6 954 läst · 51 svar
7k läst
51 svar
Fälla eller behålla tallen?
Så kan det ju vara men stormar det från fel håll någonsin. I mitt mannaminne är det från nord till syd med tyngdpunkten runt väst. Och då skulle alla träd som står öster om huset vara säkert. Typ halva tomten med ett punkthus i mittenC cpalm skrev:Knepigt det där, för samtidigt har träden en helt annan motståndskraft för vind i den förhärskande vindriktning de är "vana" vid. Skulle vilja påstå att det "statistiskt" sett (dvs. enligt min egen statistik) är överlägset flest träd som ryker när det stormar åt "fel håll".
Hade jag kunna välja hade jag tagit bort alla stora träd som kan falla på huset...
Hellre fälla än fria är min åsikt. Vi har gott om träd i våra skogar. På små tomter är de bara i vägen, och med åldern en risk för huset.
Jag har aldrig någonsin saknat ett enda av de träd jag tagit ner på min tomt utan bara njutit av den rymd och det ljus det skapat.
Däremot har jag ångrat att jag inte tagit ner alla, eftersom hård blåst gett mig ett par elaka rotvältor och fallna träd in på grannens mark att ta hand om
Ta ner, dressa med lämplig jord och så ängsblommor.
Jag har aldrig någonsin saknat ett enda av de träd jag tagit ner på min tomt utan bara njutit av den rymd och det ljus det skapat.
Däremot har jag ångrat att jag inte tagit ner alla, eftersom hård blåst gett mig ett par elaka rotvältor och fallna träd in på grannens mark att ta hand om
Ta ner, dressa med lämplig jord och så ängsblommor.
Husägare
· Västerviks kommun
· 428 inlägg
Jag skulle tagit ner tallarna och sen fräst bort stubbarna. Jag ser inga fördelar med att ha kvar dessa! Om ni tycker det blir tomt/naket i trädgården så plantera nåt fruktträd eller prydnadsträd som inte blir så höga. Ni kommer inte att ångra er!
Jag hade liknande i min trädgård och har inte ångrat borttagandet en sekund. 😀
Jag hade liknande i min trädgård och har inte ångrat borttagandet en sekund. 😀
Vet att Gudrun var en vanlig "västan"-storm, men nej, sån koll har jag inte på stora historiska stormar.Ulltand skrev:
Hittade nedanstående diagram vid en snabb googling:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så har du ju också mer lokala extrema väderfenomen som fallvindar som inte nödvändigtvis håller sig till "normerna".
Ska man tro denna är det sydost som är typ säkert ost bara nästan. Borde vara vissa lokala variationer inom landet kan man tro.C cpalm skrev: