Om det nu var så att du även förra året hade högre (men lägre än i år) förbrukning i mars, så bör man tänka på att mars i år var avsevärt kallare än på många år.

• Gilla
Jossan123 och 34 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det nu var så att du även förra året hade högre (men lägre än i år) förbrukning i mars, så bör man tänka på att mars i år var avsevärt kallare än på många år.
Precis, det var väl den kallaste mars månad i mannanminne. Om huset värms med el på något vis kan det vara helt rimligt.

Testa om du kan får fram medeltemperaturrn på för din ort mars 2022 resp 2023. Då går det enkelt att räkna ut om det skulle bero på kyligare väder.

• Gilla
Franken. och 4 till
  • Laddar…
Jag kollade klimatdata på SMHI och mars 2023 vara bara marginellt kallare än mars 2022 i södra Sverige. Längre norr ut var dock skillnaden stor, upp emot 8 C i medeltemperatur.

Så nej, det borde vara något annan orsak till den höga avlästa förbrukningen än utetemperaturen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
Logga in på elnätsleverantören eller elhandlaren, och kolla timvärden.

Det är kanske högt, men det är nog större chans att något är fel på din anläggning än att mätaren visar fel.

Är det fortfarande hög förbrukning nu (och om den är dygnet runt) kan ju elektriker på plats kolla vilken grupp det är som förbrukar för mycket, och börja leta sig fram till felet.

1600kWh är ju 2kW ungefär, inte helt uppenbart orimlig förbrukning I många hus.

• Gilla
ErOg och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hade 1075 i mars förra året förhelskotta. Januari och februari låg på samma i år som förra. Dvs en skillnad på Jan och feb och mars på 50 kWh.

Det här året är skillnaden 637 kWh. Har pratat med 2 grannar som bor i exakt samma hus och de hade 3700:-

Något är fel.

• Gilla
Syrholen
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Jag hade 1075 i mars förra året förhelskotta. Januari och februari låg på samma i år som förra. Dvs en skillnad på Jan och feb och mars på 50 kWh.

Det här året är skillnaden 637 kWh. Har pratat med 2 grannar som bor i exakt samma hus och de hade 3700:-

Något är fel.
Eller så har du en värmepump som börjar bli sliten och går mycket på elpatron.

• Gilla
ErOg och 8 till
  • Laddar…
Så om vi börjar såhär:

Har du tillfört någon förbrukare i mars månad 2023 kontra februari?
Vad har du för uppvärmning?

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Jag har varit med om liknande minst tre gånger. Alla gångerna låg felet hos mig.
En gång var det infravärme i uterummet som hade stått på, en annan gång en bygglampa på vinden och tredje gången termostaten som gått sönder i element ute i snickarbod.
Min första misstanke i ditt fall skulle vara som skrivits tidigare: varmvatten eller uppvärming.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Jag har varit med om liknande minst tre gånger. Alla gångerna låg felet hos mig.
En gång var det infravärme i uterummet som hade stått på, en annan gång en bygglampa på vinden och tredje gången termostaten som gått sönder i element ute i snickarbod.
Min första misstanke i ditt fall skulle vara som skrivits tidigare: varmvatten eller uppvärming.
Är det dessutom förenat med ett konstigt läte så KAN det vara bakmaskinen.

• Haha
  • Gilla
MöIIer och 16 till
  • Laddar…
F
L Lusbunken skrev:
Hej,
Drar en snabb sammanfattning:

Elförbrukning 2022 sen augusti:

Augusti: 387 kWh
September: 539 kWh
Oktober: 643 kWh
November: 795 kWh
December: 1311 kWh
Januari: 1029 kWh
Februari: 1026 kWh

Mars: 1633 kWh!!!!!!

Jag ringde upp sevab, som är leverantör av elnät och det första han sa när han såg siffrorna var: "Oj, nej men, det här kan inte vara.." innan tystnaden höll i sig någon minut.

Han sa sen att han såg att förra mars hade vi förbrukat 1045 kWh så det verkar "öka" den månaden.

Jaha? Det är ju på samma snitt som januari-februari nu? Helt plötsligt var det inget fel, och att ta ut tekniker skulle kosta 3500:- exklusive moms om inget var fel på mätaren. Härlig kundservice.

Ringde mitt elbolag, och de sa omedelbart att det inte stämde. De gick igenom min förbrukning de senaste 2.5 åren och sa att det inte finns en chans att det är rätt. Tydligen hade mätaren visat siffror en 11-dagars period nu i mars som motsvarar en hel september-månad.

De kunde givetvis inte göra något annat än att fakturera den läsning dom fått, men rådde mig att gå vidare i den här saken, genom att samla ihop snittförbrukning och visa att något är fel så sevab får ta tag i det.

Ingenting annorlunda har gjorts i hushållet, varken en ökning av något, ändring eller hemprojekt. Sevab tyckte dock inte en ökning från februari-mars på 637 kWh var något konstigt, trots den initiala reaktionen.

Det är helt klart något som inte stämmer här, men jag vet inte hur man ska ta det vidare. Skickar som en tekniker så kommer självklart denna inte hitta något del, oavsett om så är fallet.

Bor i södra Sverige, elområde 3.

Något som haft liknande upplevelse?
Jag hade samma problem häromdagen. Mätaren hade slutat skicka mätvärden så fick ett shablonbelopp. Men jag kunde skicka in mätarställning manuellt och senare fick jag en ny mätare.

https://www.byggahus.se/forum/threa...en-schablon-foerbrukning.485820/#post-5201147

• Gilla
johannord
  • Laddar…
I vårt fall är det växtbelysning i mars som drar iväg. I år var det 39 armaturer extra i 16 timmar dygnet.

Blir runt 500 kWh extra i månaden. Tur att elen är billig iaf

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbar (och har jobbat) mycket med backend-delarna på mätvärdesinsamling av olika slag. Mängden historier jag hört om kunder som är bensäkra på att mätaren eller annat är fel och där det sedan visar sig vara att dom faktiskt förbrukat el och vatten är stor. Aldrig har jag direkt hört om eller sett själv att det varit fel på mätaren. Förutom ett par fall när man installerat mätaren på fel håll så den gått bakåt.

Så inte konstigt att bolaget inte tror att det är fel på deras grejor.

• Gilla
Ricky1891 och 33 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Ingen armatur, kollat efter läckage, frugans brorsa är elektriker och har kollat alla uttag som är nya dessutom.

Vi är 2 pers i ett radhus på 108 kvm. Fråga en annan som bor i exakt samma hus och de hade 1215 kWh nu i mars med 3 barn, infra på baksidan, med badande ungar i veckorna.

Märkligt hur många som har tillit till elbolagens totalt makt och tror på genuin ärlighet.
Om elbolagen medvetet skulle fuska med mätvärden skulle dom inte bli långlivade. Som sagt absolut mest troligt att du har något med värmeanläggningen som är galet.

• Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för ventilation?

vad har du för uppvärmningssystem?

• Gilla
Limpan_ljo och 1 till
  • Laddar…
Kyl frys! Vi hade en frys som drog 30 kwh per dygn. Den är bytt.

• Wow
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.