4774
Och jag förstår inte riktigt var själva stoppet sitter om vattenlåset samt efterföljande avlopp är rent och fint utan stopp? 👻

B
Nästan synd att de inte satte i en vinkork istället som original. Den orsakar aldrig problem och är lätt att få bort.

Värme och nån slags olja/rostlösare brukar vara grejen. Brutal kraft är sällan lösningen, brukar mest gå sönder.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha försökt med olja och värme utan att den rörde sig en mm sågade jag bort min med en hålsåg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon som testat mutteravdragare.? Jag tänker på gamla fastrostade gräsklipparknivar - ett helsikte att få loss med nyckel men så fort man kör elektrisk mutteravdragare så lossnar de lätt som en plätt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon som testat mutteravdragare.? Jag tänker på gamla fastrostade gräsklipparknivar - ett helsikte att få loss med nyckel men så fort man kör elektrisk mutteravdragare så lossnar de lätt som en plätt.
Elektrisk mutteravdragare? Menar du inte mutterdragare alt. skruvdragare?

Claes Sörmland
K Kane skrev:
Elektrisk mutteravdragare? Menar du inte mutterdragare alt. skruvdragare?
Precis, mutterdragare. Gör underverk på fastrostade gräsklipparbultar som håller kniven.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
4774
Precis, mutterdragare. Gör underverk på fastrostade gräsklipparbultar som håller kniven.
Har provat men helt utan resultat. Nu spelar det iofs inte mig någon roll då vattenlåset är lätt att göra rent och så även efterföljande avlopp ändå.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Precis, mutterdragare.
Jorå, kan intyga att en mutterdragare modell större fungerar. Om man har en sådan och en passande fyrkanthylsa.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag blir lite skraj för det, nåt som slår på gjutjärn i betong...?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Körnslag i flänsen och sedan drivdorn i gropen av körnaren. Ihållande lagom hårda slag med hammaren så kan det gå.
https://www.byggahus.se/forum/posts/5927225/
Polygrip och skiftnyckel är bara att glömma.

/Höghus

Hade exakt samma problem i våras, slutade med att en spolfirma kom hem 🏠 ch löste problemet genom att våldsbanka på muttern med ett don. Sedan gick den att skruva loss

Henningelvis Henningelvis skrev:
Efter att ha försökt med olja och värme utan att den rörde sig en mm sågade jag bort min med en hålsåg.
Jag gjorde likadant. Hittade en rätt billig men mycket effektiv hålsåg i bimetall på biltema, har för mig jag körde 25mm-varianten. Med vettig vattenkylning var det en snabb och smärtfri operation, täta får man göra sedan med någon lämplig plugg, vinkork whatever. Hålsågen var bra nog för att kunna användas till ett antal hål ytterligare i grovt gjutjärn så jag klagar inte, fortsatt duglig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Problem solved! Jag ringde lokala rörmokargeniet Peter Backlund som är van med 60-talsvillor. Han föreslog att jag skulle trycka in en vanlig vattenslang i vattenlåset och täcka med trasor så att all tryck skulle gå framåt och sedan dra på fullt flöde, helst med varmvatten. Jag gjorde så och vips, det blåste rent nedströms och golvbrunnen funkar nu som den ska.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Ok så du lyckades alltså lirka in vattenslangen över och förbi vattenlåset? Jag kan säga direkt att detta hade inte hjälpt ett skvatt på mina igenproppade avlopp, där behövdes det verkligen att just får bort denna plugg i gjutjärnsbrunnen så jag kunde gå in och rensa med riktiga grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.