pelpet skrev:
Det lär ju inte vara enklare för fastighetsskötaren att få ut skruven än för dig.

Köp en svetstång, de finns på rea för 40 spänn på jula.
[länk]
En hantverkare har sannolikt mer kunnande, tricks och verktyg än jag.

Som sagt så har jag försökt med svetstång, och den får inget grepp.

Okej, testa dubbeltånggreppet.

Den är inte snäll mot svetstången men man får bra utväxling av kraften.

En tång med gult handtag i ett grepp om en annan tångs handtag, demonstration av dubbeltånggrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Fastighetsskötaren är där nu och tittar på det. Fixar inte han det så provar vi med två tänger.

Hur stor last klarar förresten den andra skruven? Någon skrev att de klarar 15kg tillsammans, men vad klarar en?

konstigt att ingen nämnt en muttertång. Helt överlägset det bästa att greppa sånt där med. Skruven kan dock vara lite för klen för en sån men det borde gå.

Ovanstående dubbeltånggrepp begriper jag inte alls? Det är fullt tillräcklig utväxling i en svetstång att man ska kunna få fast en sådan i en skruv utan problem.

Stefan1972 skrev:
konstigt att ingen nämnt en muttertång. Helt överlägset det bästa att greppa sånt där med. Skruven kan dock vara lite för klen för en sån men det borde gå.

Ovanstående dubbeltånggrepp begriper jag inte alls? Det är fullt tillräcklig utväxling i en svetstång att man ska kunna få fast en sådan i en skruv utan problem.
Dubbeltången hjälper ju när man inte kan skruva
Jämför skruvmejsel kontra spärrskaft

Fjojtmehmet skrev:
Dubbeltången hjälper ju när man inte kan skruva
Jämför skruvmejsel kontra spärrskaft
sant men jag fattade det som att svetstången slirade på skruven och då spelar ju inte en längre arm nån roll.

Om svetstången slirar kan man öka friktionen genom ett större tryck, vilket man åstakommer med två tänger.

pelpet skrev:
Om svetstången slirar kan man öka friktionen genom ett större tryck, vilket man åstakommer med två tänger.
ja men när mekaniken vägt över blir inte trycket högre för att man klämmer åt på handtaget? De flesta med normalkraft i händerna klarar normalt sett att få den att väga över utan problem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu har jag kommit hem, och skruven var avbruten/avsågad så att man inte får tag på den.

Mun tanke är nu att helt enkelt bara använda det andra skruvhålet och sätta en C-krok med M4-gänga, och då få ett ocentrerat doslock. Vad tror ni om det?

S
HWS skrev:
Nu har jag kommit hem, och skruven var avbruten/avsågad så att man inte får tag på den.

Mun tanke är nu att helt enkelt bara använda det andra skruvhålet och sätta en C-krok med M4-gänga, och då få ett ocentrerat doslock. Vad tror ni om det?
du verkar ha en fastighetsskötare. hyreslägenhet? låt då fastighetsskötaren fixa det

SBH skrev:
du verkar ha en fastighetsskötare. hyreslägenhet? låt då fastighetsskötaren fixa det
Bostadsrätt, så allt fastighetsskötaren gör får jag betala för.

Men var det en dum idé?

Du måste ha nått som trycker locket upp mot taket, så om du tar en krok med M4 gäng och sätter en mutter och ovanför den en karosseribricka som får trycka upp locket så kan det fungera. Jag skulle göra som i #24 sätta en skruv utanför dosan

Det går inte att borra bort skruven och gänga om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.