Karrock
Om sevab är ett kommunalt eller lokalt elbolag (?) och inte kan ge bättre förbrukningsgrafer än de som har visats i tråden skulle jag också uttrycka mig hätskt mot dem. Går ju inte att fatta vad som händer där när man inte kan se på dag och timnivå, utan bara hela månader.

Att spikarna är högre beror väl antingen på att värmepumpen drar mer när den går, eller att nåt annat går samtidigt. Lyckas tajma in två "slumpvisa" förbrukare på samma timme är inte så värst sannolikt, och det är inte kontinuerligt 2kW extra. Så mina pengar ligger på vajsing i värmepump.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
L Lusbunken skrev:
Generell konsensus är att jag glömt en lampa på, eller att det inte är orimlig förbrukning. Just det, mars var kall också.

Mätaren som sevab satt upp står på 15.757 kWh och sattes upp i november 2021.

Det ger ett snitt på 926 kWh per månad på den mätaren åtminstone..
Ah, fortsätt raljera du, bye bye troll
 
  • Gilla
flimsy och 8 till
  • Laddar…
B
S SonnyListon skrev:
Du är själv väldigt otydlig. Ibland pratar du om kostnaden, ibland förbrukning. Du får en massa förslag om vad som kan vara fel, men viftar bort det med kommentarer om att ni inte gjort något. Men något kan ju ha gått sönder i hemmet. Tagga ner.
Något är fel, men det vi säger är att det sannolikt är något i ditt eget hem. Men det kan så klart vara mätaren.
Dessutom framkom det efter 4 sidor att förbrukningen i april var låg/rimlig igen. Relevant info som borde finnas med direkt i trådstarten, eftersom felsökning minst sagt försvåras nu... måste vara elmätaren ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Karrock
L Lusbunken skrev:
Generell konsensus är att jag glömt en lampa på, eller att det inte är orimlig förbrukning. Just det, mars var kall också.

Mätaren som sevab satt upp står på 15.757 kWh och sattes upp i november 2021.

Det ger ett snitt på 926 kWh per månad på den mätaren åtminstone..
Konsensus är att man inte kan gapa om jämförelser mot andra månader eller andra grannar. Alla ser att något onaturligt har hänt med förbrukningen. Du hävdar att det är elbolagets fel, och forumet försöker ge tips på hur du kan leta efter förbrukare i din ägo som kan ligga bakom.
 
  • Gilla
Lydén och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läs av effekten på elmätaren och slå av säkring för säkring tills du hittar var lasten finns. För något tycks det ju vara. Jag ser det fortfarande som klart troligare att du har någon last du missat än att mätaren mäter fel.
Sedan vet vi ju att det kan vara väldigt olika saker. Hönshus, cannabisodlingar, bygglampor, infrafvämare, läckande varmvatten, spa, grannens element. Bara för att nämna några exempel som förekommit. Jag säger inte att något av dessa exempel gäller för dig. Men statistiskt är okända förbrukare klart vanligare än mätfel.
Jag har känslan att några av oss har gett liknade tips gång på gång, framförallt till nyblivna husägare. Skulle det inte vara en ide för redaktionen att sammanställa en guide för liknande fall?
Kan kan bidra med en del.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Jag hade högst förbrukning i mars denna vinter (Stockholm)
Kan inte se i tråden om ni har en frånluftsvärmepump, men när kompressorn stannar på en sån skjuter förbrukning i höjden.
Vi har 30 br hus med FLVP, när folk hör av sig om hög förbrukning, vilket brukar ta 1-2 månader, är det kompressorn som stannat, eller nån ventil som står och läcker varmvatten. I vår förening äger föreningen pannan, men vi har själva underhållsansvar och ska se till att den fungerar. Ökade kostnader för el får man stå för själv.
 
  • Gilla
MartinOW och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Jag hade högst förbrukning i mars denna vinter (Stockholm)
Kan inte se i tråden om ni har en frånluftsvärmepump, men när kompressorn stannar på en sån skjuter förbrukning i höjden.
Vi har 30 br hus med FLVP, när folk hör av sig om hög förbrukning, vilket brukar ta 1-2 månader, är det kompressorn som stannat, eller nån ventil som står och läcker varmvatten. I vår förening äger föreningen pannan, men vi har själva underhållsansvar och ska se till att den fungerar. Ökade kostnader för el får man stå för själv.
Det är absolut inget som ändrats för TS. Han har kollat ALLT med en slagruta. Säg bara att det är mätaren som är trasig, slagrutan biter inte på den.
 
  • Gilla
cbrolin och 9 till
  • Laddar…
Du känner ju en elektriker. Han kanske kan låna ut en logger en helg, för en rimlig peng
 
Visste inte att majoriteten var skickliga på elmätare, my mistake. Är ju på ett byggforum.

