I mitt tycke är det tre träd som är alldeles för stora för tomten. Hade ni haft en dubbelt så stor tomt och ett lite större hus så hade de kunna passa och vara kvar, men nu tycker jag att de är för stora. Det är ingen bra balans mellan storleken på tomten, huset och höjden på träden.

Vi har haft en fastighet som hade tallar på sig och det vi märkte var att pollenet var ett gissel (förutom mängden barr och kottar). Precis när försommaren börjat och man fixat iordning fönster och altan så kom pollenet och spred sig över allt, inklusive bilen. I två veckor brukade det vara innan det kom något regn som sköljde bort det.

Men tycke och smak är det som avgör. Det finns ett antal för- och nackdelar med att ha stora träd på tomten som tidigare inlägg visar. Om du ska ha fruktträd så skulle jag rekommendera dig att ta ner träden, inte bara för solen skull utan även för att alla träd behöver sitt område. Om du har ett stort träd så är det svårt att få de träd som växer i närheten att utvecklas på rätt sätt. Rötterna går långt och de stjäl näring från varandra.

• Gilla
Miss_Winter och 3 till
  • Laddar…
The_Sweet_Spot The_Sweet_Spot skrev:
I mitt tycke är det tre träd som är alldeles för stora för tomten. Hade ni haft en dubbelt så stor tomt och ett lite större hus så hade de kunna passa och vara kvar
Det är precis min uppfattning också. Ibland kan jag tycka att vissa uttrycker en inställning att alla träd ska räddas till varje pris. Jag har aldrig förstått det. Träd är superhärliga och nödvändiga, men de ska växa på rätt ställen och ha rätt förutsättningar. Jag läste någonstans någon som sa att "det är bättre att ha en hel krona än två halva", dvs om två träd står så nära varandra att de konkurrerar om utrymme och resurser så tar man bort det sämre av dem så det kvarvarande kan utvecklas på bästa sätt.

En granne till oss har två riktigt höga björkar. De står två meter från varandra där den ena lutar över en annan grannes tomt och den andra är inklämd mellan den och vår kvarvarande gran. Ingen av björkarna kan växa fritt...men grannfrun tycker att träd är "vackra", så de får stå kvar. Vi, som ser dem bäst, tycker att de ser anskrämliga, nästan sjuka, ut. Hustrun är dessutom björkpollenallergiker och jag avskyr fröna som tar sig in överallt i augusti. Dock tar jag ett par björkar alla dar i veckan framför tallar. 😀

• Gilla
Miss_Winter
  • Laddar…
Hur funkar det med vattnet som inte träden suger upp? Kan det bli ett problem? Vet inget om hur mycket vatten som träden suger upp.

• Gilla
Miss_Winter och 2 till
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Hur funkar det med vattnet som inte träden suger upp? Kan det bli ett problem? Vet inget om hur mycket vatten som träden suger upp.
Det beror ju helt på vad det är för jordmån där träden står. Jag minns dock att mina föräldrar planterade några björkar i ett hörn av tomten där de tyckte det var lite fuktigt av just anledningen att björkar suger upp mycket vatten. Har inget minne av att det gjorde någon avgörande skillnad, och två av björkarna fick stryka med när det skulle lövas när min bror respektive jag tog studenten. 😁

• Gilla
Miss_Winter
  • Laddar…
Att kvista tallen en bit längre upp är ett alternativ. En sådan ståtlig tall kommer TS att sakna när den inte längre finns

• Gilla
Miss_Winter och 1 till
  • Laddar…
Miss_Winter Miss_Winter skrev:
Sitter med ett dilemma och hoppas kunna få lite tankar från bästa forumet! Kort och gott; vad hade ni gjort med den här tallen? Fällt eller beskärt?

Backstoryn är att vi har tre enorma tallar på vår tomt, alla ligger på 60-70 cm i diameter/brösthöjd. Två står ca fem meter från huset, den tredje ca sju meter. Har haft några arboristfirmor ute för offerter för nedtagning, de flesta höll med om att de är för stora för ett villaområde och påpekade att tallar är luriga, men den sista firman jag tog ut kom med ett förslag om att ta ner de närmast huset och behålla tallen längst in i trädgården. Tanken var då att beskära kronan för att försöka släppa in mer solljus, och eftersom tallen har all vikt mot skogen som gränsar till vår baksida bedömde han risken som låg att hus/annan egendom skulle skadas ifall den blåser ner.

