 1800-talets första hälft blev det vanligt att klä in husen i panel. De nyklassicistiska träfasaderna målades i ljusa oljefärger såsom gult, ljusgrått, rosa och ibland ljusgrönt. Knutar och foder målades i avvikande färg, t ex. ljusgrått mot gul fasad. Fönsterbågarna målades mörkare än fasaderna, t ex i engelskt rött, bruna eller ärggröna. Gårdsfasaderna och uthusen målades fortfarande röda.
http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/1800-talet-historik/
1800 - 1850
Under 1800-talets första hälft blev det vanligt att klä in husen i panel. De nyklassicistiska träfasaderna målades i ljusa oljefärger såsom gult, ljusgrått, rosa och ibland ljusgrönt. Knutar och foder målades i avvikande färg, t ex. ljusgrått mot gul fasad. Fönsterbågarna målades mörkare än fasaderna, t ex i engelskt rött, bruna eller ärggröna. Gårdsfasaderna och uthusen målades fortfarande röda.
Fortsätta, alla gånger! Det är ju underbart vackert!! Säger som Gafsan, bara du tror att nån tror att du lämnat bågarna trärena!Sommartorparn skrev:
Men kan ett annat pigment vara mer hämmade mot påväxt tro?
Alldeles underbar sommar-bild. Det är dock något i just de röda och gula pigmenten som jag inte riktigt får ihop. Kontrasten blir dock väldigt levande och charmigt. Min högst personliga tanke är helgula fönster, eller rödbruna, typ bränd umbra. Brunt är kanske en lågoddsare men hade nog passat perfekt till det gula taket och dörren.
Tack för alla svar!
Gafsan: Huset är tidigt 1900-tal, möjligtvis ett par år äldre.
TorpSara: Mörka kulörer sägs stå emot mögel bättre p.g.a de blir snabbare uppvärmda av solen. Den röda målningen är inte lika prickig, och de prickar som blir, syns inte lika tydligt.
lavin: Kombinationen gult/rött har jag sett mycket i Danmark. Det var så jag fick idén, för jag tyckte det var snyggt. Sedan kunde färgskrapet på mina fönster tolkas som att båda kulörer har funnits på fönstrena någon gång.
Brunt går bort för min del. Det var på 70-talet alla skånelängor skulle ha bruna fönster, dörrar och gavlar. Längre tillbaks i tiden ville man ha det mera färgglatt (enl. byggnadsvårdslitteraturen) Den bruna dörren är en rest från 70-talet som jag ännu inte har åtgärdat. Mina andra dörrar är gula och kommer eventuellt att förbli så (som kontrast till röda fönster). Gavlarna är dock bruna, men jag funderar över om de också ska bli röda. (Blir kanske för mycket av det röda då med rött tak också...)
Nu ser jag fram emot att se fler färgglada bilder på andras projekt!
Gafsan: Huset är tidigt 1900-tal, möjligtvis ett par år äldre.
TorpSara: Mörka kulörer sägs stå emot mögel bättre p.g.a de blir snabbare uppvärmda av solen. Den röda målningen är inte lika prickig, och de prickar som blir, syns inte lika tydligt.
lavin: Kombinationen gult/rött har jag sett mycket i Danmark. Det var så jag fick idén, för jag tyckte det var snyggt. Sedan kunde färgskrapet på mina fönster tolkas som att båda kulörer har funnits på fönstrena någon gång.
Brunt går bort för min del. Det var på 70-talet alla skånelängor skulle ha bruna fönster, dörrar och gavlar. Längre tillbaks i tiden ville man ha det mera färgglatt (enl. byggnadsvårdslitteraturen) Den bruna dörren är en rest från 70-talet som jag ännu inte har åtgärdat. Mina andra dörrar är gula och kommer eventuellt att förbli så (som kontrast till röda fönster). Gavlarna är dock bruna, men jag funderar över om de också ska bli röda. (Blir kanske för mycket av det röda då med rött tak också...)
Nu ser jag fram emot att se fler färgglada bilder på andras projekt!
En sak till om ockra och mitt hus:
Fönstrena har haft en ockragul inramning samt även husets hörnor. Syns tydliga spår av detta under den vita kalken. Tyvärr är det svårt att veta från vilken period den färgningen är. Hur som helst så är färgsättning ovanlig i dag. När skånelängor är målade med ockrafärgad kalk så brukar väggarna vara gula och inramningarna vita. Hos mig har det varit tvärtom. Jag hade gärna återställt den gula inramningen, men avstår tills vidare eftersom det försvårar den återkommande kalkningen att jobba med ytterligare en kulör (kalken skvätter och stänker ). Men, snyggt skulle det vara!
Fönstrena har haft en ockragul inramning samt även husets hörnor. Syns tydliga spår av detta under den vita kalken. Tyvärr är det svårt att veta från vilken period den färgningen är. Hur som helst så är färgsättning ovanlig i dag. När skånelängor är målade med ockrafärgad kalk så brukar väggarna vara gula och inramningarna vita. Hos mig har det varit tvärtom. Jag hade gärna återställt den gula inramningen, men avstår tills vidare eftersom det försvårar den återkommande kalkningen att jobba med ytterligare en kulör (kalken skvätter och stänker ). Men, snyggt skulle det vara!