Klart jag går på sevab med det bemötandet och tvära vändningen från deras sida? Att sedan inte ens kunna skicka en tekniker när man bor 6 minuter ifrån deras lokaler, utan att nämna att det minsann går på 4200:- om något är fel, är motsatsen till att bry sig.

Inga förslag från de heller på vad som kan vara fel, blir bortviftad när man ber de se över månaderna över åren för att se att något är knas. Enligt dom är det inget konstigt. Det är inte seriöst eller betryggande att höra från en elleverantör som har både kunskap och erfarenhet av området.

Självklart kan mätaren vara konstig, men det vet jag inte för jag tänker inte pröjsa dom pengarna för en snabbkoll. Som sagt, jag har redan kollat de saker som nämnts i tråden och jag är tacksam - får se om pann-gubben hittar något.

Det som förbryllar mig är snittet som ligger konstant på 4.0 i mars månad fram mot slutet, medan förbrukningen på alla andra månader ligger närmare 2.
 
G GA Anderson skrev:
Du känner ju en elektriker. Han kanske kan låna ut en logger en helg, för en rimlig peng
Yes, han bor en bit bort, så det tar 2 veckor. Han misstänkte dock pannan då han dragit all el och alla uttag är nya.
 
  • Gilla
Enrico och 2 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Yes, han bor en bit bort, så det tar 2 veckor. Han misstänkte dock pannan då han dragit all el och alla uttag är nya.

Vad har nya uttag med förbrukningen att göra då? Du skrev tidigare också att elektrikern hade kollat uttagen hos dig, men varför? Till vilken nytta? Han kunde väl mäta förbrukningen på faserna/grupperna istället? :thinking:
 
  • Gilla
blackarrow och 16 till
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Klart jag går på sevab med det bemötandet och tvära vändningen från deras sida? Att sedan inte ens kunna skicka en tekniker när man bor 6 minuter ifrån deras lokaler, utan att nämna att det minsann går på 4200:- om något är fel, är motsatsen till att bry sig.

Inga förslag från de heller på vad som kan vara fel, blir bortviftad när man ber de se över månaderna över åren för att se att något är knas. Enligt dom är det inget konstigt. Det är inte seriöst eller betryggande att höra från en elleverantör som har både kunskap och erfarenhet av området.
Nej, det är fullt rimligt att de inte tänker hjälpa dig med din felsökning eftersom det både statistiskt sett är mer sannolikt att du har felet på din sida än att det är fel hos deras grejor, dels kostar dom att ha en gubbe som åker ut (varför ska du åka snålskjuts för att du bor nära deras kontor jämfört med någon som bor längre bort?)..
Samma sak som om du skulle ha en vattenläcka. Med fjärravläsning kan vattenverket se att du förmodligen har en läcka och flagga för det, men sen tänker de inte åka ut och hjälpa dig felsöka eller byta packningar i den droppande kranen. Det är ditt ansvar.

Så innan du verkligen säkerställt att du INTE har fel på dina saker, så är det ditt problem. I värsta fall får du väl slå av allt och bara koppla in något med bestämd last, typ en värmefläkt på 1200W eller liknande och låta den gå ett slag och se så mätaren mäter rätt. Visar mätaren att det gått 4kWh när det borde varit 3,2kWh så har du kanske ett case.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 16 till
  • Laddar…
Ett hyfsat billigt sätt att få reda på om det mäts fel eller ej är att låta elektrikern sätta in en undermätare i skåpet som du kan jämföra mot.
Jag kör Shelly EM3, men elektrikern kan ju stoppa in vadsomhelst som låter dig ha en oberoende mätare.
 
  • Gilla
  • Älska
kwasibengt och 7 till
  • Laddar…
@Lusbunken jag förstår inte varför du tvekar till att ta ut elbolaget för att verifiera den felaktiga elmätaren. Det kan ju inte vara något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 19 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej, det är fullt rimligt att de inte tänker hjälpa dig med din felsökning eftersom det både statistiskt sett är mer sannolikt att du har felet på din sida än att det är fel hos deras grejor, dels kostar dom att ha en gubbe som åker ut (varför ska du åka snålskjuts för att du bor nära deras kontor jämfört med någon som bor längre bort?)..
Samma sak som om du skulle ha en vattenläcka. Med fjärravläsning kan vattenverket se att du förmodligen har en läcka och flagga för det, men sen tänker de inte åka ut och hjälpa dig felsöka eller byta packningar i den droppande kranen. Det är ditt ansvar.

Så innan du verkligen säkerställt att du INTE har fel på dina saker, så är det ditt problem. I värsta fall får du väl slå av allt och bara koppla in något med bestämd last, typ en värmefläkt på 1200W eller liknande och låta den gå ett slag och se så mätaren mäter rätt. Visar mätaren att det gått 4kWh när det borde varit 3,2kWh så har du kanske ett case.
Är deras mätare, som dom installerar, mitt ansvar? Okej, ska ut och plocka ner den och se om jag hittar något fel. Herregud.
 
  • Gilla
Mikael Rutqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.