Nu har vi bott här i snart ett år och kommit fram till att tallen däremot skuggar väldigt stora delar av baksidan (nu på hösten hinner vi endast få ca en timme med solljus) vilket försvårar mina planer för odlingar/bärbuskar/fruktträd, exakt hela trädgården har varit täckt med tallbarr, kottar och bös under året, plus att vi har väldigt nära till berg. 😬 Samtidigt är det här fantastiska trädet hur ståtligt som helst... Tror ni man ångrar sig om det tas ner?
Jag skulle råda er att lite snabbt bestämma er för vilka träd ni vill ha I trädgården. Komplettera snarast med dessa.
Träd växer långsamt o fäller ni tallarna nu kommer det kännas väldigt naket.

Jag har en björk som står perfekt som insynsskydd från grannens övervåning ner på vår altan med pool. Men björken var hög och skuggade minst lika effektivt. Lösningen blev att toppa björken och att lippa in den kvarvarande kronan så att den fick en naturlig form.
Nu har nitallar o det är ju ett annat träd, men man kan skära in även tallar, lite meckigare, men det går. Det värsta som kan hända är ju att Trädet dör o då har ju saken löst sig själv

• Gilla
Miss_Winter
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vi har lite liknande sits med ett antal stora tallar på södra delen av gräsmattan.
En av dem är nog tom större än dina.

Vi har nu bott i huset i 6 år och inställningen till tallarna brukar variera med säsong enligt följande:
Vinter - wow, de är verkligen så vackra när snön ligger på grenarna.
Vår - jävla tallar som tar all sol, nu ska motorsågen fram
Sommar - åh så underbar skugga dessa underbara tallar ger
Höst - men det var väl ett jävla helvete vad de ska barra, har inte dessa skittallar fattat att barrträd inte ska fälla sina barr!?

Såå...
De kommer antagligen stå tills den största ger upp och sen tar vi allihop.
Ååh vilken hög igenkänningsfaktor! 😂 Hatkärleken man känner för dessa träd alltså. Kunde inte annat att skratta åt eländet när det bokstavligen regnade barr under de blåsiga dagarna häromveckan.

Vi har samma problem som ni har, att en av tallarna inte mår helt bra då den tyvärr dött i toppen, så arborist är redan bokad för fällning av de två som står tillsammans. Därav min stress över att bestämma vad som ska hända med den tredje, så tusen tack för värdefulla tankar från en som faktiskt är i samma situation också! 💪

• Älska
Klass0n
  • Laddar…
G gaia skrev:
Tycker om inlägget 17 och känner igen mej :) Vi har många gamla tallar runt om sommarhuset och deras skugga är guld värd. Behövs inga solskydd typ parasol solskärm markiser och annat köpt som kanske blåser i väg när det blåser och tar plats vid förvaring. Ett träd ger en vandrande skugga som vi uppskattar. Man hittar alltid en skuggig plats att sitta på. Inget roligt att äta lunch ute i ett stekande sol.

Har ni verkligen så liten tomt så ni har ingen solbelyst plats att vara på eller odla på ? Jag skulle behålla tallarna som dom är. En tal tappar grenar själv när den ska anpassa och balansera sin krona efter platsen och näringstillgången. Dina ser välmående ut så låt dom vara några år till. Ett år är för lite eftersom du har inte hittat något positivt med dom än :)
Tvärtom, jag älskar träden! (Även om jag älskar odling ännu mer 😂) Tycker de är helt fantastiska även om de för med sig mycket bekymmer. Tallarna som står närmast huset är redan bokade för fällning - det syns inte på bilden men den ena har tyvärr dött i toppen. Plus att de står är väldigt nära berget till den grad att det slingrar sig ytliga rötter över marken. Pålroten har uppenbarligen hittat någon bergskreva att kila sig fast i men tänker att de antagligen inte står så väl förankrat som de borde kunna göra, i synnerhet om de är försvagade. Men det är därför jag stressar över beslutet med den tredje tallen nu när jag måste bestämma mig inom två månader. Så tack så väldigt mycket för bra tankar! Jag tar med mig det om skugga.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
Vi har tagit bort ett träd i taget, just för att man ska kunna sova på saken och faktiskt uppleva hur ljus med mera blir, innan man fattar beslut.