Jag måste bara hålla med Torp Sara. Vilken underbar tråd. Här vänder och vrider ni på tanken om det som varit och vad ni vill och kan leva med. Vilken historia har inte mitt hus och vad vill jag förmedla med mitt hus. Vilken tidsålder kommer färg valen ifrån. Detta är byggnadsvård för mig. Att låta blicken gå tillbaka i tiden och se dess historia. Men så ska man kunna leva med sitt val idag. Själv har jag ett hus från andra hälften av 1800. Vet inte riktigt när. Bruten vit med engelsk röd på foder, karm och båge. Och linoljefärg förstås. Underbar färg som åldras på ett värdigt sätt.
Jag har också haft "fasansfulla" färgbryderier innan vi valde kulörer på vårt hus. :-D Byggt i början på 1900 och det har ursprungligen varit målat i (troligen) engelskt röd linoljefärg på fasaden och sedan detaljer som fönster, knutar etc i vitt. Vi trodde ju först så klart att det var slamfärg men det visade sig när vi rev ner teglet att det var linoljefärg underst. På 60-talet målades huset om vitt och sen på 70-talet fick det gult fasadtegel.
Först kändes det givet att vi skulle måla huset som det varit från början men sen eftersom vi har även ett äldre torp på gården bara några meter från huset tyckte vi båda husen skulle förlora på att målas i samma färg och sen dessutom ha uthuslängorna i faluljus. Nu blir det torpet i faluljus och stora huset fick en annan färgsättning. Jag tycker om den men kan ibland tycka att fönsterbågarna borde haft en annan kulör som tagit mer plats eller skiljt sig mer från foder och karm. Nu smälter de ihop så de ser ut som samma färg på håll ibland.
Färdigt är det inte och bågarna på bottenvåningen väntar ännu på renovering men de på ovanvåningen är klara och här syns det att de knappt syns...
Bågarna har samma färg som dörren. Ottossons guldgul Vi ville inte ha gulockra eftesom vi tyckte den var för brun.
Först kändes det givet att vi skulle måla huset som det varit från början men sen eftersom vi har även ett äldre torp på gården bara några meter från huset tyckte vi båda husen skulle förlora på att målas i samma färg och sen dessutom ha uthuslängorna i faluljus. Nu blir det torpet i faluljus och stora huset fick en annan färgsättning. Jag tycker om den men kan ibland tycka att fönsterbågarna borde haft en annan kulör som tagit mer plats eller skiljt sig mer från foder och karm. Nu smälter de ihop så de ser ut som samma färg på håll ibland.
Färdigt är det inte och bågarna på bottenvåningen väntar ännu på renovering men de på ovanvåningen är klara och här syns det att de knappt syns...
Bågarna har samma färg som dörren. Ottossons guldgul Vi ville inte ha gulockra eftesom vi tyckte den var för brun.
Jag kör väl ett varv till då!
Projektet efter köket är öfvre lilla salen med gul kakelugn och häftiga originaltapeter under tretex, blommorna har en gång i tiden varit cerisröda....
Sen är det två tonårsrum, i helt andra färgskalor än mina, och ja, alla ungdomar har fått jobba på sina egna rum. Slipa, skrapa osv
Därefter är det lite interiörer från bagarstugan med ett juligt kök.
Sist men inte minst, våra rödfärgsdrängar.......
Projektet efter köket är öfvre lilla salen med gul kakelugn och häftiga originaltapeter under tretex, blommorna har en gång i tiden varit cerisröda....
Sen är det två tonårsrum, i helt andra färgskalor än mina, och ja, alla ungdomar har fått jobba på sina egna rum. Slipa, skrapa osv
Därefter är det lite interiörer från bagarstugan med ett juligt kök.
Sist men inte minst, våra rödfärgsdrängar.......
Vackert! Är själv otroligt trött på obduktionskök och svartvita hem.
När vårt badrum är klart ska jag försöka lägga upp lite bilder. Röda väggar och en grönt möblemang. Tepetserarna sa att dom aldrig satt upp den tapeten innan och det tog vi som ett gott tecken!
När vårt badrum är klart ska jag försöka lägga upp lite bilder. Röda väggar och en grönt möblemang. Tepetserarna sa att dom aldrig satt upp den tapeten innan och det tog vi som ett gott tecken!
Snyggt! Men håller nog med om att det hade varit snyggare med en mera avvikande färg på fönstrena. Då ser fönstrena smäckrare ut, vilket man ser på nedervåningens fönster. Rött hade varit snyggt. Eller varför inte brutet vitt?Sophie skrev:Jag har också haft "fasansfulla" färgbryderier innan vi valde kulörer på vårt hus. :-D ...... Jag tycker om den men kan ibland tycka att fönsterbågarna borde haft en annan kulör som tagit mer plats eller skiljt sig mer från foder och karm. Nu smälter de ihop så de ser ut som samma färg på håll ibland.
.