Delningen av kopplet är för att få blandningsventilen att ta späd vattnet till blandningsventilen från kv ledningen och inte från vattnet som kommer från beredaren i vp eftersom det redan kan vara för varmt att späda med.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag förstår det, tänkte mest att det var onödigt arbete att ordna kopplingar och proppar för att få ihop det när i princip inkommande VV från pumpen ska vara ok att använda temperaturmässigt och man vill prioritera det vattnet före VVB. Den funktionen får man mer eller mindre per automatik vid en direkt seriekoppling utan åtgärder på VVB standardkoppling.
 
Visst är det så men vill man vara säker så. Själv kör jag utan blandningsventil för att undvika spädning i onödan och det funkar alldeles utmärkt med en vp som inte fixar så varmt vv.
 
Om du har läst tråden så säger manualen till värmepumpen att man skall ansluta compacten med delat koppel. Och det sitter ett ihopmonterat (men delbart) koppel på compacten idag. Därav frågan.

Måste jag verkligen ha andra delen på kopplet om jag tar kallvattnet till Blandningsventilen på fighterns kallvattenkoppling? Där sitter ju redan en säkerhets/övertrycksventil (se bilder i trådstarten)
 
Det är isf blandningsventilen du tar bort och flyttar, avstängning och säkerhetsventilen med ny proppning låter du sitta in mot blå och matar med VV i stället. Enda du ska se till är då att du har backventil tex patronen i KV som matar blandaren. Kan du ta det kallvattnet efter ventilröret vid pumpens inkommande behöver du ingen extra ny men det är ju heller inget problem med att sätta en där också.

Vad manualer säger eller inte kan man ta som ett medel riktmärke det är inget att slaviskt följa bara man har sambanden klart för sig.
 
Tror jag har hyfsad koll på läget nu, men en absolut sista fråga bara.

Om jag förgrenar kallvattnet efter/innan ventilpaketet på fightern och matar kallvatten därifrån till compactens Blandningsventil, är det då korrekt att jag inte behöver sätta dit någon "extra" backventil samt säkerhetsventil?


Innervägg med rör- och ventilkonfiguration för värme- och vattensystem, markerat vid blandningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan göra uttaget ovanför (efter) delarna du ringat in är det ok, i den sitter redan backventil. Nu kanske det blir praktiskt bökigt och trångt att få till T-rör där men annars inget problem.
 
Nu inkopplat och klart. Gick utan problem med VVS:en, men värmaren i VVB:n verkar inte funka. Kåpan och vredet som skall sitta under elpatron-anslutningen saknas så jag vet inte åt vilket håll vredet skall vridas för att den skall vara på? Ser ingen kontrollampa eller liknande heller. Elektrikern var här och kopplade på 400v och han mätte på plinten under vvb:n innan han lämnade att det fanns ström fram.

Rimligtvis borde vredet vridas åt höger för att aktivera strömmen eller?

Står någonting på Nibes hemsida att temperaturbegränsaren kan ha löst ut? Var sitter den? Känns otroligt eller?


Närbild på elanslutningar under en varmvattenberedare med synliga kablar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En VVB (varmvattenberedares) elanslutningsområde med synliga kablar och termostat utan kåpa och vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elpannas termostat med markeringar vid återställningsknapp och mätpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyddet bör du kunna återställa vid röda pilens lilla knapp. Och har du möjlighet att mäta kan du följa upp vid gröna respektive gula pilarna. Du ska ha 400 V vid något av paren när brytaren är till och vid båda när även termostat och maxskyddet är till och ok.

Och det går också mäta direkt över elpatronen dit två av ledningarna från termostaten bör gå.
 
skall strömmen vara bruten när jag återställer temp.begränsaren? hur gör jg håller in den lilla knappen eller skjuter man den i sida?
 
Strömmen bör vara bruten för din egen skull när du pillar nära spänningsförande delar annars spelar det ingen roll och man brukar trycka in men du ser på plats om det verkar annorlunda på den. Det borde höras något litet knäpp om den återställer och varit utlöst, men som sagt enklast att följa upp allt med spänningsmätning i de olika punkterna.
 
GK100 skrev:
Strömmen bör vara bruten för din egen skull när du pillar nära spänningsförande delar annars spelar det ingen roll och man brukar trycka in men du ser på plats om det verkar annorlunda på den. Det borde höras något litet knäpp om den återställer och varit utlöst, men som sagt enklast att följa upp allt med spänningsmätning i de olika punkterna.
det händer ingenting med den knappen dvs den är alldeles stum.... troligtvis inte utlöst.. dessvärre har jag ingen utrustning att mäta med... finns det något annat sätt att konstatera hurvida patronen får ström eller ej?
 
Du kan kolla på hur kontaktblecken i brytaren rör sig när du vrider på den då bör du kunna se när de ligger till för de två där kablar är anslutna. Då är det åtminstone mer teoretiskt möjligt att det ska funka, har du någon enkel glödlampa i närheten kanske det syns lite variation i den också när det drar ström.
 
Mätte mellan stiften på elspiralen... betyder detta att den är hel?


Multimeter visar 0.52 Ohm uppmätt över en elspirals stift, vilket antyder en fungerande krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isf skulle det betyda att den inte går ström? kan jag mäta på samma ställe med strömmen på för att se om det kommer ström fram?
 
Då verkar värmeslingan vara hel och ok. Mät spänning på termostaten som på bilden i #39 så kan du kolla både att brytaren står rätt och att termostaten funkar och slutligen ska du då även ha 400 V över slingan.

Glöm inte att ställa vredet på mätaren 600 VAC så vi inte behöver få mer vatten på kvarnen i tråden kring Biltema multimetrar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.