Hittills har jag inte ångrat mig, men karaktären på området närmast där trädet står förändras ju helt klart. Tror jag plockat ett 15-tal träd på tomten.

Jag hade väntat med att ta bort det tredje taget, i alla fall låta vintern gå efter att de andra två är borta, så ni får se hur det känns, innan ni bestämmer er.

Men personligen så tycker jag det är lite för stort, lite för nära för min egen smak.

Jag har dock ett par rejäla ekar på tomten min som jag verkligen uppskattar (trots att de stjäl mycket ljus, har jobbiga löv / mängder av ekollon). Stora träd kan vara praktfulla.m och ge tomten karaktär.

• Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Generellt tycker jag man skall vara återhållsam med att ta ner gamla träd. De ger karaktär och skugga som några redan skrivit i tråden. Ur ett säkerhetsperspektiv kan man fundera över i vilka väderstreck träden står i förhållande till huset. Oftast kommer stormar med huvudriktningen från väst med lite variation från norr till söder. Ett räd i västlig riktning har alltså större sannolikhet att blåsa ner och träffa huset.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vi har tagit bort ett träd i taget, just för att man ska kunna sova på saken och faktiskt uppleva hur ljus med mera blir, innan man fattar beslut.

Jag har dock ett par rejäla ekar på tomten min som jag verkligen uppskattar (trots att de stjäl mycket ljus, har jobbiga löv / mängder av ekollon). Stora träd kan vara praktfulla.m och ge tomten karaktär.
Ekarna! Lövträd är best att ha vid huset, tycker jag. Dom ger skuggan under ljusa/soliga månader då det finns löv på träden. Dom släpper ljuset genom när löven är borta och mer ljus behövs under dom mörka månader. Man lär sej att uppskatta naturen och dess skiftningar. Bättre än markiser :)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
Ulltand Ulltand skrev:
Ur ett säkerhetsperspektiv kan man fundera över i vilka väderstreck träden står i förhållande till huset. Oftast kommer stormar med huvudriktningen från väst med lite variation från norr till söder. Ett räd i västlig riktning har alltså större sannolikhet att blåsa ner och träffa huset.
Knepigt det där, för samtidigt har träden en helt annan motståndskraft för vind i den förhärskande vindriktning de är "vana" vid. Skulle vilja påstå att det "statistiskt" sett (dvs. enligt min egen statistik) är överlägset flest träd som ryker när det stormar åt "fel håll".

Hade jag kunna välja hade jag tagit bort alla stora träd som kan falla på huset...

• Gilla
Miss_Winter
  • Laddar…
G gaia skrev:
Ekarna! Lövträd är best att ha vid huset, tycker jag. Dom ger skuggan under ljusa/soliga månader då det finns löv på träden. Dom släpper ljuset genom när löven är borta och mer ljus behövs under dom mörka månader. Man lär sej att uppskatta naturen och dess skiftningar. Bättre än markiser :)
Och dom är vackra på vintern också.😉
Men står inte nära huset, de ekarns har tagits ned..
Snöklädd ek i mörker bakom ett snötäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker på försäkringen om tallen ramlar rakt över huset.

Har själv en stor tall som när det varit jättestormar från fel håll har tappat sina grenar stora som träd. Som tur är så har den tyngdpunkten från huset. Men ert träd ser livsfarligt ut om man tänker på lutningen. Om någon är på fel plats och trädet faller så kan det bli hemskt.

Så hur vackert det än är så ska det inte utgöra en fara för då får det tas ner.

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Jag tänker på försäkringen om tallen ramlar rakt över huset.
Försäkringen är inget problem så länge inte husägaren underlåtit att åtgärda trädet om ägaren kunnat bedöma att trädet utgjort en fara för huset. Försäkringsbolagen betalar ut ersättning om ett friskt träd faller och orsakar skador.

Däremot är troligen den personliga skadan större än den ekonomiska när ens hus klyvs i mitten av ett träd, friskt eller sjukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.